• Gullpu­ckotMe
    Äldre 27 Aug 20:38
    5079 visningar
    9 svar
    9
    5079

    Infektion med normal sänka? BILD

    min sambo var på sjukan igår med sitt ben då båda benen är fulla med utslag o nu har ena fristen svullnat upp o utslagen värre.
    men läkaren verkade lite lustig och snabbade på hela besöket tyckte sambon o han behövde bara vara inne i fem minuter.
    dom kollade sänkan o den var normal, men ändå sa läkaren att det bara var en infektion i blodet, kan det stämma. alla runt om i vår omgivning tycker det låter helt fel...

    här kommer en bild på hur foten ser ut.


  • Svar på tråden Infektion med normal sänka? BILD
  • TeamCa­z
    Äldre 27 Aug 20:56
    #1

    Tycker det ser ut som någon slags allergi eller exem. Är utslagen torra? Kliar dom?


    Jag Älskar Min Fina Familj
  • Gullpu­ckotMe
    Äldre 27 Aug 20:57
    #2

    dom är inte torra och dom kliar inte. dom bränner lite när man rör vid dom

  • Äldre 27 Aug 21:14
    #3

    Ring tillbaka och fråga vad som skrevs i journalen. En infektion i blodet

    ska man ju inte ha, sa han verkligen det?

    En bakteriell infektion ger utslag på sänkan men det blir inget resultat på sänkan om det beror på ett virus...

    Läkaren verkar osäker så be om en remiss till en hudläkare istället.


  • Gullpu­ckotMe
    Äldre 27 Aug 21:21
    #4

    Jo han sa att han hade en infektion i blodet, han trodde sambon hade skurit sig på något och fått in något i blodet han reagerat på. Han fick en dunderkur med kåvepenin att äta i sju dagar. V

  • Äldre 27 Aug 21:52
    #5

    Kan det va Rosfeber din sambo har fått ?
    Min pappa hade det förut, och hans vad såg typ ut sådär

    Lite fakta om det:
    http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/rosfeber/

    Om det är rosfeber så stämmer det läkaren har sagt, man kan få det pga. att bakterier kommit in i blodet genom exempelvis ett sår. Behandlingen verkar också stämma då man får bort rosfeber med antibiotika.   
          

  • Gullpu­ckotMe
    Äldre 27 Aug 21:55
    #6

    Har googlar runt på rosfeber men det stämmer inte, utslagen på rosfeber blir som stora blemmor och man får hög feber. Min sambo har inte haft någon feber

  • Äldre 27 Aug 22:01
    #7
    GullpuckotMe skrev 2012-08-27 21:55:38 följande:
    Har googlar runt på rosfeber men det stämmer inte, utslagen på rosfeber blir som stora blemmor och man får hög feber. Min sambo har inte haft någon feber

    Ahh okej! Min pappa hade aldrig blemmor, utan massa små små rödlila prickar, som typ blev som ett lila fält över benet. Dock hade han feber - så det stämmer nog att man får feber samtidigt!
    Jag hoppas din sambo mår bättre snart, vad det än är han drabbats av, hoppas utslagen försvinner! 
  • Gullpu­ckotMe
    Äldre 27 Aug 22:04
    #8

    Jag läste i länken dy skicka att det kan vara så att man inte får feber när man har rosfeber och utslagen kanske blir olika för alla? Men nu äter han antibiotika iaf så hoppas han Blir bättre snart, tycker så synd om honom han mår ju bra i övrigt men kan knappt ta sig framåt för det är så stelt o svullet i vristen :(

  • Äldre 27 Aug 22:12
    #9
    GullpuckotMe skrev 2012-08-27 22:04:35 följande:
    Jag läste i länken dy skicka att det kan vara så att man inte får feber när man har rosfeber och utslagen kanske blir olika för alla? Men nu äter han antibiotika iaf så hoppas han Blir bättre snart, tycker så synd om honom han mår ju bra i övrigt men kan knappt ta sig framåt för det är så stelt o svullet i vristen :(

    Jaa vem vet asså, det kan nog va olika. Min pappa gick ganska länge med infektionen - så han fick som ett stort rödlilaprickigt fält över hela vaden som sagt. Han trodde inte det va ngt allvarligt så han sökte ej hjälp direkt, minns att han hade feber också. Minns att han också var öm i benet och svullen där utslagen va.
    Tror man kan komma undan lindrigare om man söker hjälp snabbt, kanske därför din sambo inte fått värre utslag om det är rosfeber han fått.  
    Penicillinet tog iallafall bort det helt för min pappa, men det tog ett litet tag 
Svar på tråden Infektion med normal sänka? BILD