• Äldre 11 Aug 20:59
    7499 visningar
    8 svar
    8
    7499

    Har flyttat in i sambons hus

    Motsvarande vad det kostar att bo i en liten lägenhet kanske?

  • Äldre 16 Aug 18:46
    #7
    isabell82 skrev 2012-08-16 18:29:27 följande:
    Jag står inför samma frågor... visst vore det klokt att ha varit på det klara innan jag tog steget och flytta in hos min nuvarande sambo... trodde iofs att allt var klart, men visar sig nu att så inte var fallet vilket självfallet skapar osäkerhet hos mig... Alltså för ca 3mån sedan sålde jag av det mesta av mitt bohag och flyttade in hos min nuvarande sambo och hans två barn i hans hus, som ligger i en annan stad än där jag bodde innan. Innan jag flyttade in så hade vi  diskuterat hur mycket jag skulle betala i boende då jag flyttat in.. och då våra inkomster skiljer sig väsentligt åt och han bodde i ett dyrare område så föreslog han att jag kunde betala samma summa som jag gjorde för mitt dåvarande boende och att hans önskan var att det så småningom skulle leda till att jag blev delägare av huset. Vilket jag såklart uppskattade att han föreslog och ville.

    Efter jag flyttat in har jag fått veta att det han betalar för boendet inte inkluderar några amorteringar utan enbart består av ränta och driftskostnader, så den "hyra" jag betalar leder inte till någon avbetalning på huslånet och kan därför inte bidra till något delägarskap i förlängningen. Kände mig så naiv när jag fick höra det av honom...

    Det finns en hel del renovering att göra på huset, dels för att det ska bli mer funktionellt för 4pers att bo och leva i det, samt för att vi alla ska känna en större trivsel. Och som det känns idag, då den största delen av hemmet består av hans möbler och saker, så känns det kanske extra viktigt för mig för att trivas att forma om hemmet. Men det svåra ligger ju då i att det jag eventuellt skulle lägga pengar på i det hus som jag inte alls äger är ju inga pengar jag ser röken av vid en ev. separation och det måste jag erkänna känns sådär. Samtidigt har jag ju inte mycket att säga till om då jag inte själv går in med några pengar.. vilket resulterar i att jag känner mig väldigt maktlös i mitt egna hem... vet inte hur jag ska gå vidare i nuläget,..
    Om man vill så kan man ju skriva papper för varje lite större grej man gör i huset att de pengar du lägger in i huset ska du få tillbaka vid en eventuell separation, alterativt din andel kostnader gentemot hans och relaterat till husets värde när ni separerar (ev jämfört med när du flyttade in, man kan krångla till det mycket om man vill).  Du kan ju också välja att faktiskt köpa in dig i huset, dvs ta över halva lånet och göra någon typ av överenskommelse om den del av värdet (eller vad huset kostade honom) som inte finns som lån. Går ju förstås också att ta hänsyn till era respektive ekonomier när du köper av honom, det enda som spelar roll är ju att ni är överens och att ni skriver ner vad som gäller.
Svar på tråden Har flyttat in i sambons hus