• maria02

    Jag är snart 40, min man är 51-jag är gravid.

    Jag känner mig så vilsen och ledsen just nu och tänkte att jag kanske kan få lite tips från er. Jag är 39, snart 40 och min man är 51. För ett par dagar sedan fick jag reda på att jag är gravid. Vi har en dotter som är 4 och min man har sedan tidigare 2 barn  i 20 årsåldern. Då vi blev ett par sa min man att han inte ville ha fler barn och jag sa att jag inte kunde tänka mig ett liv utan barn. Jag är själv enda barnet och har upplevt det väldigt jobbigt både som barn och i vuxen ålder då föräldrar blivit sjuka och avlidit. Vi hade ganska tufft att bli gravida och det började med 2 tidiga missfall (v 5 och v 7) och därefter blev vi gravida med ett barn med kromosomförändringar och beslutade oss efter många om och men att göra abort. Några månader efter det blev vi gravida med vår dotter. Min man vill absolut inte ha ett barn till. Nu är jag gravid och berättade igår att jag var gravid.
    Jag gråter eftersom jag gärna vill ha ett barn till, men samtidigt vet jag att min man inte vill och dessutom har han åldern emot sig. Han säger att han tycker att det skulle vara pinsamt att gå med barnvagn vid hans ålder. Jag ser hur mycket glädje han har haft av sina syskon och hur mycket glädje hans äldre barn haft av varandra. Sedan kommer ju naturligtvis allt det där med "vad ska omgivningen säga", hans stora barn kommer att bli superupprörda, hans mamma kommer att bli upprörd. Undrar om det är någon från den sidan som kommer att gratulera.
    Min man har sagt att han är klar med bajsblöjor, så bestämmer jag mig för att behålla barnet kommer det bli jag som får ta hand om det. Klarar jag av detta? Jag skulle så gärna vilja höra att " gumman, det här fixar vi", men det vet jag att jag aldrig kommer att få höra.
     Har alltid sagt att jag skulle aldrig kunna göra en abort om barnet var friskt, men nu har jag ställts inför det. Behålla och sköta allt själv eller ta bort och kanske ångra det resten av livet. Hjälp mig! 

  • Svar på tråden Jag är snart 40, min man är 51-jag är gravid.
  • juliaannaeva

    Tror du verkligen att din man kommer ha den inställningen när det lilla knytet är här? Eller ska han lämna dig så du blir ensam?

  • Ramborg

    Behålla.

    Trodde han verkligen att abort var en lämplig barnbegränsningsmetod för dig, efter allt du gått igenom? Han vet hur barn blir till. Det är bara för honom att gilla läget. Och det där med bajsblöjor är ju så löjligt att man blir mörkrädd.

    Säg till honom att om han blir sjuk när han blir gammal tänker du inte vårda honom i hemmet. Du är nämligen klar med sånt efter dina två barn.

    Grattis till graviditeten!


    42.
  • Lupiner

    Grattis till graviditeten!
    Vänd på saken, om du tvingas göra abort, är det du som troligen kommer ångra det hela livet o få leva med detta. Att din man reagerat som han gör nu kan ju faktiskt var en del av chocken över att ställts in för faktumet att ni är gravida. Det är faktiskt lika mycket han som har ett ansvar, inte bara du. Vad andra tycker är såklart jobbigt men det absolut viktigaste är vad du o din man bestämmer er för. Självklart är hans tidigare barn viktiga men de är trots allt vuxna. Ni har en 4 åring, sååå stor skillnad är det inte vad gäller din mans ålder. Jag har som du, inga syskon, o skulle i dagsläget göra vad som helst gör att haft syskon, även om jag inte saknade syskon som liten. Du får försöka prata o resonera m din man, förklara alla sidor så får han förklara "sin" syn på saken. Sen får ni väl fundera på var sitt håll ett tag. Glöm bara inte att förklara dina känslor o konsekvenserna för dig om du skulle tvingas göra abort. Hoppas det löser sig för er.

  • maria02

    Vad fina ni är! Känns så bra med ert stöd. Jag är superrädd för att göra något som jag kan få ångra för resten av mitt liv. Jag sa det till honom för en stund sedan och han förstod. Ska verkligen försöka föra ett samtal som inte blir gnälligt eller martyrigt. Är i v 5+4 så det är fortfarande tidigt. Funderar också på att ta kontakt med kurator på MVC och prata med henne/honom.

  • ramsylina

    Jag tycker att ni båda borde kolla med mvc om ni kan få komma på samtal. Många säger behålla men jag tycker ni ska komma fram till ett gemensamt beslut. Kanske kan ni få komma och diskutera med nån utomstående där ni får föra fram era respektive argument. Det kan vara lättare att diskutera med någon närvarande så att det inte blir bråk och tjafs utan båda får en chans att göra sig hörd, sedan får ni väl efter det se om den ena kanske kan ändra synvinkel. Jag tror tyvärr att det kan vara ganska förödande för ett förhållande att behålla barnet mot den enes vilja, men kanske kan du genom samtal få fram dina argument så att han ändrar sig...

    Lycka till.

  • Bättan

    Andas, klart att ni fixar detta tillsammans. Jag tror han är lite chockad och tänker inte helt klart. Ge honom lite tid. Vilken vuxen människa bryr sig om vad främlingar tänker? Och hans "egna" barn och "familj" kommer säkert oxå behöva tid att acceptera och ta in att det kommer en ny liten krabat in i deras liv. Kärleken överlever allt!

  • maria02

    Min man har sagt att detta till syvende och sist är mitt beslut eftersom det blir jag som får dra lasset. Dock kommer han att stötta mig i mitt beslut.  Känns lite ensamt. Jag vet ju att han verkligen inte vill, och den enda positiva aspekten för honom är att vår dotter får ett syskon. Det ska också sägas att han ger inte mycket för kuratorer, tror det kommer bli svårt att få honom med sig på ett sådant samtal. Tyvärr!

  • Lupiner

    Ja kolla m mvc om samtal! För er båda! Det är väl ett stort steg åt rätt håll att han sa att han förstår dig? Bra du inte är längre gången så finns tiden iaf. En sak till, inget preventiv medel/metod, förutom sterilisering o avhållsamhet, är ju 100% säker. Detta borde ju din man oxå veta, så klandra absolut inte dig själv för att du blivit gravid! Skriv gärna hur det går!

  • maria02

    Har beställt tid hos kuratorn nu. Känns bra. Pratade med min man och frågade om han ville följa med. Han sa "Jag kan följa med för din skull, men jag känner inte att jag vill prata. Litar inte på kuratorer." Frågan är om jag ska gå själv eller dra med honom. Jag känner inte att jag behöver hans stöd hos kuratorn, jag behöver ju honom där för att han ska få ge sin syn på det hela.
    Träffade min bästa väninna igår och pratade med henne. Det var så härligt att få prata lite, känner mig lite ensam om ett stort beslut. Igår och idag känner jag mig så säker på att behålla barnet, men sen kommer stunder då jag tvivlar på mig själv och då kommer alla negativa tankar fram.

Svar på tråden Jag är snart 40, min man är 51-jag är gravid.