• Anonym (Förtvivlad :()

    Min sambo har lämnat mig för att jag måste skaffa hjälp!

    Hej! Jag har i under min uppväxt haft många problem. Alltid velat ha positiv-negativ uppmärksamhet. Har alltid hamnat i knepiga situationer och gjort saker som jag egentligen inte vill, fast att jag vet att det får hemska konsekvenser och att jag mår dåligt. Nu har jag världens bästa man. Vi är förlovade, håller på att skaffa barn, och för 2 månader sedan gick han ner på knä och friade i Paris. För en vecka sen fick han reda på att jag stor otrogenn och han är förkrossad och lämnade mig. Jag vet inte varför jag varit det med mitt ex och jag hatar mig själv för det. Lång historia kort.. Hans enda önskan, OM vi eventuellt ska bli tillsammans igen är att jag får hjälp. Mina föräldrar förklarade att jag är sjuk och alltid varit det, men ej mottaglig för hjälp. Det är förmodligen borderline jag har, vilket förklarar varför jag alltid gjort som jag gjort. Detta är första gången i mitt liv som jag fått insikt i att jag faktiskt är sjuk.. Det kanske blir lättare för min sambo att inse att jag aldrig sagt eller gjort saker för att skada han. Nu har jag sökt hjälp och vi kommer att bo ifrån varandra några månader. Tror ni att han kommer att kunna förlåta mig och ta tillbaka mig då jag fått en utredning och ekar bli "frisk"? Han älskar mig verkligen mest av allt och jag han!

  • Svar på tråden Min sambo har lämnat mig för att jag måste skaffa hjälp!
  • Gerd parterapeuten

    Hej!

    Din otrohet har orsakat mycket stora problem för er. Förtroendet är krossat och därmed en av de viktigaste grundbultarna för ett förhållande. Det är bra att du söker hjälp för att förstå dig själv bättre. Det är viktigt för er båda att inse att det krävs mycket arbete att förstå varför det hände, bygga upp ett nytt förtroende och kunna känna sig trygg med att det inte händer igen. Din pojkvän behöver känna efter om han kan försonas med det som hänt och om han tror att han kan lita på dig igen. Iband går det, ibland går det inte för att för mycket har gått sönder. Det du kan göra är att verkligen ta itu med dina problem och se tiden an. Det kan vara svårt men det finns inga genvägar. Kanske kan gemensamma samtal längre fram vara ett alternativ för er.

    Hälsningar
    Gerd

Svar på tråden Min sambo har lämnat mig för att jag måste skaffa hjälp!