• Paisle­y
    Äldre 13 Aug 22:34
    92373 visningar
    952 svar
    952
    92373

    Här samlas vi som väntar på utredning!

    Hej allihopa!

    Jag tänkte att vi kunde samlas här, stötta och bolla tankar, eller bara ventilera. Att få tiden och gå är svårt. Man försöker leva som vanligt men ändå är den där gnagande känslan där. Tänk om mitt barn har... tänk om han inte har... tänk om hon har men inte får rätt diagnos.

    Vi är föräldrar vars barn har remitteras till neuropsykiatrisk utredning (autism, ADHD och liknande) och går och väntar på att få komma dit, och slutligen på att utredningen ska bli klar och man får resultatet! 


    Detaljerna är helheten
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-13 10:10
    Vi har nu fått reda på att diagnosen blir Autism. Snart ska vi få det skriftligt.

    Jag stannar kvar i tråden, det är så givande att läsa om alla ni nya som kommer. Har ni några funderingar om utredningen får ni gärna fråga mig som precis gått igenom allt och har det färskt i minnet
  • Svar på tråden Här samlas vi som väntar på utredning!
  • Paisle­y
    Äldre 14 Aug 12:19
    #1

    Hoppas att ni finns därute!

    Jag har en pojke på 19 månader som är remitterad till autismutredning och vi har blivit lovade en tid nu i höst!


    Detaljerna är helheten
  • Äldre 14 Aug 15:05
    #2

    Vi är mitt inne i en utredning. Dottern är 3.5 år.

  • Paisle­y
    Äldre 14 Aug 15:07
    #3
    TvåTrollungar skrev 2012-08-14 15:05:02 följande:
    Vi är mitt inne i en utredning. Dottern är 3.5 år.

    Välkommen! Du får gärna berätta mer. Vem uppmärksammade det hela? Hur fick ni komma till utredning, genom BVC eller annat?
    Detaljerna är helheten
  • lila11
    Äldre 15 Aug 11:52
    #4

    Hej. Jag är ny på familjeliv. Min dotter som är 17 månader ska utredas för autism nu till hösten. Jag själv tycker att hon uppvisar i princip samtliga kriterier för diagnosen. Det känns väldigt jobbigt just nu och det vore skönt att dela lite upplevelser med andra i samma situation.

  • Paisle­y
    Äldre 15 Aug 13:54
    #5
    lila11 skrev 2012-08-15 11:52:58 följande:
    Hej. Jag är ny på familjeliv. Min dotter som är 17 månader ska utredas för autism nu till hösten. Jag själv tycker att hon uppvisar i princip samtliga kriterier för diagnosen. Det känns väldigt jobbigt just nu och det vore skönt att dela lite upplevelser med andra i samma situation.

    Hej och välkommen! Vad kul att det finns en till som har en liten! Vill du berätta om hur din dotter är? Jag ska också skriva utförligt om sonen lite senare när jag har tid.  
    Detaljerna är helheten
  • Paisle­y
    Äldre 15 Aug 13:55
    #6

    Alltså kul och kul förresten... men du fattar. Kul att ha någon att dela erfarenheter med.


    Detaljerna är helheten
  • Paisle­y
    Äldre 15 Aug 18:09
    #8
    lila11 skrev 2012-08-15 16:28:47 följande:
    Paisley: Jag förstår precis vad du menar, man känner sig så ensam i det här så det är absolut "kul" att vi är fler trots allt.

    Min dotter är en livlig, underbar liten busunge :) Anledningen till att jag tror (snarare vet) att hon har autism är att hon trots att hon är 17 månader inte kommunicerar. Hon pratar inte och har inget alternativt språk (pekar inte etc). Hon kommunicerar genom att antingen lägga saker i våra händer eller att hon flyttar våra händer till det hon vill ha. Hon är inte intresserad av andra barn, antingen ignorerar hon dem eller så är hon rädd för dem. Ibland tar hon kontakt men då beror det oftast på att de har en leksak som hon vill åt. När det kommer till vuxna är hon väldigt distanslös och går fram till främlingar. Hon leker inte heller några fantasilekar utan "bankar" mest med sin leksaker. Hon kommer att utredas på BNK nu till hösten...

    Min dotter har även en svårbehandlad epilepsi och hon kommer att genomgå epilepsi kirurgi. Förhoppningsvis kan hennes utveckling bli lite bättre om operationen lyckas...men det är ingen som vet.

    Skriv gärna lite om din son också. Hur mår du mitt i allt? Har du fler barn? Min dotter är första barnet och jag tycker att det här är väldigt jobbigt och svårt. Men jag förmodar att man anpassar sig och vänjer sig med tiden...

    Vi ska också till BNK! Kanske vi ses där

    Alltså min son är ju din dotters motpol på många sätt hehe. Han är lugn, passiv, vågar ingenting framför främmande människor utan blir liksom paralyserad. Han vågar inte skrika, gråta, leka, jollra eller någonting om det finns flera människor i närheten. Han är oerhört klängig, sover dåligt och äter dåligt. Har dålig ögonkontakt.

