• Äldre 9 Oct 20:43
    20541 visningar
    15 svar
    15
    20541

    Kan en äkta man adoptera styvbarn?

    Har ungefär samma problem som dig. Min dotter är sju och den biologiska pappan har vi inte hört ett ord av sedan hon var två. För hennes skull vore det bäst om min man adopterade henne. Kruxet är att hon har en halvbror på pappans sida och om min man adopterar henne så blir de inte längre juridiska syskon vilket halvbrodern har stort behov av eftersom han mår psykiskt dåligt.

    Om man ansöker om adoption så ska pappan säga vad han tycker, och det tas VÄLDIGT stor hänsyn till vad han vill, men det är ändå tingsrätten som ska bedöma vad som är bäst för barnet  

  • Äldre 31 Jan 17:12
    #11

    Självklart kan man vara pappa utan att adoptera och så länge det inte händer mamman något så fungerar det. Men tänk om barnet haft extrapappan som sin riktiga pappa och sen dör mamman och den biologiska pappan kräver barnet tillbaka, och barnet inte bara mister sin mamma utan även hela sitt kontaktnät.

    Min man har lämnat in en adoptionsansökan förra veckan, kan bara hålla tummarna nu att den biologiska pappan inte motstrider det.  

  • Äldre 11 Mar 20:31
    #13
    Velputte skrev 2012-08-15 19:10:22 följande:

    Jag har pratat med den äldstas pappas fru då han och jag inte pratar med varandra men frugan ville ändå ha kontakt med mig. Jag bad henne skicka frågan till honom om hur han skulle ställa sig inför det och han skulle ge sitt medgivande till det.

    Jag har inte pratat med den andra pappan om saken.

    Nej, jag kan aldrig radera dom. Och det var därför jag skrev att min make då skulle kunna bli pappa juridiskt sett. 

    Hur går det? Har din man lämnat in adoptionsansökan än? Hos oss har det börjat snurra på nu så vi håller tummarna! Biopappan vill inte att min man adopterar så det sätter såklart käppar i hjulet men enligt socialsekreteraren som vi pratat med så är loppet inte kört än.
Svar på tråden Kan en äkta man adoptera styvbarn?