• Farfalla

    Hur prata om syskon som kommit efter ängeln?

    Så svårt att försöka få till en rubrik som någon begriper med så få ord :/

    Jag undrar hur ni andra gjort som förlorat sitt första barn, då barnet fått leva en tid på jorden, när ni får ett till barn.. Hur pratar ni om er ängel och allt kring barnets liv och död?

    Vår Rasmus blev bara 7månader och hämtades av änglarna den 3maj 2008. Nu är hans lillasyster Jolina 2½år och vi pratar mycket om Rasmus med henne. Är ofta till graven och hon hjälper till och krattar, planterar och vattnar..

    Sen får hon se bilder på Rasmus och oss.

    Har även försökt förklara varför han inte är hos oss i livet och hans död, om himmelen osv.

    Försöker välja mina ord noga så att det genom att han var sjuk (hjärtsjuk) inte ska få tankar hos henne att koppla ihop sjuk och död på fel sätt....

    Berätta gärna hur ni andra gjort.. <3 


    Rasmus och Jolinas mamma..
  • Svar på tråden Hur prata om syskon som kommit efter ängeln?
  • Lindiz89

    Först och främst vill jag ge en kram och beklagar sorgen!

    Mamma och pappa fick ett barn innan mig som dog några timmar efter födseln, de gjorde precis som du, så långt tillbaka jag kan minnas har jag vetat om henne och det har alltid känts bra för mig och mina föräldrar :)
    Jag tror på öppenhet alltid när det gäller sådant och jag kommer göra likadant med mina barn när jag ska förklara varför de inte har någon mormor :) man får försöka att få "himlen" till att vara något bra :)

  • Farfalla
    Lindiz89 skrev 2012-08-10 00:17:57 följande:
    Först och främst vill jag ge en kram och beklagar sorgen!

    Mamma och pappa fick ett barn innan mig som dog några timmar efter födseln, de gjorde precis som du, så långt tillbaka jag kan minnas har jag vetat om henne och det har alltid känts bra för mig och mina föräldrar :)
    Jag tror på öppenhet alltid när det gäller sådant och jag kommer göra likadant med mina barn när jag ska förklara varför de inte har någon mormor :) man får försöka att få "himlen" till att vara något bra :)
    Tack <3

    För mig är det en självklarhet att vara öppen. Men just detta med att "linda in det lite i bomull" och hur är det tankar jag har kring.. 

    Då sonen dog pga fel i vården kring hans hjärtfel... Vill inte få henne att varken känna rädslan mot sjukhus, sjukvård eller att vara/bli sjuk och koppla ihop det med döden.

    Himlen pratar vi ofta om och hon brukar blåsa pussar och vinka till sin storebror ofta, spontant ;') <3<3

    Några grannflickor på 7år idag frågade om min tatuering jag har bilden och Rasmus namn, vem det var.
    Sa att det var Jolinas storebror.. Då säger den ena av dom två att oj det visste jag inte att no hade ett till barn och såg frågande ut. Då förklarade jag att Rasmus inte levde länge och dog då han bara var 7månader. Dom var tysta länge och sen sa den ena. Oj förlåt, jag borde aldrig ha frågat det! Men förklarade lungt att jag pratar gärna om Rasmus och man ska fråga då jag lika gärna pratar om Jolina (flickorna är hennes idoler på gården ;) ) som jag pratar om hennes storebror även om han är en ängel. Dom var så lättade efter det och det kändes bra :)
    Rasmus och Jolinas mamma.. <3
  • Ennna

    Ja det där funderar jag också på!
    Vår 1.5 åring fingrar gärna på mitt halsband med barnens namn. När han gör det brukar jag ta möjligheten och berätta om hur halsbandet kom till (till storebrors begravning) och hur viktigt det var för mig att bredvid storebrors namn ha en tom platta där ett ev kommande syskon skulle ha sitt namn...
    Och hur glada vi blev när lillebrors namn och sedan nästa syskons namn fick komma till halsbandet också. Och att vi är glada för alla tre barnen trots att storebror inte är här...

  • Farfalla
    Ennna skrev 2012-08-11 23:04:07 följande:
    Ja det där funderar jag också på!
    Vår 1.5 åring fingrar gärna på mitt halsband med barnens namn. När han gör det brukar jag ta möjligheten och berätta om hur halsbandet kom till (till storebrors begravning) och hur viktigt det var för mig att bredvid storebrors namn ha en tom platta där ett ev kommande syskon skulle ha sitt namn...
    Och hur glada vi blev när lillebrors namn och sedan nästa syskons namn fick komma till halsbandet också. Och att vi är glada för alla tre barnen trots att storebror inte är här...
    Får jag fråga hur ni förlorade er första pojke?

    Jag är så rädd att hon ska koppla ihop sjukdom med att dö..
     
    Rasmus och Jolinas mamma.. <3
  • Ennna

    Hej,
    Förstår hur du tänker där. Vi förlorade i plötslig spädbarns död. Han dog i sömnen. Också något som kan bli svårt att förklara då den dagen kommer.
    Men jag tror överlag att ärlighet och uppriktighet är bra, och kanske också förklara att man själv heller inte riktigt förstår...

Svar på tråden Hur prata om syskon som kommit efter ängeln?