• Anonym (om?)

    Om ingen av föräldrarna vill vara föräldralediga hur gör man då?

    Det är ju helt normalt att en kille vill jobba direkt efter sina 10 pappadagar, men jag som tjej vill inte heller vara hemma en längre tid med barnet, hur gör man då? finns dagis för väldigt små barn?

    Säg att jag är hemma max två månader om allt går bra och sen jobbar, men hur sätte rjag mig i kö för att få en plats i tid? Eller kan ni rekomendera någon form av hemdagmamma i stockholmsområdet?  

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 10:17
    Ledsen för sent svar jag har ringt runt till lite olika ställen nu och jag ska ha telefonintervju med tre au pairer idag så detta löser sig garanterat skyller på den trötta hjärnan att jag inte kom påden lösningen själv

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 10:23
    just det jag har planerat att vara hemma ca 3 månader max för att läka och så. 3 månader tyckte barnmorskan jag pratade med igår eftermiddag lät som en rimlig tid att planera in att man är borta iom läkning men hon sa ju också att det kan bli komplikationer så man blir borta längre så jag är helt med på det. Jag tog såklart även upp detta med att vi båda kommer jobba hon tyckte att det lät som att au-pairlösningen var bäst plus att vi båda går ner till 6 timmar och försöker överlappa varandra lite i tid. Så kommer vi troligen göra!

  • Svar på tråden Om ingen av föräldrarna vill vara föräldralediga hur gör man då?
  • KiaL
    Guldtrollsmamman skrev 2012-08-10 10:50:29 följande:
    Fast om du menar att det är så så drar du ju förhastade och felaktiga slutsatser.

    Man kan visserligen börja jobba direkt efter förlossningen och strunta i att amma.

    Man kan också vara föräldraledig med eller utan ammning trots att man egentligen hellre vill jobba.

    Eller så kan man amma sin bäbis fast man jobbar, vi är många som kan jobba hemifrån, ta med oss barnen till jobbet eller bara åka och jobba någon timme åt gången när barnet är mätt o glatt.

    Drar inga förhastade slutsatser för det vi pratade om var att vara borta 6 timmar varje dag och inte jobba hemifrån och då kan man inte amma hur mycket man än vill. Så läs på först.
  • Anonym (Stöttar TS)

    Jodå, man kan amma när man är hemma och sedan pumpa på jobbet så att barnet får bröstmjölk i flaska när man är borta. Kan funka finfint och man hinner få många timmars närhet per dygn. Dessutom får pappan (om det är han som är hemma) den mysiga upplevelsen att mata bebisen, gärna hud mot hud.

  • KiaL
    Anonym (Stöttar TS) skrev 2012-08-10 20:13:20 följande:
    Jodå, man kan amma när man är hemma och sedan pumpa på jobbet så att barnet får bröstmjölk i flaska när man är borta. Kan funka finfint och man hinner få många timmars närhet per dygn. Dessutom får pappan (om det är han som är hemma) den mysiga upplevelsen att mata bebisen, gärna hud mot hud.

    Att få bröstmjölk i flaska är inte samma sak som att amma. Det är samma sorts mat men inte på samma sätt. Och det blir ju problem om barnet inte skulle vilja ta flaskan dessutom.

     Sen är är det inte så bra att blanda flaska med bröstet då det är olika sugtekniker.. Kan to.m göra att bebisen inte kan ta rätt tag vid amning sen. 
  • Anonym (Stöttar TS)

     WHO definierar helamning såhär:
    "Definition av hel amning. Världshälsoorganisationen, WHO, definierar hel amning som att barnet uppföds exklusivt på bröstmjölk, oavsett om detta sker genom flask-/koppmatning eller amning"
    Källa: Läkartidnigen www.lakartidningen.se/old/content_0411/pdf/99...

