• Humhum

    Rekommendationer vid fiskallergi?

    Hej!
    Jag är allergisk mot fisk. Reaktionen är densamma som för nötallergiker, jag sväller igen i halsen och måste få kortison och adrenalin på sjukhus. När jag var barn åt jag fisk från sex månader och det gick bra och helt utan reaktioner. Tills jag var tre år, då smällde det bara till med en rejäl reaktion. 

    När vår första dotter föddes för 12 år sedan, blev vi rekommenderade av BVC att vänta med att introducera fisk till henne tills hon var fyra år. Personalen på förskolan ville inte introducera själva (eftersom reaktionen blir så kraftig), utan min man köpte barnmatsburkar och introducerade hemma när jag var borta i arbetet. Hon är inte allergisk mot fisk idag.

    Nu, 12 år senare, har vi tvillingar som är över året och nu ska börja på förskola. Jag har helt glömt bort att fråga på BVC om hur vi ska göra med dem. Vad är rekommendationerna idag? Ska de också vänta några år innan vi introducerar fisk? 

    Anledningen till att vi blev rekommenderade att vänta så länge, sa BVC, var att fiskallergi ofta ärvs. 

  • Svar på tråden Rekommendationer vid fiskallergi?
  • Allergiexperten

    Hej! Allergi kan vara ärftligt men om föräldrar är allergiska betyder det inte att barnet automatiskt kommer att få samma typ av allergi.
    Rekommendationerna är normalkost till barnet med början som vanliga smakportioner enligt matråd ni får från BVC.

    Men eftersom ni tidigare fått andra rekommendationer tycker jag ni ska ta kontakt med barnläkare om vad som gäller just ert barn innan ni börjar med smakportioner som innehåller fisk. 
    vänliga hälsningar Anitha 

Svar på tråden Rekommendationer vid fiskallergi?