• Ziraya
    Äldre 28 Jul 21:13
    17530 visningar
    7 svar
    7
    17530

    Regler för inneboende (hjälp!)

    Hej!
    Om ungefär en månad ska en släkting till mig flytta in som inneboende i min och sambons lägenhet under en kortare period (2-3 månader) medan hon letar eget boende här i staden. Jag undrar vilka regler som gäller för inneboende?

    Om vi tar hyra av henne, räknas det då som en inkomst som vi skall skatta på? Jag tänker ringa bostadsbolaget och meddela att hon skall bo här med tillfällig adress i några månader, för jag antar att de behöver veta det? Ska jag då berätta att hon ska betala hyra? Jag har verkligen ingen aning om hur det här fungerar, så om någon kunnig person kan berätta på ett enkelt och överskådligt vis vad som förväntas av mig så skulle jag bli glad!

    Jag vill inte hyra ut svart, så jag utgår i från att jag ska berätta för hyresvärlden?

  • Svar på tråden Regler för inneboende (hjälp!)
  • Ziraya
    Äldre 28 Jul 21:46
    #2
    ruthen skrev 2012-07-28 21:42:42 följande:
    www.villaagarna.se/Villaagaren/2011/Nr-2-2011.../
    Tack så mycket! Det var mycket informativt :)
  • Ziraya
    Äldre 28 Jul 23:35
    #5
    Ziindlaa skrev 2012-07-28 22:16:52 följande:
    Men om du bor i lägenheten och hon hyr ett rum då hyr ju inte du ut svart. Ni delar ju på hyran bara. Det är ju inte olagligt, annat hade väl varit om du tagit ut hyra och tjänat pengar på det typ halva hyran plus 1000kr för att du ställer upp, då blir det ju annat.
    Ja, som jag har förstått det nu så behöver jag inte höra av mig till min hyresvärd och jag behöver inte skatta då det kommer bli under 18 000 per år. Vi har kommit överens om att hon betalar en tredjedel av hyran + matkostnader. Vi står för el och internet Därmed betalar hon 1900 kr för sitt rum + tillgång till kök, badrum, toalett och vardagsrum (hela lägenheten är på 69 kvm och hyran ligger på 5800 kr). Låter det rimligt?

    Däremot ska jag nog ändå ringa hyresvärden och bara meddela att hon kommer bo hos oss ett par månader, utifall någon nyfiken granne skulle klaga, vilket jag iofs inte tror, men det är bättre att vara på den säkra sidan :)

    Så vad jag har förstått är det enda hon behöver göra att göra en tillfällig adressändring, eller s.k c/o-adress hit?
    ruthen skrev 2012-07-28 22:31:19 följande:
    Den här länken var faktiskt bättre.

    bopoolen.nu/lagar-regler-for-dig-som-hyr-ut/

    Det verkar inte vara lika mycket reglerat i lag om man har inneboende i jämf med om man hyr hela lägenheter i andra hand vilket är synd. Jag tycker många på blocket tar oskäligt hög hyra för att hyra ut ett rum, och jag tror de tycker det är ok.
    Den var bra också! Tack så mycket :)
  • Ziraya
    Äldre 29 Jul 00:20
    #7
    Ms H skrev 2012-07-29 00:07:06 följande:
    Kolla upp vad som gäller med hemförsäkringen också.
    Bra tips! Det ska jag göra.
Svar på tråden Regler för inneboende (hjälp!)