• Anonym

    Min pappa får mig att må psykiskt dåligt

    Hej alla där ute, har ett problem som jag länge har hållt inom mig men nu verkligen behöver hjälp med. 
    Jag är 18 år, bor hemma och har precis börjat sista året på gymnasiet.

    Jag har alltid ogillat skolan och det har hela tiden blivit värre och jag hatar verkligen att jag måste gå där, men vet att jag måste för att kunna överleva i framtiden. Jag har gott om kompisar och bra betyg, själva problemet ligger väl helt enkelt i att jag bara inte gillar skolan. Det har vuxit till en avsky men kämpar mig igenom detta eftersom jag vet att jag måste. Jag tar mig igenom detta själv, vill inte att någon annan, ens min mamma eller pappa, ska behöva sköta mina problem med att jag inte gillar skolan.

    Jag är dessutom väldigt dålig på att hålla iordning och har aldrig känt kravet att jag måste städa och hålla iordning. Trots detta försöker jag hjälpa till i huset, med att diska, städa, klippa gräset och lava ved. Alltid med eget initiativ. Men mitt rum har jag för mig själv. Det ser ut som ett bombnedslag men jag trivs med det, mitt rum är jag och jag gillar det.

    Mitt problem är att min pappa ofta klankar ner på mig. Jag har väldigt dåligt självförtroende och tror att han är en av anledningarna. När har inte klankar ner på mig är vi kompisar och kan skratta och skoja, men ibland "snappar" han bara och börjar vara elak. Detta tar väldigt hårt på mig, dels för att jag är pappas flicka och att han aldrig någonsin är hård mot någon annan och det är inte ofta han är det mot mig heller. Men när han väl är det håller han på i minst en timme och försöker man prata med han och förklara börjar han bara klaga på något annat ex. " när jag var liten hjälpte jag alltid till hemma, jag var inte med kompisar hela tiden" (bör tilläggas att jag endast umgås med kompisar på helgen då jag har fullt upp med skolan under veckodagarna).

    Det är jättesvårt att förklara hela soppan såhär, men mår verkligen jättedåligt av detta och vill bara flytta hemifrån. Min pappa ger mig ångest och jag känner mig ovärdig att leva när han går på med allt dåligt jjag gör. Han säger aldrig förlåt dagen efter och han tackar heller aldrig mig när jag väl gör något.

    Behöver hjälp med vad jag ska göra, för orkar inte med denna situationen mera...
     

  • Svar på tråden Min pappa får mig att må psykiskt dåligt
  • Michael 1961

    jag tycker du ska prata med din pappa om hur du känner

  • Anonym (TS)

    Har försökt prata med honom. Men säger jag att "jag tycker det är jobbigt i skolan" svarar han "jag tycker också att det är jobbigt att jobba men man måste jobba osv.". 
    Säger jag " men jag mår dåligt av detta" svarar han "tror du inte jag också har mått dåligt? jag tycker också det var tråkigt i skolan med jag fick ingen hjälp , vi skötte oss själva när jag var liten". 
    Han har ingen förståelse utanför sin egen bubbla och kan inte sympatisera utan klagar bara och kritiserar.

  • Michael 1961
    Anonym (TS) skrev 2012-08-30 22:19:47 följande:
    Har försökt prata med honom. Men säger jag att "jag tycker det är jobbigt i skolan" svarar han "jag tycker också att det är jobbigt att jobba men man måste jobba osv.". 
    Säger jag " men jag mår dåligt av detta" svarar han "tror du inte jag också har mått dåligt? jag tycker också det var tråkigt i skolan med jag fick ingen hjälp , vi skötte oss själva när jag var liten". 
    Han har ingen förståelse utanför sin egen bubbla och kan inte sympatisera utan klagar bara och kritiserar.
    Det måste vara chockartat för dig när han helt plötsligt börjar klaga på dig. Jag tror det blir ännu jobbigare för att ni skrattar och har roligt ihop också. Det tråkiga förutom att du mår dåligt är ju att han gnager ner dina kärleksfulla känslor för honom
  • anonymtjej77

    Jag fattar hur du känner, min pappa är ibland världens bästa pappa och är som min bästa vän! men ibland så blir han bara arg för inget som idag tex jag satt och borstade mitt hår och helt plötsligt kom han bara in och började skrika på mig, han säger saker som att när ja va liten så satt jag aldrig så här mycket inne, du tränar aldrig och äter för mycket etc. så klart så mår jag jätte dåligt över mig själv nu och hatar min kropp ngn som har ett tips?

  • Anonym (Lite salt)

    Ts, det är klart att din pappa måste säga till dig ibland, eftersom han ska uppfostra dig, mrn det låter som att HUR din pappa gör sina tillsägelser inte är speciellt genomtänkt .

    Antingen måste ni ha ett allvarligt samtal, alltså inte bara att du säger det till honom utan att du säger att "det är något vi måste prata om, sitta ner och diskutera tillsammans " och så förklarar du i detalj vad som inte fungerar, eller så får du skriva ner det i brevform. Förklara att du inte gillar hur han plötsligt hugger till med ett klagomål, utan att han måste säga till dig lugnt och sansat och motivera sitt ställningstagande. Varför tycker han tex att du är för mycket med kompisar?

  • Min pappa får mig att må psykisk

    Du ska veta att du är inte ensam om detta. Jag känner igen mig så väl när du berättar detta, för utom att min pappa säger aldrig förlåt, min pappa ger mig också ångest, han ger mig självmordstankar och han trycker ner mig genom att säga att jag är tjock när mina kompisar tycker att jag har 6-pack, och han vet att jag mår psykiskt dåligt för jag har sagt det till honom men han bara skratta, vi har kallat möte med kuratorn, mig och honom men det hjälpte inte, men när jag mår extra dåligt så brukar jag träna as mycket och äta typ 2 gånger per dag sen brukar jag må bra, hoppas det hjälper dig också om du känner för att testa det ;)


    J.onnn.A
  • Anonym (anknytning)

    Känner igen mig i vad du säger när jag bodde hemma. Är nu 30 plus. problemet handlar om att han inte ser dig som barnet så mkt längre utan en slags jämnbördig. Han har tappat sin roll här och mkt kan nog bero hans egna bristee i uppväxten.kanske han kunde ge dig mer som liten, men inte längre. Det finns mkt att läsa om detta, anknytningsteorin. Ett tips.

    Om jag kunde råda dig till ngt är att du söker till skolans psykolog eller kurator, ungdomsmottagning. För du kommer nog inte få det stöd du behöver hemma och det är sällan en vuxen ändrar sig . Han tycker om dig men ger dig inte det stöd du behöver och då blir du tom.

    Lycka till

Svar på tråden Min pappa får mig att må psykiskt dåligt