• Anonym (förvi­rrad)
    Äldre 17 Aug 10:33
    1786 visningar
    1 svar
    1
    1786

    Min man slutat prata med mig

    Min man får ofta aggressiva utbrott. Är lättirriterad och hittar ständigt fel på mig.
    Ju fler år går ju mer jag börjar inse att han aldrig lyssnar då jag pratar..så jag
    delar liksom varken sorg eller glädje med honom. Han har ett väldigt stort
    kontrollbehov. Han framstår som en social och trevlig person av sin omgivning
    och han tar sig friheten att vara social mot båda könen medan jag förväntas
    knappt titta åt motsatt kön utan att han får en raseriutbrott och anklagar mig
    för flirta etc. Min man tycker väldigt mycket om att prata med kvinnor - ibland
    tycker jag det går till överdrift,  uppfattar det mera som han tycker om henne
    mer än en vän - och det sårar.

    Min man kommer från Nordafrika och vi rest till hans hemland 2 gånger.
    Första gången drack han alkohol varje dag..sa upprepade gånger att jag
    är inte snäll - han sa det riktigt elakt.

    Detta året fick jag höra flera gånger att ville gifta sig istället med en hemlands-
    kvinna....han t om skrattade ironiskt då han sa det.

    Då vi kom hem minns min man de goda sidorna av resorna - inte de saker
    som sårat mig.

    Första 2 veckorna efter vår hemkomst så var allt ok........................för 14 dagar
    sedan slutade han prata med mig.

    Han verkar väldigt aggressiv och ovillig att prata. Igår fick jag ett sms där han
    skrev att han vill skiljas. När jag kom hem och ville prata om hur vi skulle gå
    tillväga med skilsmässan - jag vill göra det bästa för vårt barn - så vägra
    han prata med mig.

    När jag bad om vår sons kudde som var bakom hans rygg så märkte jag att
    min mans kroppsspråk var aggressivt och det kändes nästan som om han
    ville slunga kudden emot mig...men höll tillbaka sina känslor pga vårt barns
    närvaro.

    Min man tycks hålla mycket ilska inom sig.

    Jag är orolig både för ifall räkningarna blir inte betalada och varför min man
    vägrar prata med mig.

    Vad ska jag göra?

  • Svar på tråden Min man slutat prata med mig
  • Äldre 8 Sep 11:54
    #1

    Hej!

    Du lever i en mycket otrygg relation och din mans aggressivitet gör dig rädd. Han lyssnar inte, hittar fel på dig, är kontrollerande, vill inte prata och du kan varken dela glädje eller sorg med honom. Det är inte bra för dig att vara i den här relationen utan förändringar. Om förändringar skall komma till stånd behöver din man, liksom du, vara motiverad för det. Det är viktigt att du inte tar på dig hela ansvaret för er relation, hur den ser ut, om den skall förändras eller om ni skall bryta upp. Eftersom du är rädd behöver du överväga att ha någon annan person med vid ett samtal med honom om er relation, framtiden och barnet. Kanske någon i bekantskapskretsen som ni båda har förtroende för eller någon utomstående, t ex  inom familjerätten eller familjerådgivningen.
    Du skall inte vara ensam med dessa problem.
    Hälsninga
    Gerd    

Svar på tråden Min man slutat prata med mig