• elinp88

    Rädd inför förlossning m.m.

    Usch, det är nu jag börjat inse att jag ska klämma ut den där lille som ligger och växer och gror i min mage. Jag är i v 33 och det är inte massor veckor kvar.

    Rädslan
    - Det här med att vattnet kan gå när karln är på jobbet...
    - Att det ska göra så in i helsike ont (och ja, det är väl klart att det gör ont om man ska klämma ut en bebis, men ändå..).
    - Allt med att packa BB-väskan och så. När är det lagom att börja tänka i de banorna? Man har ju hört om folk som har det färdigt redan i v 33.
    - Att jag ska spricka eller så.
    - Förlossningsbrev??

    Det är inte kul när tårarna kommer för att man tänker på allt runt förlossningen.

    Oron har även börjat komma över att tänk om jag inte blir en bra mamma osv.

    Skulle behöva lite stöttning och rådgivning just nu!

  • Svar på tråden Rädd inför förlossning m.m.
  • Sunshine808

    Jag vet inte om jag kan lugna dig, jag är i v. 25 och har också börjat få dessa tankar. Vad har jag gjort?

    Men om jag var du skulle jag packa väskan redan nu, det tar bort liten del av paniken.

    Jag är rädd ibland men då försöker jag tänka att ingen kan dö av smärta, och kvinnor har gjort det här så länge, därför bör jag och du också klara det.
    Min oro över att spricka har lugnats sen jag läste i trådarna om sprickningar, oftast känns dem inte.

    Läs på så mycket som möjligt och försök inte tänka på smärtan utan tänk att du får ett barn, smärtan är värd det

  • massatrassel

    Vet inte om det är en tröst, men jag kände mig väldigt väl omhändertagen på bb, trots en inte alltför lätt förlossning. Jag hade inte med mig speciellt mycket till bb, packade lite till bebis å choklad till oss vuxna men man är ju där ett tag och då kan ju alltid någon komma med det man eventuellt glömt.

    Väskoron kan du ju lösa genom att ha den packad med det viktigaste.

    Jag var också orolig för vattenavgång, kanske inte för att mannen var på jobbet, mer om jag typ stod i en affär :)

    Spricka.. jag hör oftast att oron innan är värre än känslan om det skulle hända för det händer så mycket annat då, jag behövde bara några få stygn och jag märkte inte ens av det, det var ju då bebisen kom  liksom.

    Efteråt, vi fick vara på bb i tre dygn, då fanns det personal dygnet runt som man kunde ringa på om man var orolig och de kom in och gjorde kontroller ibland och kollade till en, det gav en en liten försmak till hur det skulle bli när man själv var hemma med bebisen. Det mesta löser man med sunt förnuft :) å en liten tanke på att fixade bondkvinnorna det här så gör nog vi också det. (fast min barnmorska sa att de var fulla när de födde när jag gnällde om hur man gjorde innan lustgas å epidural ;))

    Lycka till, det är häftigt med en liten bebis.             

  • Annelie 76

    Förlossningsbrev kan du skriva redan nu om du vill. Eller bara skriv stolpar med vad du tycker är viktigt. Jag hann aldrig skriva själva brevet men hade med mig lappen med stolpar och det gick bra det också.

    När det gäller sprickandet så skriv i brevet (eller stolparna) att du vill ha perinealskydd. Det betyder att BM trycker på huden runt öppningen när barnets huvud är på väg ut, det minskar risken för sprickor.

    Att vattnet går när sambon är på jobbet är ingen fara. Även om vattnet går kan det vara många timmar kvar så din sambo hinner nog hem. Bara för att minska din oro kan jag berätta vad som hände när jag föddes. Min mamma var hemma själv då pappa låg i lumpen. På morgonen när vattnet gick ringde hon honom och han kom hem efter att ha 1) bett om ledigt, 2) åkt hela vägen (ca 1 timmes resa). När han kom hem åkte de och köpte en tvättmaskin, sen åt de lunch SEN åkte de till förlossningen. Jag är dessutom född många timmar efter det (vid 11 på kvällen)...

    För mig själv så fick jag värkar på natten, åkte in för kontroll på morgonen och då på kontrollen gick vattnet. Sen är mitt pyre född strax innan midnatt. Så det var ingen stress där heller.

    Ett tips bara, går vattnet när du är hemma så ta en tjock handduk att sitta på i bilen, det läcker hela tiden tills bebisen är ute. Ha oömma kläder som är lätta att tvätta men som håller utan att tvättas i ett par dagar... Du kommer inte tvätta dem förrän du är hemma igen.

    BB-väskan är inte fel att packa redan nu, eller iaf skriv ner vad som ska packas så inget glöms. Kolla om nåt behöver köpas och lägg det färdigt i väskan.               