    Visst KAN det hända att vissa barn inte klarar det, men det är verkligen inte ovanligt att båda amma och ge flaska. När jag frågade vår BVC-sköterska hade hon bara varit med om ett fall där det inte funkade. Finns så många andra skäl till att amningen kanske inte funkar, att det är dumt att ange just detta som ett skäl till att man inte skulle kunna jobba deltid. 
     

  • KiaL
    Anonym (Stöttar TS) skrev 2012-08-10 20:29:19 följande:
     WHO definierar helamning såhär:
    "Definition av hel amning. Världshälsoorganisationen, WHO, definierar hel amning som att barnet uppföds exklusivt på bröstmjölk, oavsett om detta sker genom flask-/koppmatning eller amning"
    Källa: Läkartidnigen www.lakartidningen.se/old/content_0411/pdf/99...

    Visst KAN det hända att vissa barn inte klarar det, men det är verkligen inte ovanligt att båda amma och ge flaska. När jag frågade vår BVC-sköterska hade hon bara varit med om ett fall där det inte funkade. Finns så många andra skäl till att amningen kanske inte funkar, att det är dumt att ange just detta som ett skäl till att man inte skulle kunna jobba deltid. 
     

    Jag tycker att det hör hit i alla fall. För jag ser till mig själv och några som jag känner till. Jag ammade i stort sett hela tiden med min yngsta(hon tog inte ens flaskan) Med mellersta barnet så växlade vi ibland för att pappan skulle få va delaktig. det slutade med att jag var tvungen att sluta amma vid 6 månader för att hon inte tog rätt tag.

    Pappan fick närhet vid badning, sovning och gos.... När de senare började med välling så kunde pappan ta över matningen. 
    Så har de flesta jag känner gjort...
    Och om det är så ovanligt så tycker jag att det är konstigt att alla ink. mig har fått samma råd på bvc att helst inte blanda flaska med amning. Det sa de to.m på BB när vår första hade problem med amningen. De ville inte att jag skulle ge flaska utan istället mata med sked för att inte sugtekniken skulle förstöras.   
  • Anonym (Stöttar TS)

    Vad du gör är


    KiaL skrev 2012-08-08 11:19:03 följande:

    Det vet jag att det inte är det tråden handlar om men det blev ett sidospår av det hela. Jag diskuterade med någon annan om att om man inte vill va hemma med sitt barn alls efterförlossningen så berövar man barnet det naturligaste sättet att få mat bara för attb man hellre vill jobba...

    Så jag har bra koll på tråden..har varit med från början. 

    Här skriver du tydligt att "man berövar barnet det naturligaste sättet att få mat bara förr att man hellre vill jobba".

    Så behöver det inte alls vara och det är vi flera levande bevis på. Majoriteten av världens kvinnor får barn och därmed har jag också mammor i min närhet som både har ammat och där amningen inte har fungerat av olika skäl. Detta har varit olika både bland de som jobbat och de som varit hemma länge. Vad du gör är att skuldbelägga kvinnor som inte väljer att lägga upp sin tillvaro på samma sätt som du har gjort, antagligen för att de har andra erfarenheter och en annorlunda livssituation, baserat på att du TROR att det inte fungerar.

    Alla är vi olika, både mammor och barn, och hur det fungerar för dig eller mig är inget bevis på hur det kommer att fungera för någon annan. Mina barn har också varit olika. Den första fick jag ge tillägg någon gång om dagen långt innan jag började jobba, eftersom han annars ammade så många timar i sträck utan uppehåll att han fick ont i magen och hamnade i en ond cirkel. Han hade sedan en period helt utan tillägg när jag jobbade innan han började äta mat. Barn nummer två behövde aldrig tillägg och är helammad enligt konstens alla regler. 

    Jag ammade gärna för att det är smart förpackat och rätt tempererat, men så hysteriskt viktigt är det inte med helamning. Däremot helheten - en hel familj som fungerar tillsammans, det är viktigt, vilken form av familj den än är.   
  • KiaL
    Anonym (Stöttar TS) skrev 2012-08-10 21:17:58 följande:
    Vad du gör är

    Här skriver du tydligt att "man berövar barnet det naturligaste sättet att få mat bara förr att man hellre vill jobba".

