• Pippi69

    Att bara ge upp

    Min man är alkoholist och har sedan januari varit nykter. Trodde som många andra att det nu skulle bli bra. Han har gått i öppenvårdsbehandling12 stegsprogram och blivit mer och mer avig mot mig. Pratat mindre och mindre. Men han är helt som vanligt utåt sett mot andra. Det som är annorlunda är att han samma dag som han skrivit på skilsmässopapperna började ragga på fb. Han ska börja träna och mår så fantastiskt bra. Han har också tagit upp kontakten med sina gamla kompisar som jag försökt få honom till under 5 år? Jag förstår inte hur en människa kan ändras så mycket på så kort tid? Det känns plötsligt som en främling jag inte alls känner.

  • Svar på tråden Att bara ge upp
  • Gerd parterapeuten

    Hej!

    Det är glädjande att din man har tagit tag i sina problem och att han mår så mycket bättre. Du skriver att ni nu skall skiljas och det verkar som att du varken varit delaktig i hans förändring eller hans önskan om att ni skall skiljas. När man missbrukar alkohol är det spriten som kommer i förgrunden och personen bakom missbruket framträder inte. Alkoholen tar över. Om han missbrukat under hela den tid ni känt varandra har kanske hans jag inte blivit synligt, varken för honom eller för dig. Det är tråkigt att möjligheterna kommer först nu när ni skall skiljas. Det du kan göra är att försöka prata med honom så att just han kan svara på dina frågor om den förändring han gått igenom. Om ni behöver hjälp med er relation, sök familjerådgivning. Det så svårt på egen hand att ställa om när någon blivit nykter.
    Hälsningar
    Gerd  

Svar på tråden Att bara ge upp