  • beccagranen

    Tror de flesta av oss känner av rädslan när det närmar sig. Jag väntar mitt andra barn om ca 4veckor, och oron inför förlossningen börjar göra sig påmind nu. Mitt råd är att ta det med ro, oroar du dig för bb väska så packa den redan nu. Jag har själv börjat fundera på att packa ihop lite som fulladdad kamera, bebiskläder mm. bara för att kunna släppa den tanken. Förlossningsbrev skreva jag under min förra förlossning, enligt mig helt menlöst (då jag inte hade spec krav). Jag gav dom aldrig det och besluten tog jag då det var aktuellt, svårt att säga innan vilken bedövning man vill ha. Man får ju se väl där vad man känner och vad man kan ta beroende på skedet.

    Om man spricker så känner man inte av det ändå, det kommer efteråt när det ska läka.Fick själv inre bristningar och blev sydd med ett femtal stygn, det kände jag inte. Det ömmar och gör ont de första dagarna (särskilt när man ska kissa) men sedan brukar det släppa allt eftersom. I vilket fall så är det nog bara onödigt att oroa dig för sådan, det blir som det blir. Man kan bara hoppas på det bästa. Och vanligast för en förstföderska är att det tar tid från att dte börjar tills bebisen är ute, så din man kommer säkerligen hinna hem och åka med dig in :)
    Ingen i min omgivning har faktiskt fått vattenavgång som start, de flesta börjar med ryggvärk som blir värre och får hinnorna spräckta på förlossningen. Lika så också många som får igångsättning för inget händer. Så film förlossningen där vattnet går mitt på stan och barnet är halvvägs ute redan i bilen in till förlossningen brukar inte stämma för de flesta :)

  • Dohgon

    Jag var också jätterädd. jag väntade tvillingar och fick besked om att väskan skulle vara klar från v 25 utifall att.
    V 28 fick jag åka in akut och stanna kvar några nätter. men slutade med igångsättning 1 v innan BF.
    väskan var då packad åt enbart mig, packade om den hela tiden. Sambon packade resten när jag åkte in och tog med dagen efter när han kom in då det verkligen var dags.

    hur långt har du till förlossningen? ifall vattnen skulle gå när han inte är hemma menar jag? har du någon i din närhet som kan komma snabbt om det behövs? annars finna ambulans och din sambo får åka direkt till förlossningen istället.
    Ska se att detta nog går jättebra! Men packa gärna väskan redan nu, då är den färdig tills när det är dags =D

  • elinp88

    Dohgon:  Fördelen är att sambon har ca en kvart hem med bilen från jobbet, och han lär ju gasa ännu mer om mitt vatten skulle ha gått. Vad är rekommendationerna att packa ner i väskan? kram!

  • Nano07

    Angående väskan: Packa det som inte kommer användas förren vid förlossningen redan nu. Sen gör du en tydlig lista på saker du vill ha med dig men kanske inte kan ha nedpackade i två månader och sätter på kylen så är det lätt att packa ner det sista när man väl åker in. Glöm inte att ha med nåt ätbart till pappan, tror det var det ända vi saknade och då packade vi inte mycket saker alls - lite kläder till mig, toalettsaker, bok (att läsa på bb sen) och lite godis.

  • Dohgon
    elinp88 skrev 2012-08-14 16:06:59 följande:
    Dohgon:  Fördelen är att sambon har ca en kvart hem med bilen från jobbet, och han lär ju gasa ännu mer om mitt vatten skulle ha gått. Vad är rekommendationerna att packa ner i väskan? kram!
    Härligt att det är så nära iaf. då är det absolut ingen fara skulle jag tro =)
    Min sambo hade inte körkort då men hade nära hem. Dock hade vi en timme in till förlossningen så när de väl skulle sätta igång och jag berättade via telefon att du har de tagit hinnorna och värkarna börjar bli riktigt obehagliga skaffade han skjuts in och var inne på 40 minuter ^^
    för dig: behagliga kläder som inte sitter åt efter förlossningen kan vara skönt, stora bindor (apoteker har stora bra) tant trosor ;) sen gärna en dator med trådlöst internet om du ligger kvar efteråt, gärna någon film eller så på datorn om det tar tid på förlossningen.
    Till bebis, kläder att åka hem i räcker. fanns både blöjor och lånekläder att ha här. kanske några salvor om bebis skulle vara känslig, men tror även de har dessa saker på sjukhuset =)
    bra att se till att ha hemma är några tetra ersättning ifall det inte fungerar att amma. bättre att vara förberedd =)
  • chobokid
    elinp88 skrev 2012-08-14 15:07:18 följande:
    Usch, det är nu jag börjat inse att jag ska klämma ut den där lille som ligger och växer och gror i min mage. Jag är i v 33 och det är inte massor veckor kvar.

    Rädslan
    - Det här med att vattnet kan gå när karln är på jobbet...
    - Att det ska göra så in i helsike ont (och ja, det är väl klart att det gör ont om man ska klämma ut en bebis, men ändå..).
    - Allt med att packa BB-väskan och så. När är det lagom att börja tänka i de banorna? Man har ju hört om folk som har det färdigt redan i v 33.
    - Att jag ska spricka eller så.
    - Förlossningsbrev??