    Så behöver det inte alls vara och det är vi flera levande bevis på. Majoriteten av världens kvinnor får barn och därmed har jag också mammor i min närhet som både har ammat och där amningen inte har fungerat av olika skäl. Detta har varit olika både bland de som jobbat och de som varit hemma länge. Vad du gör är att skuldbelägga kvinnor som inte väljer att lägga upp sin tillvaro på samma sätt som du har gjort, antagligen för att de har andra erfarenheter och en annorlunda livssituation, baserat på att du TROR att det inte fungerar.

    Alla är vi olika, både mammor och barn, och hur det fungerar för dig eller mig är inget bevis på hur det kommer att fungera för någon annan. Mina barn har också varit olika. Den första fick jag ge tillägg någon gång om dagen långt innan jag började jobba, eftersom han annars ammade så många timar i sträck utan uppehåll att han fick ont i magen och hamnade i en ond cirkel. Han hade sedan en period helt utan tillägg när jag jobbade innan han började äta mat. Barn nummer två behövde aldrig tillägg och är helammad enligt konstens alla regler. 

    Jag ammade gärna för att det är smart förpackat och rätt tempererat, men så hysteriskt viktigt är det inte med helamning. Däremot helheten - en hel familj som fungerar tillsammans, det är viktigt, vilken form av familj den än är.   
    Förstår inte riktigt vart du vill komma med med dina citeringar för jag har aldrig sagt emot det du påstått att jag skrivit. Däremot har jag tydligt förklarat hur jag ser på det.

    JA jag tycker att om man börjar jobba efter 2-3 månader runt 6 timmar så är det svårt att amma (på det sättet jag menar amma) och väljer man bort det bara för att man hellre vill jobba så anser jag det fel.

    Och ja det finns många olika anledningar till att man inte kan eller vill amma. Vissa kan inte rå för att de inte kan och vissa vill helt enkelt inte. Det är det sistnämnda alternativet jag anser vara egoistiskt för då tänker man på sig själv i första hand.

    Och det är så JAG ser på saken. Det handlar inte om att skuldbelägga, det handlar om en åsikt. Likaväl som en åsikt som kommer från någon/några som tycker det är helt okej att gå till jobbet i stort sett direkt man kommit hem från BB.

    Jag tycker att min åsikt är den bästa för barnets skull och det är så JAG gjorde och fler med mig. Att påstå att jag gillar eller håller med andras åsikter som tycker tvärt emot är ren skär lögn för mig. Och sånt håller jag inte på med.      
  • Anonym (Stöttar TS)

    När man har en TS som frågar efter råd om hur man kan lösa en situation som deras, är det inte särskilt konstruktivt med alla som bara skriver för att kommentera hur synd det är om barnet. Istället för att få råd från andra i liknande situation blir det såhär. En diskussion om t.ex. amning, som det finns så många trådar om redan, är något som TS inte alls har frågat om. Det kanske inte alls är relevant i sammanhanget eftersom det går att lösa på olika sätt. Om man nu inte vill ge flaska, så har man laglig rätt till amningspauser om någon kommer med barnet till jobbet t.ex.

    Många uttalar sig i tråden om dålig anknytning, att man inte kan amma, att man inte borde skaffa barn om man inte vill vara hemma länge på heltid och det är inget annat än att skuldbelägga de som inte gör som dem själva. Även om jag är trygg i att mina barn har det bra, är det klart att det inte känns roligt att höra alla dessa anklagelser och hur andra ser ner på en som mamma. Ja, jag påverkas av vad omgivningen tycker och det är jag säker på att det finns fler som gör även om man försöker att strunta i det. Därför har jag och andra med mig, försökt förklara hur altarnativa sätt att vara föräldraledig faktiskt kan fungera riktigt bra. Inte är det mer osäkerhet TS behöver när hon frågar efter lösningar?

