• Äldre 31 Jul 20:32
    3857 visningar
    8 svar
    8
    3857

    Kissar så fort blöjan är av men vill inte sitta på toan

    Dottern är långt ifrån blöjfri men i samband med blöjbyte har hon erbjudits toan sen hon var ca 8 mån. Nu är hon 15 mån. Ibland visar hon att hon ska kissa men oftast inte. Dagtid alltså. När hon sover protesterar hon ljudligt.

    Först vrider och vänder hon sig, sen skriker hon i sömnen innan hon slutligen kissar. När blöjan sen är fuktig gnäller hon och sover oroligt tills den är bytt. Det kan lätt bli 5 blöjbyten på en natt, ofta fler.

    Försöker man sätta henne på toan vägrar hon i minst hälften av fallen men sitter hon väl där kissar hon nästan alltid. När hon vägrar toan kissar hon ofta innan man hunnit få upp blöjan igen.

    Hur löser ni problemet? Vi börjar bli trötta på nerkissade kläder och golv... Samtidigt är det ju bra att hon håller sig tills blöjan är av och det vill vi inte träna bort!

  • Svar på tråden Kissar så fort blöjan är av men vill inte sitta på toan
  • Äldre 31 Jul 20:50
    #1

    hon kanske är rädd för toastolen.

    prova potta?

    eller nån rolig "barntoasits" 

             

  • Äldre 31 Jul 21:13
    #2

    Vi har en toaring och dagtid är det inga problem att sitta där. På natten vaknar hon aldrig till utan problemet är att hon spänner kroppen så att hon inte kan sättas på toan.

  • Äldre 31 Jul 21:20
    #3

    Testa å skippa blöjjan nattetid oxå? Köp några frotté underlakan att ha i sängen

  • Äldre 31 Jul 21:46
    #4
    Mellanmjölkens land skrev 2012-07-31 21:13:36 följande:
    Vi har en toaring och dagtid är det inga problem att sitta där. På natten vaknar hon aldrig till utan problemet är att hon spänner kroppen så att hon inte kan sättas på toan.

    förlåt jag läste lite dåligt. jag trodde ni hade problemet på dagen. 
  • Äldre 1 Aug 07:38
    #5
    No Name skrev 2012-07-31 21:20:52 följande:
    Testa å skippa blöjjan nattetid oxå? Köp några frotté underlakan att ha i sängen
    Det är inte alltid vi vaknar i tid utan det brukar alltid vara minst en välfylld blöja varje natt utöver de med bara lite småstänk i. Just nu sover hon dessutom rätt mycket hos oss men vi kan testa när hon flyttar till eget rum. Nån förälder kommer fortfarande att finnas i hennes rum så att om hon behöver gos är det bara att plocka över henne men istället för dubbelsäng blir det en enkelsäng. För enkelsäng har vi dessutom kissunderlägg som är kvar från min mormor.
  • aud
    Äldre 1 Aug 10:15
    #6

    Ammar du? När min vaknar av kissnödighet på natten ammar jag samtidigt som han pottas för annars blir han ledsen och kopplar inte av tillräckligt för att kissa.

  • Äldre 1 Aug 10:49
    #7

    Ibland hjälper det att amma men inte alltid. Som igårkväll t ex. Hon behövde kissa så mycket att hon bara spände kroppen i en båge och skrek tills hon hade kissat (över oss bägge som det blev ) Vägrade ta bröstet innan

  • rosajo
    Äldre 19 Oct 16:42
    #8

    Min son när han var yngre hade lite svårt med det där att gå från en skön varm säng till en kall toa, och ville ogärna. Kanske spänner hon kroppen för att hon instinktivt förväntar sig att tas med till toan? Innan min son självmant började gå på toan under dagen, så kissade han i en behållare vid sängen. Om du testar det så kanske hon slappnar av efter att hon har kopplat bort toabestyren ur minnet. Vad jag menar är att det kanske tar några nätter innan hon slappnar av. 

    Annars tänker jag att hon kanske har urinvägsproblem så under natten när blåsan fylls mer, så gör det ont? 

    Jag kände instinktivt nån gång när han var bebis att han inte ville ha blöja under natten heller. Det var inte alltid han ville kissa i den även om han sov, så då blev det bara jobbit att ta av blöjan först och allt det. Vi hade nåt plastaktigt med en frottehandduk under och det funkade bra även hos oss. Dock svårare med en pojke då täckena ibland får strålen istället för handduken.  

Svar på tråden Kissar så fort blöjan är av men vill inte sitta på toan