• Anonym
    Äldre 8 Aug 23:02
    18656 visningar
    38 svar
    38
    18656

    Vad använder ni för smärtlindring vid mensvärk?

    Kontakta vc och be om bättre tabletter på recept. Jag fick panocod utskrivet eftersom jag försökte bli gravid samtidigt. Funkar toppen!

  • Anonym
    Äldre 8 Aug 23:22
    #11

    Jag kombinerar citodon och naproxen, båda utskrivna av gyn.

  • Anonym
    Äldre 8 Aug 23:36
    #12

    Japp, morfinpreparat är det enda som hjälpt mig. Panocod med andra ord (som jag skrev ovan). Jag fick dock tjata till mig det av läkaren, men det var som sagt endast för att jag försökte bli gravid som jag fick det utskrivet då de andra medicinerna jag hade inte skulle tas i samband med det. Men fick det hos en vanlig läkare på vc, efter att han förklarat att jag skulle vara försiktig med tabletterna då de är starkt beroendeframkallande.

  • Anonym
    Äldre 9 Aug 08:48
    #25

    Ibland hjälper Diclofenac för mig. Jag fick utskrivet Orudis av gyn, men dom hjälper inte ett dugg. Sen opererade jag mig i mars och när jag var på återbesök så hade jag ännu inte fått mens (fick den dagen efter återbesöket naturligtvis, bara för att jävlas med mig), så då visste jag inte om ifall jag fick lika ont som innan operationen. Men det får jag. Jag ligger hemma idag, sjukskriven från jobbet, helt utslagen. Vad ska man göra?

    Jag måste få bättre medicin, för jag känner att jag blir helt apatisk när jag har så ont. Jag blöder även väldigt mycket, om det spelar roll... vilka tabletter borde vara bäst för mig?

  • Anonym
    Äldre 9 Aug 09:03
    #27
    Anonym (Amanda) skrev 2012-08-09 08:56:22 följande:
    Det verkar vara individuellt vad som hjälper. Orudis hjälpte inte ett dyft för mig heller när jag fick det utskrivet. Naproxen och ipren funkar inte särskilt bra för mig heller. Det som har funkat bäst för mig är att ta två voltaren och två alvedon ihop, kombinerat med två cyklo-F mot den kraftiga blödningen. Jag vill inte ta starkare tabletter för då kommer jag ändå inte kunna jobba.  
    Vad gör cyklo-F för något?
  • Anonym
    Äldre 9 Aug 09:20
    #30
    Anonym (Amanda) skrev 2012-08-09 09:11:24 följande:
    Det är ganska dyra tabletter, men jag tycker att de har varit värda varenda krona. De kostar nästan 100 kr för 18 tabletter och man tar två tabletter åt gången, tre gånger per dygn. 
    Okay, det kan det ju faktiskt vara. Av någon underlig anledning blöder jag alltid mest på natten så jag sover väldigt dåligt eftersom jag måste på toa hela tiden. Det kan jag absolut tänka mig att det är värt, ska ta mig till apoteket sen då hoppas jag.
  • Anonym
    Äldre 9 Aug 10:16
    #32

    Om det blir dyrt måste du väll kunna få medicinen på recept så det omfattas av högkostnadsskyddet.Gäller  Cyklo-F också.

  • Anonym
    Äldre 9 Aug 10:57
    #33
    Anonym (Amanda) skrev 2012-08-09 09:35:48 följande:
    När det var som värst för mig så tog jag 2 voltaren + 2 alvedon + 2 cyklo-F ungefär en timme innan jag gick och la mig, det sov jag gott på. Glad
    Voltaren minskar blödningsmängden också, så tillsammans med cyklo-F blev det en väldigt bra effekt. 
    Jag funderade på att om den minskar blödningen, gör det att man blöder fler dagar då?
Svar på tråden Vad använder ni för smärtlindring vid mensvärk?