• Anonym (i topp)

    är det ok att svenska flaggan hamnar på marken?

    igår var det flaggdag när viktoria hade namnsdag. jag har halat och hissat flaggor i många år och har alltid varit noga med att svenska flaggan inte får röra marken. vad har du för inställning till att flaggan inte ska röra marken?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden är det ok att svenska flaggan hamnar på marken?
  • katalysator

    När jag är ansvarig för flaggan vid någon ceremoni där folk tittar på så är jag såklart noga med att den ska bäras, vikas och hissas/halas på korrekt sätt. Men i mindre formella sammanhang? Nah, då tycker jag bara att det är en tygbit Glad För mig är ceremonin viktigare än den fysiska flaggan.

  • Khaleesi

    Vi har blivit med flaggstång i sommar, och har noga inpräntat i barnen att de INTE får låta flaggan nudda marken. Men så är vi lite suckers för det här med traditioner, ceremonier och onödig respekt också.


    nile10 skrev 2012-08-09 19:16:22 följande:
    Nej då måste den brännas under värdiga omständigheter ;)
    Nile, har du koll på vad som räknas som "värdiga omständigheter"?
    Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Anonym (i topp)

    bör den brännas om den råkar röra marken? det var nytt för mig

  • katalysator
    Anonym (i topp) skrev 2012-08-09 19:27:56 följande:
    bör den brännas om den råkar röra marken? det var nytt för mig
    Japp, det är vad jag har fått lära mig också... En flagga som nuddat marken är förbrukad och måste brännas.

    Däremot är jag lite nyfiken på hur man ska hårddra det, och också på vad som räknas som "flagga" egentligen. Är det några bestämda mått som avgör, eller räknas även såna där små billiga fasadflaggor som man köper på Rusta för 29kr?
  • Blaha

    Kasta ned den på marken, spotta på den, pissa på den, bränn den. Gör vad tusan ni vill, det är en bit tyg bara.


    Be yourself, everyone else is already taken.
  • Blaha
    katalysator skrev 2012-08-09 19:33:16 följande:
    Japp, det är vad jag har fått lära mig också... En flagga som nuddat marken är förbrukad och måste brännas.

    Däremot är jag lite nyfiken på hur man ska hårddra det, och också på vad som räknas som "flagga" egentligen. Är det några bestämda mått som avgör, eller räknas även såna där små billiga fasadflaggor som man köper på Rusta för 29kr?
    sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_flagga

    "Enligt lagen (1982:269) om Sveriges flagga skall den svenska flaggan vara i proportionerna 10 i höjd till 16 i längd. De inre blå fälten närmast flaggstången skall vara i proportionerna 4 till 5 och de yttre fälten 4 till 9. Korsarmarnas bredd (tjocklek) skall vara hälften av de blå fältens höjd."

    osv osv
    Be yourself, everyone else is already taken.
  • Queenie70

    Kunde inte bry mig mindre. Låt folk torka sig i häcken med den om de har lust. Det är ett tygstycke liksom . Precis som Bibeln och Koranen är en bok tryckt på tryckeri . Helt sjukt att folk kan lägga sådana värderingar omkring ett dött ting.

  • Khaleesi
    Blaha skrev 2012-08-09 19:33:17 följande:
    Kasta ned den på marken, spotta på den, pissa på den, bränn den. Gör vad tusan ni vill, det är en bit tyg bara.
    Japp. Och då väljer jag att behandla den med lite vördnad, för det tycker jag känns bra.
    Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Blaha
    Khaleesi skrev 2012-08-09 19:35:19 följande:
    Japp. Och då väljer jag att behandla den med lite vördnad, för det tycker jag känns bra.
    Jag med. Solig
    Be yourself, everyone else is already taken.
Svar på tråden är det ok att svenska flaggan hamnar på marken?