• Anonym (:-S)

    Kris!!!! Katastrof!!!!

    Hej. Jag har länge funderat att skriva här, men inte vågat. Nu kör jag.

    Sambo och gravid med nr2. Han jobbar, det gör inte jag. stora barnet är fem år och det barnet är mitt.
    Innan jag blev gravid jobbade jag heltid.
    Nu till "problemet" Då jag är hemma nu så tycker sambon, eller rättare sagt - han säger, att det är jag som ska sköta ALLT i hemmet. Alltså ALLT. ställer han ett glas på en bänk så ska jag plocka undan det. Listan kan göras lång.
    På allt detta så har jag hormoner nu när jag är gravid. Jag stör mig på små-ting Tex hur han pratar osv. Nu orkar inte han med längre - att jag stör mig så mycket. Så han överväger att lämna!!
    Vad sjutton? Är det inte ok att störa sig på saker när man är gravid och väldigt trött efter allt man gjort under dagen?

    Vad ska jag göra. Hur kan detta vara "rätt"

  • Svar på tråden Kris!!!! Katastrof!!!!
  • Gerd parterapeuten

    Hej!

    Det är absolut inte rimligt att den ene i ett förhållande bestämmer hur det skall vara. Man är två och skall samråda om hur man skall ha det tillsammans. Tonen i samtalen skall vara sådan att den präglas av tolerans och respekt .Detta är egentligen en självklarhet och du skall inte acceptera någonting annat. Det bådar inte gott eftersom det kan spåra ur och gälla många andra saker också. Att du är gravid kan naturligtvis medföra att du blir lättare irriterad men jag tror inte att det förklarar allt. Om det är något du stör dig på hos honom kan du själv först fundera över om det är ett problem att ta upp med honom. Om det är det så bör du göra det på ett lugnt sätt så att ni kan prata om det. Detta gäller allt i en relation. Man bör sträva efter att kunna prata med varandra och tillsammans lösa problem. Ni kan överväga familjerådgivning om det är svårt för er på egen hand.

    Hälsningar
    Gerd

Svar på tråden Kris!!!! Katastrof!!!!