• Anonym

    Min kille tror han ska få lån på banken trots skuld hos KF!!

    Min kille är skyldig över 100 000 kr hos kronofogden. Hur mycket som ligger ute hos inkasso vet han inte. Han har noll koll på ekonomin känns det som.

    Nu pratar vi på och flytta ihop då jag väntar vårt gemensamma barn. Jag ställde som krav att han skulle ta reda på hur mycket han är skyldig så vi vet vad han/vi har att jobba med. Har även kontaktat KF för att få reda på hur det kommer se ut för oss med hans löneutmätning. Så det är jag väl insatt i nu.
    Om löneutmätningen fortsätter (om skulden inte betalas) kommer vi att ha mindre kvar att leva på än vad jag och mina barn har idag. Känns inte alls lockande ärligt talat.

    Igår kom killen hem från jobbet och säger.
    - Jag har bokat tid på banken för att ta ett banklån så jag kan betala alla skulder.

    Jag blev för ett år sen nekad ett billån på banken för att jag hade många krediter. Alltså inga skulder men jag har kort på ikea, siba, preemkort osv. Ringde runt och sa upp krediterna jag inte använder och fick då lånet till bilen.

    Min kille äger inget av värde som kan belånas. Jag kan säga till 100% att min kille inte får låna till sina skulder men han tror inte på mig och blev jättearg och sa att jag inte fick förstöra hans "vision" av ett "skuldfritt" liv. Förvånad
    Sen säger han: - Det funkar alltid på Lyxfällan!!

    Jag kan ju ha fel och det löser sig hos banken men mina förhoppningar är inte stora.

  • Svar på tråden Min kille tror han ska få lån på banken trots skuld hos KF!!
  • Morcheeba

    Ärligt talat, om han har 100K hos KF (plus betalningsanmärkningar?) och inte äger (utan lån) något utav värde (bil, hus) så är det inte ens värt besväret att gå till banken. De kommer inte lyfta ett finger för att hjälpa, han har snarare tur om han inte blir utskrattad.

    Det han däremot kan göra är att ringa alla bolag han är skyldig pengar och ta reda på räntor, belopp osv. Vissa bolag kan t o m gå med på räntesänkning en viss period, så att skulderna åtminstone inte växer, De med högst ränta ska betalas av först. 100K må vara mycket pengar, men ger man sig fan på att det ska betalas av behöver det inte ta många år. Lycka till. 

  • Viktoria123

    Ringa inkasso o försöka få fryst ränta och sälja av prylar funkar ALLTID i lyxfällan. De får inte alltid banklån. Jag har sett varenda avsnitt :P

  • Anonym

    Jag reagerade rätt starkt på formuleringen "hans "vision" av ett "skuldfritt" liv. " Att ha ett lån på 100.000 kr är ju inte direkt att leva skuldfritt. Han verkar ha en skev syn på pengar och lån.

    TS, tänk dig för innan ni flyttar ihop. Men det skriver du ju att du gör, så det är bra. 

  • Anonym

    Du skrev visst inte att han skulle låna 100.000 kr på banken. Sorry.

  • Anonym

    TS: Jag skulle nog bara sagt "Lycka till", och ta bort så mycket ironi som möjligt ur rösten när jag säger det. Och sedan låta bankpersonalen förklara för honom varför han inte kan bli beviljad ett lån... Jag kan på sätt och vis förstå honom, även om det är naivt att tro att han skulle få igenom ett lån, så är det inte så snällt av dig om du säger något i stil med att "det fattar du väl att det inte kommer gå igenom". Varför inte låta honom försöka på det spåret, och själv spåna på "plan B". Samtidigt som du kanske kan komma med ordentlig input, t.ex. att "på lyxfällan har de ju alltid gjort en budget, ska vi sätta oss och göra en sådan". "Jag har sett att de ibland måste ha en medlåntagare, har du någon som skulle kunna ställa upp på det i så fall?".

  • Anonym (lotta)

    Jag hade inte flyttat ihop med honom. Tror du tjänar på att vara särbo.

  • Anonym

    Tack för svaren.

    Han menar han ska låna så han kan betala alla skulder. (kronofogden och inkasso)
    När han pratar "skuldfritt" liv så tror jag han menar ett liv utan skulder till inkasso och kronofogden.

    Jag är ganska strikt själv med budget. Vill kunna spara nån tusenlapp varje månad. Vissa månader går det galant och andra mindre bra men det hamnar alltid nått på sparkontot.

    Tror inte han har nån som kan gå i borgen för hans lån. Min magkänsla säger att jag inte ska skriva på nått sånt papper.  Kanske egoistisk men magkänslan brukar aldrig ha fel.

    Jag får helt enkelt vänta tills banken raserat hans "vision" först så får vi hjälpas åt och ringa runt och frysa hans räntor och göra upp avbetalningsplaner. (Han är så inställd på att det här med banken kommer funka så det går inte och prata med honom.)
    Han jobbar och tjänar rätt bra så detta ska inte va nån omöjlighet.

    Vad det gäller och sälja saker så finns inte mycket av värde i hans lägenhet. Tror vi går bet där.

    Hopflyttandet får vänta tills han får lite ordning på ekonomin.

  • Anonym (Lena)

    Flytta inte ihop och skriv absolut inte på några papper! Oavsett hur fin han är och hur stark er kärlek än må vara så måste du vara lite krass och se verkligheten i vitögat.Speciellt som du har flera barn att ansvara för. Han verkar ha en sken syn på skulder och pengar, innan han själv har kommit till rätta med det så kommer det bara drabba dig också. 

  • kudden12

    Nån som kommer få det bra är ju din blivande sambo, klart han vill flytta ihop,, min brorsa hade bra ordnad ekonomi innan han flyttade ihop med sin sambo, nu är det helt raserat , och 20000- varje månad,, så vad du än gör.. Tänk innan du flyttar ihop med honom,, sambolagen måste du oxå tänka på och kolla igenom så att inte du blir skyldig nåt av hans gamla skit,,

  • Anonym (fick)

    för ett år sen fick jag låna 80 000 från banken för att kunna betala skulder med. jag hade ca 120 000 allt som allt både till kronokalle och inkasso. hade inga problem alls att få låna det beloppet. Nu är jag skuldfri till alla förutom banken så vist det går. jag har ingen borgenär heller utan står själv på lånet.
    så det går.

Svar på tråden Min kille tror han ska få lån på banken trots skuld hos KF!!