    Här finns ett antal kvinnor som har tips och råd att komma med, men det drunknar i åsikter från andra som inte själva har erfarenhet av situationen, utan på något sätt vill tala om att det bara finns ett sätt som är rätt. Tråkigt och fantasilöst.

  • KimPossible
    Anonym (Stöttar TS) skrev 2012-08-11 00:30:01 följande:
    När man har en TS som frågar efter råd om hur man kan lösa en situation som deras, är det inte särskilt konstruktivt med alla som bara skriver för att kommentera hur synd det är om barnet. Istället för att få råd från andra i liknande situation blir det såhär. En diskussion om t.ex. amning, som det finns så många trådar om redan, är något som TS inte alls har frågat om. Det kanske inte alls är relevant i sammanhanget eftersom det går att lösa på olika sätt. Om man nu inte vill ge flaska, så har man laglig rätt till amningspauser om någon kommer med barnet till jobbet t.ex.

    Många uttalar sig i tråden om dålig anknytning, att man inte kan amma, att man inte borde skaffa barn om man inte vill vara hemma länge på heltid och det är inget annat än att skuldbelägga de som inte gör som dem själva. Även om jag är trygg i att mina barn har det bra, är det klart att det inte känns roligt att höra alla dessa anklagelser och hur andra ser ner på en som mamma. Ja, jag påverkas av vad omgivningen tycker och det är jag säker på att det finns fler som gör även om man försöker att strunta i det. Därför har jag och andra med mig, försökt förklara hur altarnativa sätt att vara föräldraledig faktiskt kan fungera riktigt bra. Inte är det mer osäkerhet TS behöver när hon frågar efter lösningar?

    Här finns ett antal kvinnor som har tips och råd att komma med, men det drunknar i åsikter från andra som inte själva har erfarenhet av situationen, utan på något sätt vill tala om att det bara finns ett sätt som är rätt. Tråkigt och fantasilöst.
    Underbart kloka inlägg du skriver. Tack! {#emotions_dlg.flower}
  • Vitamin
    Anonym (Stöttar TS) skrev 2012-08-11 00:30:01 följande:
    När man har en TS som frågar efter råd om hur man kan lösa en situation som deras, är det inte särskilt konstruktivt med alla som bara skriver för att kommentera hur synd det är om barnet. Istället för att få råd från andra i liknande situation blir det såhär. En diskussion om t.ex. amning, som det finns så många trådar om redan, är något som TS inte alls har frågat om. Det kanske inte alls är relevant i sammanhanget eftersom det går att lösa på olika sätt. Om man nu inte vill ge flaska, så har man laglig rätt till amningspauser om någon kommer med barnet till jobbet t.ex.

    Många uttalar sig i tråden om dålig anknytning, att man inte kan amma, att man inte borde skaffa barn om man inte vill vara hemma länge på heltid och det är inget annat än att skuldbelägga de som inte gör som dem själva. Även om jag är trygg i att mina barn har det bra, är det klart att det inte känns roligt att höra alla dessa anklagelser och hur andra ser ner på en som mamma. Ja, jag påverkas av vad omgivningen tycker och det är jag säker på att det finns fler som gör även om man försöker att strunta i det. Därför har jag och andra med mig, försökt förklara hur altarnativa sätt att vara föräldraledig faktiskt kan fungera riktigt bra. Inte är det mer osäkerhet TS behöver när hon frågar efter lösningar?

    Här finns ett antal kvinnor som har tips och råd att komma med, men det drunknar i åsikter från andra som inte själva har erfarenhet av situationen, utan på något sätt vill tala om att det bara finns ett sätt som är rätt. Tråkigt och fantasilöst.
    {#emotions_dlg.flower} Håller med dej helt.
  • Anonym (??)

