• Anonym (Dotte­r)
    Äldre 4 Aug 16:15
    22480 visningar
    79 svar
    79
    22480

    Hjälp! Vad är det min mamma dricker?

    Min mamma har alltid druckit för mycket under hela min uppväxt. Det eskalerade när jag var 18 och trots otaliga konfrontationer så har hon vägrat inse att hon har problem. Inte ens efter att hon var på avgiftning, efter att ha åkt in till akuten, och hon medicinerade med Antabus har hon velat erkänna att hon är alkoholist.

    Hon har alltid smugit med främst vin ocj ibland whisky. Under hela vintern och våren har det varit ganska lugnt faktiskt. Därför bestämde jag mig för att följa med mina föräldrar till deras sommarstuga i några veckor. Nu i eftermiddags så gick jag förbi henne och hennes andedräkt luktar väldigt starkt. Det luktar typ läkarsprit!!! Så jag sniffade i en vattenflaska som hon har bredvid sängen och den luktar jättestarkt. Och inte vodka liksom utan mer rengöringssprit...

    Hur mycket luktar Systembolagets starkaste sprit? Luktar det typ ytdesinficering? Eller dricker hon något som kan vara jättefarligt?

  • Svar på tråden Hjälp! Vad är det min mamma dricker?
  • Anonym
    Äldre 4 Aug 16:44
    #11
    Anonym (Dotter) skrev 2012-08-04 16:36:01 följande:


    Jättetråkigt är det, jag har ju med mig mitt lilla barn också.

    Är läkarsprit genomskinlig? Jag ska hälla ut det som är i flaskan så fort jag får tillfälle. Om jag får tillfälle, hon ligger väl säkert på sängen när jag kommer tillbaka. Är ute på promenad nu, orkar inte med henne om hon ska vara så här.

    Hon blir som ett litet barn när man konfronterar henne. Sätter sig på tvären, skriker att vi bara är tadkiga som anklagar henne för massa saker. Har sagt till min pappa flera gånger att vi måste göra någonting, men han vågar inte heller ta upp drt med henne. Tycker synd om honom. Han dricker max ett glas vin till maten.

    Men hur har hon fått tag på läkarsprit? T-röd kan man ju lätt köpa ute, men alkohol för medicinskt syfte är väl rätt svårt att få tag på, och som sagt så tillsätts ju numera kräkmedel för att undvika felanvändning. Även i alkogel som används till händerna. Dvs hon lär inte få ut något av att dricka det, då hon kommer att kräkas innan alkoholet hinner gå ut i blodet och ge den önskvärda effekten.

    Vill bara säga vad jag lider med dig, Anonym Dotter!! Kan du inte kontakta någon som är expert på alkoholism? Anonyma alkoholister kan väl även anhöriga kontakta, för att få hjälp och stöd? De vet nog mer om alla spritsorter som finns än vi här på FL. Hoppas det löser sig!! 
  • Anonym ("ytde­s"..)
    Äldre 4 Aug 16:45
    #12
    Anonym (Dotter) skrev 2012-08-04 16:15:02 följande:
    Min mamma har alltid druckit för mycket under hela min uppväxt. Det eskalerade när jag var 18 och trots otaliga konfrontationer så har hon vägrat inse att hon har problem. Inte ens efter att hon var på avgiftning, efter att ha åkt in till akuten, och hon medicinerade med Antabus har hon velat erkänna att hon är alkoholist. Hon har alltid smugit med främst vin ocj ibland whisky. Under hela vintern och våren har det varit ganska lugnt faktiskt. Därför bestämde jag mig för att följa med mina föräldrar till deras sommarstuga i några veckor. Nu i eftermiddags så gick jag förbi henne och hennes andedräkt luktar väldigt starkt. Det luktar typ läkarsprit!!! Så jag sniffade i en vattenflaska som hon har bredvid sängen och den luktar jättestarkt. Och inte vodka liksom utan mer rengöringssprit... Hur mycket luktar Systembolagets starkaste sprit? Luktar det typ ytdesinficering? Eller dricker hon något som kan vara jättefarligt?
    Just det, om din mamma jobbar inom sjukvården, så har hon full tillgång till: www.opushc.se/ProductItem.asp

    Annars är hon bara en helt vanlig, jävla alkoholist, som dricker så mycket, att hon sabbar all närvaro, med er barn? Strunt i henne då, jag har sagt upp kontakten med MIN mamma, hon super fortfarande, men prioriteter spriten, fram för hennes barn, och nu mera barnbarn.