    Det är inte kul när tårarna kommer för att man tänker på allt runt förlossningen.

    Oron har även börjat komma över att tänk om jag inte blir en bra mamma osv.

    Skulle behöva lite stöttning och rådgivning just nu!
    Jag vet inte om jag kan lugna dig. Jag har fött två barn utan smärtlindring men känner mig fortfarande lite nervös inför min tredje förlossning. 

    Att vattnet kan gå när din man är på jobbet är inte så farligt. Det brukar oftast dröja en stund innan värkarna sätter igång och även om värkarna har satt igång så dröjer det oftast några timmar innan det är dags att krysta.  

    Det gör ont att föda men försök tänka på värkarna som något positivt. Tänk inte att det är du som plågas utan att barnet tar sig längre och längre ner i livmodern. Försök andas genom värkarna. Andas så att du slappnar av i läpparna och i ansiktet, då blir man bäst avslappnad i livmodern.

     Du får packa väskan redan nu, det är aldrig för tidigt! Det där är lättast att styra över :)

    Jag har inte känt om jag har spruckit eller inte. Första gången sprack jag ganska mycket men det fick jag veta efteråt. Det är så mycket som händer i slutet av en förlossning så man har inte tid att lägga märke till  "mindre" detaljer.  Du kommer att lägga all fokus på att krysta ut barnet! 

    Förlossningsbrev har jag aldrig skrivit, det finns säkert både fördelar och nackdelar med att skriva det. 

    Lycka till! Det kommer att gå bra! De är så duktiga och hjälpsamma på BB.  
  • Blgebo

    De flesta gångerna går vattnet efter att värkarna startat, inte tvärt om. För mig har vattnet gått vid första krystvärken alla tre gångerna. 

    Förlossningsbrev, det som kan vara viktigt, är om det är ngt särskilt som gäller dig. Har du varit med om ngt som påverkar hur du upplever när andra människor rör vid dig, har du fobi för gynundersökningar osv.
    Ofta skriver man att man vill ha ett bra omhändertagande, att man inte vill spricka, och att man vill ha bedövning när barnmorskan ska sy... Men det är sånt man får ändå, även om man inte har förlossningsbrev.
     
    Jag har fött två barn med lustgas, och ett utan någonting. Har bara slappnat av och följt med fram tills att kroppen har sagt åt mig att krysta. Slappna av och andas är väldigt viktigt, det minskar smärtan och underlättar för barnet som får bättre syretillförsel. Dessutom arbetar livmodern bättre om man inte spänner sig.
    Jag har bara fått små skrubbsår i underlivet. Har krystat "mjukt", och känt efter hur hårt jag kan trycka på. En fördel med att inte ha bedövning -  man har kontroll på sina muskler. 

    Ta med dig laddare till telefonen.
    Lite pengar om du vill köpa ngt i kiosken, eller vägrar äta sjukhusmaten
    Ngt gott att dricka - jag hade min favoritläsk. Och så kan det vara så att man på vissa orter har äckligt kranvatten....isf. kan det vara gott att ha en flaska vatten med sig också, jag hatade klorsmaken. 
    Om du vill, ett par ombyten till bäbisen, annars räcker det med en uppsättning kläder + ev. ytterkläder tills ni ska åka hem.
    En topp som är smidig att amma i, amningsbh och amningsinlägg.
    Ett eller ett par ombyten till dig + flera par trosor, de har en tendens att kunna bli lite läbbiga om bindan hamnar snett Blir man inlagd, finns det tvättmaskin på BB som man kan få låna om man frågar snällt. 
    Ett par tofflor att ha på sig inne.
    Jag har haft nattbindor med mig, har tyckt det var jobbigt att ha de stora förlossningsbindorna.
    Sedan necessär med schampo osv. 
    Godis. 
    En bok. 

    Jag har inte haft så mkt med mig faktiskt...men en del har ju stora resväskor!! 
     

  • elinp88

    Ni ska veta att jag är lite lugnare nu. Och förhoppningsvis blir jag lugnare av "föräldrautbildningen", som börjar nästa vecka.

  • Nano07
    elinp88 skrev 2012-08-14 18:39:19 följande:
    Ni ska veta att jag är lite lugnare nu. Och förhoppningsvis blir jag lugnare av "föräldrautbildningen", som börjar nästa vecka.

    Skönt :) Allt ordnar sig alltid när det kommer till kritan. Själv gick mitt vatten när jag stog i hallen och klädde på mig för att gå till ICA, fnissade åt det komiska i det hela och ringde förlossningen som sa åt mig att komma in men ingen bråtska alls. Han duscha och packa, ringa in en kattvakt och ringa min mamma om billån innan vi åkte in :D Sprack gjorde jag också, mycket, men det syddes jättefint och läkte otroligt bra. Skulle väl gjärna slippa det den här gången men jag hade då mycket mer ont i magen och huvudet (fick migrän de första dagarna) än jag hade ont där nere :P
Svar på tråden Rädd inför förlossning m.m.