• Anonym (Tvåbarnsmamma)

    Närmar sig 3 år och vill inte gå på pottan/toaletten

    Jag har en dotter som blir 3 år nu i oktober. Vi försöker och försöker me pottan/toaletten, men de är svårt. Vi började i våras när hon va 2,5 år. Hon blev storasyster i januari i år så därför väntade vi ett tag medvetet eftersom de va så stor förändring med att få syskon. Hade väl egentligen tänkt vänta med pott träning till sommaren nu men iom en urinvägsinfektion som hon fick under våren blev de automatiskt att hon började gå mer på pottan för att slippa gå i kissig blöja för länge. De gick framåt då, hon sa till mer å mer och va utan blöja rätt mycket hemma. Men sen vände de och hon total vägrar nu, vill bara ha blöjan så hon får ha de ¨då, man ska ju inte bråka om de här med att gå på toaletten. Min fråga är bara hur länge ska man ligga lågt, hon närmar sig ju 3 år nu och då brukar väl dom flesta va torra? Men som sagt vi vill inte tvinga henne för då blir de bara värre, men tyvärr blir de ju att man jämför lite med andra barn i hennes ålder som nästan alla är blöjfria...och jag vet inte riktigt hur man ska gå vidare heller, om man bara ska vänta tills hon säger till själv?

Svar på tråden Närmar sig 3 år och vill inte gå på pottan/toaletten