    Det var svaret jag kunde ge dig.....Rynkar på näsan Klart att mitt lilla barn, längtar efter "mormor", men hon är för det mesta full.  Ytspritt, eller handspritt, i daglig tal...Rynkar på näsan
  • Anonym
    Äldre 4 Aug 16:46
    #13
    Anonym (Dotter) skrev 2012-08-04 16:43:25 följande:
    Dessutom tar hon ett antal narkotikaklassade läkemedel, det får hon utskrivet på recrpt. Tänker att om det nu är starkare sprit än vad som avses att drickas så kan ju blandningen bli livsfarlig.

    Oj, detta blir bara värre. Starksprit i kombination med en cocktail av narkotikaklassade läkemedel är mycket farligt. Du bör söka hjälp för henne NU. Antagligen har hon ingen sjukdomsinsikt, och behöver att andra tar tag i situationen. Ring sjukvårdsupplysningen, så kan de ge dig vidare information.
  • Äldre 4 Aug 16:47
    #14

    Skulle kunna tänka mig att det är lite halvdålig hembränd sprit som hon dricker,

    Hade en far som var alkoholist som söp bort hela sin familj och gick bort alldeles för tidigt pga av spriten.
    Jag gjorde många försök i vuxen ålder att få han till att sluta upp med det eller åtminstone hålla upp i veckorna och dricka nån helg då och då men efter mycket om och men gav jag upp och han fick supa ner sig utan att träffa oss syskon nått mer...


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym
    Äldre 4 Aug 16:47
    #15
    Anonym ("ytdes"..) Det var svaret jag kunde ge dig.....Rynkar på näsan Klart att mitt lilla barn, längtar efter "mormor", men hon är för det mesta full.  Ytspritt, eller handspritt, i daglig tal...Rynkar på näsanMen kräks man inte direkt av handsprit?  
  • Anonym (Usch!­)
    Äldre 4 Aug 17:08
    #16
    Anonym skrev 2012-08-04 16:44:29 följande:
    Men hur har hon fått tag på läkarsprit? T-röd kan man ju lätt köpa ute, men alkohol för medicinskt syfte är väl rätt svårt att få tag på, och som sagt så tillsätts ju numera kräkmedel för att undvika felanvändning. Även i alkogel som används till händerna. Dvs hon lär inte få ut något av att dricka det, då hon kommer att kräkas innan alkoholet hinner gå ut i blodet och ge den önskvärda effekten. Vill bara säga vad jag lider med dig, Anonym Dotter!! Kan du inte kontakta någon som är expert på alkoholism? Anonyma alkoholister kan väl även anhöriga kontakta, för att få hjälp och stöd? De vet nog mer om alla spritsorter som finns än vi här på FL. Hoppas det löser sig!! 

    Ja, läkarsprit är genomskinligt.
  • Anonym (Usch!­)
    Äldre 4 Aug 17:27
    #17

    Kom nu ihåg att det som min kompis tog från labbet var Kemetyl 95% finsprit. Sånt kan man som vanlig privatperson inte handla. Den innehöll inte kräkmedel men när jag tänker efter så luktade dem inte mer än vanlig vodka. Den kom i en brun glasflaska med metallkork. www.apoteket.se/privatpersoner/Documents/säkerhetsdatablad/F-Sprit%2095%20Finsprit%20MSDS.pdf

  • Anonym (Dotte­r) Trådstartaren
    Äldre 4 Aug 18:28
    #18

    Hällde ut resten av innehållet i ett glas som jag har gömt. Luktade på det, tänker absolut inte smaka på det. Det här är definitivt ingen sprit som man dricker!!! Det måste vara någon slags rengöringssprit. Blir yr bara av att känna på lukten. Vodkasprit luktar något helt annat. Ska hälla över det i någon liten flaska om jag hittar och prata med min pappa om det. Jag kommer att behöva kontakta hennes läkare, de kan ju inte fortsätta skriva ut alla mediciner (centralstimulerande, olika sorters bens och Imovane...det är vad jag känner till, kanske hon tar annat också).

  • Anonym (Dotte­r) Trådstartaren
    Äldre 4 Aug 18:31
    #19

    Hon jobbar inte inom vården, och känner ingen så vitt jag vet som gör det heller. Hon är sjukpensionär.

    Tycker att läkarna borde reagera när hon, liksom andra alkisar, har ett moln av en äcklig jästlukt runt sig hela tiden.

  • Anonym
    Äldre 4 Aug 18:37
    #20

    Kan vara vanlig hembränt också, som är extra starkt.

Svar på tråden Hjälp! Vad är det min mamma dricker?