• rafael­0944
    Äldre 15 Aug 23:32
    1753 visningar
    1 svar
    1
    1753

    Alkoholist eller bara uttråkad?

    Hej!

    Kille 43 år som är ubersocial med väldigt mycket vänner, men ganska få "bästisar". Men jag har alltid nån att prata med.
     Väldigt självständig och klarar allt själv, barnen (2 st. flickor och en 18-åring från tidigare förhållande)

    Jag är gift sen 4 år, tillsammans sen 11-12 år med en jättesnygg 38 åring. 

    Jag spelar fotboll, tennis, badminton, cyklar, golfar. powerwalkar m. mycket mera.   

    Jag tar även en stor del av den dagliga logistiken med lämning och hämtning av barnen, inköp och lagning av mat, städning. gräsklippning  och mycket mer som en "handy man" ska göra
    .
    MEN!  Jag mår bra av att dricka vin eller öl när jag känner mig nöjd med livet och vädret är fint och vi kanske griillar, men även när jag är ensam med barnenoch känner mig uttråkad. Jag slulle nog kunna dricka alkohol 3-4 dagar i veckan.

    Jag blir aldrig kanonfull, det går aldrig ut över barnen, städning, jobbet m.m. men min fru blir alltid ilsken när jag dricker.
    Hennes mamma har haft alkoholproblem under nästan hela hennes liv och hon är i princip emot förtäring av alkohol utanför en planerad fest. Vi blir nästan alltid ovänner så fort jag tagit en öl eller bara nämner ett alkoholrelaterat ord.

    Jag struntar väl snart i vad hon tycker, men hon får mig verkligen att känna mig som en "dålig" människa och kanske även alkoholist.
    Jag blir tveksam till mina egna beslut om alkohol, men så vill jag nästan trotsa henne ibland, som en tonåring.

    Jag älskar sex och blir frustrerad när jag inte får det, och jag behöver hela tiden lite "action" runt mig. Felet är att jag dricker när "action" uteblir.

    Finns det medicin mot alkoholberoendet, för jag skulle gärna vara helt nykter, även om jag gillar smaken av ett gott rödvin.
    Eller ska jag ta tag i det i nån annan ände.
    Frågeställningen kan fördjupas avsevärt,så även mina relationer till fru och alkohol, men jag börjar så här.

    /Rafael                   

  • Svar på tråden Alkoholist eller bara uttråkad?
  • Äldre 20 Aug 20:57
    #1

    Hej!

    Om en i ett förhållande upplever ett problem så blir det ett gemensamt problem. Även om det är så att din fru är känslig för alkohol eftersom hennes mamma haft problem så behöver du ändå ta hänsyn till det för annars tär det på er relation. Ni behöver hitta en nivå på alkoholkonsumtion som är OK för er båda. Du skriver också att du dricker när du känner dig uttråkad och när action uteblir. Då kanske alkoholen fyller en funktion för dig, en slags medicinering. Du skulle kunna kontakta en alkoholmottagning för att få råd om din alkoholkkonsumtion. Det kan vara bra om ni tillsammans går dit och får samma information så att ni inte hamar i någon konflikt efteråt. Det är som sagt även er relation som är viktig.

    Hälsningar
    Gerd

Svar på tråden Alkoholist eller bara uttråkad?