    O M G !!

    Förlåt men jag förstår inte hur man bara kan vilja vara hemma 10 dagar med sitt nyfödda barn??
    Jag skulle aldrig kunna lämna bort ett så litet barn...

    MEN jag är jag, alla gör som dem vill!!

  • Vitamin
    Anonym (??) skrev 2012-08-11 23:16:01 följande:
    O M G !!

    Förlåt men jag förstår inte hur man bara kan vilja vara hemma 10 dagar med sitt nyfödda barn??
    Jag skulle aldrig kunna lämna bort ett så litet barn...

    MEN jag är jag, alla gör som dem vill!!

    Nästa alla pappor börjar jobba efter tio dagar, och inte en mamma förfasar sig över det. 

    TS planerar att vara hemma helt i tre månader, och sedan jobba deltid. Pappan ska oxå gå ner på deltid.
    Inte många pappor som får den chansen, eftersom nästan alla mammor tycker att de själva är de enda som kan ta hand om sin bebis.
  • KimPossible
    Anonym (??) skrev 2012-08-11 23:16:01 följande:
    O M G !!

    Förlåt men jag förstår inte hur man bara kan vilja vara hemma 10 dagar med sitt nyfödda barn??
    Jag skulle aldrig kunna lämna bort ett så litet barn...

    MEN jag är jag, alla gör som dem vill!!
    Var står det att de inte ska vara hemma mer än tio dagar? Blandar du möjligtvis ihop den här tråden med en annan, där det frågades om man som mamma skulle kunna jobba efter tio dagar?

    Och "lämna bort" gör man ju inte så länge barnet är med sin andra förälder. I Ts fall så funderar de dock på att när barnet är tre _månader_  lämna barnet med en aupair eller barnflicka under _två timmar_ om dagen.

    Du får det att låta som om de tänkte dumpa barnet i någon gränd. 
  • Anonym (??)

    Ber om ursäkt!! Missuppfattade inlägget då tydligen..

      

  • Anonym

    Oj vilket hett ämne... Tycker det är tråkigt att svenskar är så fyrkantiga, och framförallt föraktande. Var och en borde sköta sig eget och ha repekt för andras val här i livet. Här i USA måste de flesta som inte är hemmafruar lämna bebisarna till daycare eller släktigar efter 12 veckor. Eller ännu tidigare. Och jag tror inte amerikanerna har mer problem än svenskarna senare i livet. Att läsa här fãr ju en att tro tvärtom. Vem har bestämt i duktig-Sverige att efter ett år är den perfekta ålderna att lämna ifrån sig barnen? Tråkigt att alla måste göra allt på samma sätt jämt... Många får problem med inskolning etc för att de inte lärt sig lita på andra vuxna. Inskolning och 2 år föräldraledighet existerar bara i ytterst få länder i världen. Livet handlar om så mycket mer än kärnfamiljen.

  • Tow2Mater
    Anonym skrev 2012-10-11 08:30:53 följande:
     Vem har bestämt i duktig-Sverige att efter ett år är den perfekta ålderna att lämna ifrån sig barnen? Tråkigt att alla måste göra allt på samma sätt jämt... Många får problem med inskolning etc för att de inte lärt sig lita på andra vuxna. Inskolning och 2 år föräldraledighet existerar bara i ytterst få länder i världen. Livet handlar om så mycket mer än kärnfamiljen.
    Vet inte om dagisaldern, men studier har ju faktist visat att Sveriges långa föräldraledighet inte ger extra trygga barn eller kan på annat vis kan visa en skillnad bland barn. Så rent ekonomiskt är den inte forsvarbar. Det är nog mera en politisk morot än nåt annat, for att få väljare; barnfamiljerna är ju en ganska stor grupp som ofta rostar stort efter sina egna fordelar.
Svar på tråden Om ingen av föräldrarna vill vara föräldralediga hur gör man då?