• miss85

    På väg mot graviditet- vi som har strul med sköldkörteln

    Här har du möjlighet att dela med dig av dina erfarenheter, tankar och känslor.

    Min resa började för ganska exakt ett år sedan när jag och min man påbörjade en utredning efter att jag insåg att jag aldrig fick utslag på ÄL-stickan. Vid första proverna såg man att jag hade förhöjda värden, jag fick diagnosen Graves sjukdom, dvs. min sköldkörtel var överproduktiv. Man rekommenderade mig att operera bort sköldkörteln, vilket jag gjorde i maj i år. Sedan har det dykt upp med och motgångar.. men det går framåt!

    Vi är flera tjejer som följt varandra i en annan tråd under några månader.. Vi kände att vi ville starta en ny mer positiv tråd..

    Länkar här den gamla tråden:

    www.familjeliv.se/Forum-7-128/m56040916.html

  • Svar på tråden På väg mot graviditet- vi som har strul med sköldkörteln
  • Lino83

    Vad bra att det blev ett nytt tråd-namn! :)

    Imorgon åker jag till Turkiet som sagt, vi hörs efter nästa helg! Ta hand om er så länge!

  • kraffs

    Trevligt :) Nu slänger jag den gamla så den tråkiga rubriken slipper blänga på mig :)
    Jag har inte så mkt spännande att berätta...
    Nästa datum är ju nya provsvar om 4 veckor!
    Håller tummarna för er andra så länge :)

  • miss85

    Ha det toppen Lino! Skönt att komma bort från vardagen!

    Det är bra det Kraffs, bort med det gamla in med det nya :) håller tummarna för att värdena ska fortsätta vara bra.

    För mig är nästa grej på måndag kl.8, dags för nytt VUL för att se om det mognat ngt ägg. Tror inte så mkt på första kuren. Vill börja med andra kuren så fort som möjligt...

  • pixipixi

    Hurra för ny tråd! Läget här är att jag skulle ringt vårdcetralen igår för att höra senaste provsvaret på TSH, men jag hann inte ringa! Så jag hoppas hinna på måndag. Men det är svårt när man jobbar heltid. De svarar ju aldrig när man ringer heller. Det som är bra med min vc är att man kan ringa 8-17. (annars är det ju teletid typ en halvtimme/dag..) Man kan lämna nummer så ringer de upp. Jättebra, MEN, när jag jobbar vill jag inte ha mobilen på mig och då kan jag ju inte be dem ringa upp om jag inte är hemma..

  • miss85

    Hoppas du hinner ta tag i det och att svaren är bra :) Usch känns sådär att behöva upp imorgon bitti för att visa hela härligheten :-/

  • pixipixi

    Fick veta att TSH var 1,6 nu. Innan var det 3,1. Så det var ju mycket bättre! Undrar dock hur det kan skifta så på några månader när man äter samma dos Levaxin??

  • miss85

    Ja det var bra Pixi. Märkligt hur det skiftar, som du säger..när man ätit samma dos? :-/

    Jag var på VUL igår igen, inget guldägg då heller, nu blir det dubbelkur, men först måste mensen komma. Har fått primolut nor för att mensen inte ska ta 60 dagar på sig för att komma. Jag är i cd 18 idag och har tagit första primolut, ska tas 2 ggr dagligen i 10 dagar, sedan ska mensen komma inom 2 dagar. På 5:e mensdagen kör jag med pergotime, 2 tabl dagligen denna gång.. Hoppas det tar sig! Hade massvis med blåsor igår, skulle inte förvåna mig om det blir tvillingar..

  • Vilma123

    hej hej! Vilma här och har varit aktiv tidigare i FL men tog en pause ett par månader... Läste er tråd och ville gärna hänga på här och få lite råd och tips..hoppas det är ok? här är lite om mig... Har sedan nov 11 slutat med p-piller och jag o min man "försökte" bli gravida. Det var mkt strul med min mens.. kunde va allt ifrån 35 dagar till 49-50 dagar långa... Trodde det var för att jag ätit p-piller.. Men flera månader senare är jag fortfarande inte gravid och vi har sex regelbundet, för att inte säga ganska ofta... Sökte läkare en dag för att jag hade problem med magen.. lite IBS över det hela, och dr. tog en del prover som då bla. visade höga värden TSH.. tror det var på 3,9 eller 4 ngt.. men läkaren sa bara att det var inom referensvärdet men lite i överkant.. så hon ville inte göra ngt... men sa att jag skulle komma o ta ett nytt blodprov om jag planerade på att bli gravid eller blev gravid.. har sedan dess tagit två prover till och senaste visade på TSH 4,6 så äntligen satte läkaren in levaxin till mig.. Har nu käkat dessa i ca 1 vecka.

  • miss85

    Hej Vilma. Välkommen :)
    TSH som ligger över eller under normvärde tyder som du vet på strul med sköldkörteln. Är det högre än vanligt då behöver man levaxin. Är det under normen så kan man behöva medicin för att balansera sköldkörtelns tillverkning av eget hormon (levaxin + thacapzol eller tiotil). Så har jag förstått iaf. Ska bli intressant att höra hur det går för dig vid nästa provresultat :)

  • Lyckan 382

    Här är en till! TSH 3.5 fick vi reda på i fredags... Av allt jag oroat mig för var hypotyreos (om än mild) inte en sådan sak! Så det blev lite chockartat. Äter Levaxin 25 mcg och ska testas igen om fyra veckor. Kan TSH sjunka på 1-2 månader? Hoppas ju kunna köra igång så snart vi blir kallade till Ackis, men vi kommer att använda oss av donatorinsemination så man vill ju inte "slösa" sina försök om chansen är liten att det lyckas.

Svar på tråden På väg mot graviditet- vi som har strul med sköldkörteln