• Äldre 13 Aug 12:47
    1910 visningar
    4 svar
    4
    1910

    Hur går det till?.

    Vi har precis bestämt oss för att vi ska adoptera.. Vi ska anmäla oss till BV och sedan CSS taiwan. Men det jag undrar är hur exakt prosessen går till? Hur lång tid tar en utredning? Tacksam för svar// A

  • Svar på tråden Hur går det till?.
  • Äldre 13 Aug 15:07
    #1

    Hej!

    Först och främst, vad spännande att ni har bestämt er för att adoptera! Vi har precis fått barnbesked och det är verkligen en så jättefantastiskt lycklig känsla. 

    Mina första viktiga råd är:

    *gift er om ni inte redan är gifta, då många länder kräver flera års äktenskap

    *ställ er i kö hos en eller flera adoptionsorganisationer, då det spar tid

    Jag har själv skapat en blogg som också innehåller sidor med fakta, eftersom jag tyckte det var så svårt att finna den info jag behövde. Där kanske du kan få några tips:
    resantilldig.wordpress.com

    Lycka till!       

           

  • Äldre 13 Aug 22:05
    #2

    Fundera inte så mycket på länder och så ännu. Läget i de olika länderna förändras hela tiden.

    Gå istället redan nu med i en eller två adoptionsorganisationer så får ni ett könummer som ni behåller under hela processen. Könumret blir aktivt när ni bestämmer att det är dags! Se godkända organisationer på www.mia.eu

    Ta även kontakt med er socialtjänst/familjerätt och berätta att ni är i adoptionstankar. De hänvisar er då till en obligatorisk föräldrautbildning med inriktning på adoption. (Det kan vara kötid till dessa utbildningar). Efter den utbildningen är avklarad så kan socialtjänsten börja medgivandeutredningen. Det är som sagt Socialtjänsten/Familjerätten som sköter det.

    Vi väntade 6 månader i kö till föräldrautbildningen. Utbildningen var sedan förlagd på 5 helger. Men det är olika.

    Efter utbildningen var klar och vi hade våra intyg så sökte vi om medgivandeutredning hos socialförvaltningen. Det tog 2 månader innan de startade utreda oss. Utredningen tog knappt 5 månader till beslut. Vi träffade medgivandeutredarna ett antal gånger, blev djupintervjuade (och filmade) av psykolog, de gjorde 2 hembesök samt att de träffade våra närmsta vänner, grannar och släktingar. De inhämtar även intyg från kriminalregister, socialregister, arbetsgivarintyg, kronofogden, försäkringskassan (de senaste 10 årens sjukskrivningar), deklarationsuppgifter mm.

    Utredningen kan ta ca 2-6 månader. Beslutet tas i Familjerätten.

    Ni kommer få massor av tips och råd på föräldrautbildningen, och säkert får ni en massa aha-upplevelser.

  • Äldre 13 Aug 22:08
    #3

    Har svarat dig i den andra tråden.

  • Äldre 14 Aug 15:14
    #4

    Stort tack till er båda! Resan till dig ska kolla in din blogg

Svar på tråden Hur går det till?.