    Han har precis börjat så smått med att säga några ord (nanna för sova och gagga för groda, mamma och pappa), men han använder dem inte för att be om något eller påkalla vår uppmärksamhet, utan bara lite random eller när han ser saken. Han drar i våra kläder och för oss till det han vill ha.

    Han är underkänslig för ljud, överkänslig för ljus, underkänslig när det gäller känseln, och han älskar att lukta på allt (leksaker, böcker, parfymer osv). Han hatar om någon sätter sig bredvid honom, om man sjunger för honom eller läser en bok, typiskt nog! 

    När fick ni er remiss? Vem skickade den? Här var det BVC på 18 månaders kontrollen. Men jag visste redan när han var ett par månader att han inte är som andra barn, att han har någon form av nedsättning. Sedan har var 12 månader har jag varit ganska säker på att det är klassisk autism som är problemet. Men vi får se vad som händer under utredningen. BNK har ju vårdgaranti nuförtide, det är bra. Senast i oktober lovar de att vi ska få komma.
    Detaljerna är helheten
  • lila11
    Äldre 15 Aug 18:52
    #9
    Paisley skrev 2012-08-15 18:09:56 följande:

    Vi ska också till BNK! Kanske vi ses där

    Alltså min son är ju din dotters motpol på många sätt hehe. Han är lugn, passiv, vågar ingenting framför främmande människor utan blir liksom paralyserad. Han vågar inte skrika, gråta, leka, jollra eller någonting om det finns flera människor i närheten. Han är oerhört klängig, sover dåligt och äter dåligt. Har dålig ögonkontakt.

    Han har precis börjat så smått med att säga några ord (nanna för sova och gagga för groda, mamma och pappa), men han använder dem inte för att be om något eller påkalla vår uppmärksamhet, utan bara lite random eller när han ser saken. Han drar i våra kläder och för oss till det han vill ha.

    Han är underkänslig för ljud, överkänslig för ljus, underkänslig när det gäller känseln, och han älskar att lukta på allt (leksaker, böcker, parfymer osv). Han hatar om någon sätter sig bredvid honom, om man sjunger för honom eller läser en bok, typiskt nog! 

    När fick ni er remiss? Vem skickade den? Här var det BVC på 18 månaders kontrollen. Men jag visste redan när han var ett par månader att han inte är som andra barn, att han har någon form av nedsättning. Sedan har var 12 månader har jag varit ganska säker på att det är klassisk autism som är problemet. Men vi får se vad som händer under utredningen. BNK har ju vårdgaranti nuförtide, det är bra. Senast i oktober lovar de att vi ska få komma.
    Haha, ja dom låter verkligen som varandras motsatser :) Min dotter älskar när man sjunger för henne eller läser böcker. Hon vill att vi läser för henne hela tiden. Hämtar böcker och lägger i våra händer hela dagarna.

    Vår dotter har blivit remitterad av sin neurolog som vi har kontakt med pga epilepsin. Eftersom vi har kontakt med sjukhuset ang epilepsin så går vi inte på BVC längre och vi har därför inte gjort någon 18 månaders koll. Jag kände också att min dotter var lite annorlunda redan när hon var mindre. Hon var faktiskt väldigt tidig i utvecklingen och väldigt självständig. Hon har aldrig varit klängig eller mammig eller pappig.

    Vad häftigt att ni också ska till BNK, vore intressant att följas åt under utredningens gång! Vi har redan varit på BNK en gång men man väntar med utredning tills efter operationen eftersom man inte vet hur hennes utveckling kommer att påverkas om epilepsin blir bättre.
  • Paisle­y
    Äldre 15 Aug 20:47
    #10

    Så underligt det är att man kan ha så helt olika symptom men ändå få komma till en utredning. Undrar också hur bra erfarenhet BNK har av små barn. När jag ringde själv och frågade sa de ju att de helst inte tar emot barn under 3 år. Vi var tvugna att vänta till efter 18 månaders kontrollen och när BVC väl skickat remissen så hette det att de prioriterar de små barnen först! Vet inte vad jag ska tro...

    Har din dotter ögonkontakt? Hur bra är den? Min son kan titta i ett par sekunder i ögonvrån, men annars brukar han inte titta på ansiktet så mycket.

    Hoppas att det går bra med operationen! Jag har en kompis som har barn som har gjort samma operation, det blev riktigt lyckat och hon är fri från epilepsin idag.   
        


    Detaljerna är helheten
  • lila11
    Äldre 16 Aug 18:22
    #11

    Tack Paisley, vi hoppas innerligt att det ska gå bra...

    Min dotter kan ha bra ögonkontakt....när hon själv vill. Ibland tittar hon inte alls i ögonen och ibland tittar hon en längre stund. Har din son ögonkontakt när ni söker den eller är det bara på sina egna villkor?

    När vi var på BNK sa dom precis samma sak att de inte brukade ta emot så små barn. De sa dock även att min dotter uppvisade så mycket tecken på autism som man kan göra i den åldern så man ville starta en utredning. Vi ska dit en gång till innan operationen och sen avvaktar vi några månader innan vi går dit igen.

Svar på tråden Här samlas vi som väntar på utredning!