• Äldre 14 Aug 18:22
    18205 visningar
    37 svar
    37
    18205

    Köpa hamster

    Hej :)
    Nu är det såhär att jag har börjat fundera på en hamster, jag har velat ha en sen jag var liten men det har liksom aldrig blivit av. Dock har jag INGEN erfarenhet av dom, är uppvuxen med katter å hundar så en viss djurvana har jag dock.
    Så jag undrar vad man bör tänka på, jag har bestämt mig för en dvärghamster och har hört att dom ska bo två stycken av samma kön i en bur, stämmer det? Gäller det alla raser eller bara en?
    Jag har också förstått att det är bättre att köpa av en uppfödare än i en djuraffär, någon som har köpt av någon och kan rekommendera? :D
    Självklart googlar jag runt som en tok, men alla tips är välkomna! Skrattande

  • Svar på tråden Köpa hamster
  • doggy
    Äldre 14 Aug 18:24
    #1

    Dvärghamster ska bo ensam , dom slår ihjäl varandra i vuxen ålder om dom är två oavsett kön !

  • Äldre 14 Aug 18:26
    #2
    www.hamster.ifokus.se

    finns allt du vill veta plus lite till. 
  • Fabell­a
    Äldre 14 Aug 18:34
    #3

    Tänk på att hamstrar är nattdjur. Dom sover mest hela dagarna och kan föra ett jäkla liv i buren på natten.

    Men dom är rätt roliga om man lyckas få som tama och jäkligt lätta att tappa bort i de minsta utrymmen. :-P Jag fick riva bort ett helt skåp i köket pga av att min hamster smet in bakom.

  • Äldre 14 Aug 18:35
    #4

    Dvärghamstrar ska enligt lag bo ihop minst två och två. Guldhamstern ska bo ensam. 


    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • doggy
    Äldre 14 Aug 18:49
    #5

    Dvärghamstrar har fortfarande ihjäl varandra om dom är två om ni tycker det är bättre än att följa den lagen så ha två !

  • Äldre 14 Aug 18:54
    #6
    doggy skrev 2012-08-14 18:49:02 följande:
    Dvärghamstrar har fortfarande ihjäl varandra om dom är två om ni tycker det är bättre än att följa den lagen så ha två !
    Nu har du inte helt rätt här. Dvärghamstrar kan vara luriga med att bo flera stycken och om de bråkar ska man givetvis sära på dem. Efter vad jag förstått så är kinesisk dvärghamster lurigast med detta men campbells, rysk vintervit och roborovski är sällan problem med om de har en tillräckligt stor bur och tillräckligt att roa sig med.
  • doggy
    Äldre 14 Aug 19:01
    #7

    Av erfarenhet så vet jag att det inte funkar , har haft många hamstrar o har provat med två dvärghamstrar i samma bur men det var ingen trevlig syn sen kan jag lova ! Pratade med en erfaren tjej som äger djuraffär sen om detta o hon sa " aldrig två , det hår så länge dom är små men inte när dom blir vuxen "

  • Äldre 14 Aug 19:05
    #8
    doggy skrev 2012-08-14 19:01:16 följande:
    Av erfarenhet så vet jag att det inte funkar , har haft många hamstrar o har provat med två dvärghamstrar i samma bur men det var ingen trevlig syn sen kan jag lova ! Pratade med en erfaren tjej som äger djuraffär sen om detta o hon sa " aldrig två , det hår så länge dom är små men inte när dom blir vuxen "
    Ja ok, då har du haft otur då med dina hamstrar. 

    Jag köper inte heller riktigt vad de som jobbar i djuraffär säger. Jag pratar hellre med uppfödare. Men det är ju bara jag det...
  • doggy
    Äldre 14 Aug 19:07
    #9

    Googla på detta så ser du massa som har varit med om samma

  • Äldre 14 Aug 19:09
    #10
    doggy skrev 2012-08-14 19:07:19 följande:
    Googla på detta så ser du massa som har varit med om samma
    Var det möjligtvis så att du hade dvärghamstrar av olika arter tillsammans? Då trivs de sällan med varandra.
Svar på tråden Köpa hamster