• selina­01
    Äldre 27 Jul 11:42
    7395 visningar
    5 svar
    5
    7395

    min kille på 18 månader växer inte som han ska

    Heja alla,

    Har varit orolig för min son sen han föddes. När han föddes vägde han 2600 och var 45 lång...liten...men det var min första också. Han är nu 18 mdr och väger 8,4 kg och är 75  cam lång.
    När han föddes dröjde det över en månad innan han fick tillbaka sin födelsevikt efter det barn brukar tappa de första dygnen. Men ¨på BVC sa dem detta var normalt. Han låg på -3 kurvan i vikt och -3 i längden men hoppade upp på -2 i längd ett litet tag. Nu ligger han under -3 i vikt och -3 i längden. Han dalar på sin kurva.
    Han börjar krypa och gå sent. krypa vid 11 md och gick vid 16 mdr.
    Grejen är att han äter bra. Har alltid ätit bra. Mer än hans jämnårigar när han var 6-12 mdr! Men ändå händer inget. Vi har fört matdagbok och varit till dietist som säger att han är matfrisk. Nu har de testat honom för allergier, gluten, cystisk fibros och allt var normalt. Nu var han på bvc igen på kontroll hade det inte hänt mycket på längden och vikten! Och överallt jag tittar ser jag stora bebisar! Jag börjar bli orolig över hans utveckling och har inte njutit av hans bebistid eftersom oron hela tiden har varit där. Jag har varit panisk när det gäller hans mat och är det fortfarande. Annars är han en glad och busig liten kille som trivs och mår bra.
    Finns det andra som har det som jag eller som vet vad det kan vara med honom. Hos läkaren hör jag bara massor med bla bla bla...känns som att de inte riktigt vet vad de ska testa för heller....

  • Svar på tråden min kille på 18 månader växer inte som han ska
  • Äldre 27 Jul 11:51
    #1

    Har de kollat tillväxthormon? Min kille som vägde 2.5 och var 45 cm lång fullgången är testad för gluten, allergier, och tillväxthormon men allt är normalt.

    Han vägde 7.1 kg vid 1 år till 69 cm och 9 kg vid 2 år och var då 82 cm lång så jag gissar att han vägde ungefär som din kille vid 18 månader.

    Han var som minst där mellan 1 och 2 år relativt kurvorna. Sen har han tagit igen lite eftersom "normala" barn inte heller förväntas växa lika fort när de blir lite större. Mellan 1 och 2 låg han mellan -2 och -3 på längden och en bra bit under -3 på vikten men nu ligger han sen ett tag tillbaka på -2 på längden och faktiskt något lite över -3 på vikten. På 4-årskollen i år så var han 95 cm lång till 13 kg.

    Inga fel är hittade på honom och hans pappas släkt är korta men jag är inte övertygad, jag tror det är något. Ingen av hans syskon är så små (jag har 4 barn) och det bara känns som att det inte riktigt stämmer. Men inget är hittat och han mår för det mesta till synes bra men blir lite orkeslös ibland.

  • selina­01
    Äldre 27 Jul 12:57
    #2

    Har de kollat honom för cystisk fibros? Det gjorde de på min pojk efter att det konstaterats att han inte har några allergier.
    För mig känns det som att jag är helt ensam om min oro och jag vet att något inte stämmer. Sen får jag dåligt samvet och tror kanske att det är mitt fel att han är så liten...
    Jag och pappa är inte heller jättelånga. jag är 167 och pappa är 179 men våra 2 andra pojkar har altid varit "normala" Nr 2 vägde också 2600 och var 45 lång när han föddes, men växte till sig snabbt.
    Vet att barn växer olika men som mamma har man den känslan att allt inte är som det ska.......

  • Äldre 27 Jul 13:01
    #3

    Min lilla tjej hade också en dip, kring två år, föddes -3, kom upp till -2 och hade sen en dip till -3 igen. Nu är hon -2 igen, dem där dippen är nog inte ovanlig. Idag är hon snart tre och ståtliga 82 cm och ca 11 kg. ;) hittar de inga fel är det ju svårt att göra något mer. 90% har växt ikapp vid två år, några av oss måste ju vara de övriga 10% också. :)

  • Äldre 27 Jul 13:04
    #4
    selina01 skrev 2012-07-27 12:57:34 följande:
    Har de kollat honom för cystisk fibros? Det gjorde de på min pojk efter att det konstaterats att han inte har några allergier.
    För mig känns det som att jag är helt ensam om min oro och jag vet att något inte stämmer. Sen får jag dåligt samvet och tror kanske att det är mitt fel att han är så liten...
    Jag och pappa är inte heller jättelånga. jag är 167 och pappa är 179 men våra 2 andra pojkar har altid varit "normala" Nr 2 vägde också 2600 och var 45 lång när han föddes, men växte till sig snabbt.
    Vet att barn växer olika men som mamma har man den känslan att allt inte är som det ska.......
    Nä cystisk fibros tror jag inte är testad men jag har för mig att jag googlat på det och att det borde märkts på andra sätt vid det här laget då han ändå närmar sig 4.5.

    Vår son fick runt 1.5 göra en kostregistrering för att verklien kolla att han fick i sig nog och den var ok liksom allt som är testat varit ok.

    Jag är själv inte jätteorolig då jag inte tror att det är något riktigt allvarligt som är fel jag har känslan av att det förr eller senare kommer komma en aha-upplevelse för antingen oss eller läkarna och då hoppas jag bara att det inte är något som kommer ge mig allt för dåligt samvete för att jag inte tänkt på det innan.
  • Äldre 12 May 22:00
    #5

    Hej. länge sedan denna tråd var aktuell. Har en pojke med exakt samma prolem som beskrivet här. Så orolig och undrar vad som har hänt för er?

Svar på tråden min kille på 18 månader växer inte som han ska