• Sensommar2012

    Frågor och funderingar inför FET

    Hejsan!!

    Ny här. Efter ett misslyckat IVF för ca 2 år sen (nåja, det blev ju ett par ägg till frysen som tur var) så ska vi nu ge oss på ett FET-försök denna månad. Jag är 40 år och har inga tidigare barn, men massor frågor ang. FET som jag inte hittat svar på via nätet...

    1: Drygt 8 tkr är mycket pengar för oss. Skulle/har ni valt 2 ägg direkt för att maximera chanserna? Även om det är mkt. bra kvalitet på äggen/embryona efter upptining?

    2: För att maximera sina chanser, bör man skippa att ligga med gubben ett tag efter kanske? Oavsett om läkaren säger "lev på som vanligt"? Erfarenheter?

    3: Verkar som att många par försöker MÅNGA gånger med både IVF och FET... Hur har de/ni råd?? På en vanlig "medelinkomst" alltså, och utan en massa sparade reserver?
    Om detta försök misslyckas och vi fortfarande har ägg kvar så vill vi ju såklart använda dem, men det känns ju lite som ett spel - satsa dryga 8 tkr och sen vinna eller förlora, med största sannolikhet på att förlora med tanke på min ålder och att normal grav. aldrig inträffat trots noll fel på mig eller gubben och trots bra kvalitet på både ägg och spermier... och då pratar jag ju "bara" om 8 tkr. Medveten om att många gör fullständiga IVF gång på gång. Många verkar åka till Danmark, är det billigare där?

    4: Sista frågan: Finns något alternativ om man absolut vill ha barn med egna befruktade ägg? Om min kropp hela tiden väljer att (som det verkar) äggen inte ska sitta kvar?? Finns det inte va?
    Surrogat-mamma får man inte ha i Sverige väl, även om det är en nära släkting som "gärna" ställer upp att göra ett FET med våra ägg? Inte ett dugg aktuellt, men jag undrar bara.
    Äggkläckningsmaskin kanske? Nä - nu skojade jag faktiskt :) Men visst hade det varit bra om det fanns!!

    Det var många frågor, hoppas någon har något svar!

      

  • Svar på tråden Frågor och funderingar inför FET
  • Hjärtefröjd

    1. Jag hade absolut tagit emot två embryon om läkaren erbjudit det.

    2. Vi brukar ha sex som vanlig, jag kan inte se hur det skulle kunna minska chanserna.

    3. Vi har gjort tre ET och tre FET, men hittils fått allt betalt genom landstinget. Dock har vi under åren sparar runt 100 000 kr till framtida behandlingar.

    4. Efter sex misslyckade IVF:er åkte vi till Aten och gjorde en immunologisk utredning/behandling. Efter det blev vi gravida naturligt och är idag i vecka 12.

    Surrogatmödrarskap är precis som du skriver inte tillåtet i Sverige. Möjlighet finns ju att hitta en surrogatmamma i tex indien, men det kostar nog kring 250 000 kr.

  • Sensommar2012

    Hjärtefröjd, tack snälla för svar! Och lycka till med bebis i magen :)

    Får man fråga vad en immunologisk utredning leder till? Aldrig hört talas om innan. Handlar det om kost å sånt kanske? Jag själv har ett ganska rejält immunförsvar, blir nästan aldrig sjuk. Är det en nackdel när man försöker bli gravid kanske?? Är dessutom vegetarian, men äter mkt. fett och protein ändå, och snålar inte på kalorierna.

    Finns inga sådana här immunologiska utredningar i Sverige? Måste man åka ända till Aten?

Svar på tråden Frågor och funderingar inför FET