• Noran

    Hur bra ska barnen kunna simma?

    7-åringen är nu på tredje terminen på simskolan och vill helst inte gå mer. Jag säger att han får fortsätta tills han kan simma och han undrar då exakt hur långt och på vilket sätt. Dom kommer ha simskola med skolan i 2an tror jag.

    Hur mycket ska man kräva att dom kan simma? Vad kräver du av dina barn innan dom får sluta?

  • Svar på tråden Hur bra ska barnen kunna simma?
  • Majsan70

    Jag har aldrig satt mina barn i simskola. Jag anser att de lär sig bäst att simma på egen hand.  Dottern som går i trean har simprov nu om ett par veckor o då skall de kunna simma 25 meter.

  • Kodia

    Jag ville att barnen skulle ta simborgarmärket (200m). Skolans definition på simkunnighet bruakr vara 200 m, varav 50 i ryggläge.

    Om barnet kan arm- och bentag ordentligt, så kan man ju välja att gå och simma ofta med familjen, coh då låta barnen ta simmärken, så att de fortsätter att utvecklas. 

  • Africa

    När de kan simma en bit, dvs. kan tekniken, så kan man ju öva på egen hand. Jag tycker man behöver kunna simma minst 200m.

  • Sarita

    Jag funderar också på det. Min flicka har gått i sommarsimskola två somrar och simskola en gång i veckan under året däremellan. Nu har hon tagit järnmärket, vilket är 75 meter totalt, bröst och rygg, och hon kan crawla. men det känns som att hon skulle få lite mer "mängdträning" innan hon slutar, och här i Malmö är det rätt  illa ställt med badhusen så det vete sjutton hur ofta vi kommer iväg själv. Hon vill helst sluta tyvärr. Men simborgarmärket låter ju bra...

  • katalysator

    25 meter både bröst och rygg tycker jag är tillräckligt för att tekniken ska sitta bra nog att man kan träna själv istället.

  • Dr Mupp

    Jag har sagt till mina barn att den dagen de klarar av att simma 200 meter varav 50 meter på rygg med rätt teknik, den dagen får de själva bestämma om de ska fortsätta simträna. 

    Dottern klarar utan problem att simma 200 meter och mer oavsett simsätt, men tekniken har fortfarande en hel del brister. Därför går hon på simtränig två gånger i veckan. 


    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Noran

    Jag tänker också att 25m bröst, rygg och crawl kan räcka och att han sen kan lära sig resten själv eller på skolans simundervisning när han väl kan grunderna. Det kan han förhoppningsvis klara den här terminen, men om han ska ta simborgarmärket får det bli minst en termin till. Man vill ju inte att han ska ligga allt för mycket efter sina kompisar. Tror att dom flesta i klassen går på simskola nu, så jag får kanske kolla lite hur dom andra gör.

  • Mälaröbo

    Våra barn fick gå på simskola tills de räknades som simkunniga, dvs 200m vara 50m ryggsim.

    Dottern fick gå till hon var 9 och sonen tills han var 7.

    Vår skolas "simundervisning" sträcker sig till ett badbesök/årskurs.....   

  • pigglet
    Mälaröbo skrev 2012-09-08 21:07:01 följande:

    Vår skolas "simundervisning" sträcker sig till ett badbesök/årskurs.....   


    Hur är det ens möjligt? Visst finns det ett krav att skolan ska lära alla barn simma, och de ska vara simkunniga i 5:an? Hur kan de uppnå detta med 1 bad/år?!

    Våra barn får sluta simskolan när de kan simma flera längder, borde väl bli 100 meter typ? Sedan kan de träna själva, + att de får simundervisning i skolan (8 lektioner i 2:an, + fler för de som inte fått godkänt, och sedan ännu en omgång i 3:an för de som inte fick godkänt i 2:an osv). 
  • Mälaröbo
    pigglet skrev 2012-09-08 21:21:42 följande:
    Hur är det ens möjligt? Visst finns det ett krav att skolan ska lära alla barn simma, och de ska vara simkunniga i 5:an? Hur kan de uppnå detta med 1 bad/år?!

    Våra barn får sluta simskolan när de kan simma flera längder, borde väl bli 100 meter typ? Sedan kan de träna själva, + att de får simundervisning i skolan (8 lektioner i 2:an, + fler för de som inte fått godkänt, och sedan ännu en omgång i 3:an för de som inte fick godkänt i 2:an osv). 
    Tror att det är formulerat lite mer luddigt i läroplanen.

    I vår skola kär de ett race utomhus i augusti när ALLA ska visa vad de kan (from åk3). De som vägrar (i år var det ca 15 grader ute...) eller inte klarar målen får då göra ett besök under vintern i badhuset. Sen gör de om samma sak höstterminen efter.
    Inte direkt nån undervisning att tala om...
    Förstår inte ämnet idrott kan ha ett mål som de inte lär ut...     
Svar på tråden Hur bra ska barnen kunna simma?