• Anonym (Orolig mamma)

    Min snart sjuåriga dotter kissar på sig nästan varje dag!

    Min dotter som snart fyller sju år kissar på sig nästan varje dag. Ibland kan det bli upp till tre gånger per dag. Hon har aldrig varit torr och vi har varit iväg till distriktsläkare och barnläkare. De hittade inga somatiska fel på henne och menade att hon var omogen. Detta var för 1,5-2 år sedan och det har inte gett sig än. Vi har prövat med beröm, klistermärken, gå efter klockan och sambon som blir väldigt arg på henne och tar tag i henne och mer eller mindre släpar henne i duschen (vilket jag naturligtvis stoppar när jag är i närheten). Min sambo säger att han blir väldigt frustrerad när hon inte lyssnar och blir då arg för att få henne att lyssna, vilket uppenbarligen inte heller hjälper.

    Hon kan kissa på sig och sedan gå med det i byxorna i flera timmar. Nu tror jag det är för att hon skäms, tidigare att hon inte brydde sig. Har försökt att prata med henne om att det luktar och att hon kan bli retad i skolan och till och med berättat sagor om prinsessor som kissar på sig (hittat på själv) som bestämmer sig för att sluta göra det. Då har hon blivit jätteimponerad och säger att hon också ska sluta med det, för att nästa dag kissa på sig igen. Tidvis blir hon väldigt inne i leken och jag tror att hon känner att hon inte har tid eller att hon ibland stänger av känslan av att hon är kissnödig, ibland tror jag rätt och slätt att det beror på ren bekvämlighet, eller snarare att det finns roligare saker att göra än att gå på toaletten. 

    Det är ständiga diskussioner varje dag och ibland blir det även högljudda konflikter när hon i princip vägrar gå på toaletten. Är det en maktkamp? Ibland får jag den känslan. Men det kan ju bara inte bero på det?! Det blir ju väldigt tråkiga konsekvenser och gråt (speciellt med pappa som kan vara väldigt arg och ibland lite hårdhänt).

    Vad kan vi göra med det här? På vårdcentralen är de inte intresserade av att hjälpa oss, vi har försökt två gånger nu. Kan det hjälpa med en barnpsykolog? Är hon otrygg? Hon är i viss mån ett känsligt barn och i viss mån en tuff liten tjej. Hon är väldigt trygg med mig (mamma) och med pappa när han inte blir så arg, förstås. Det blir naturligtvis en rädsla att tala om för honom när hon har kissat på sig och mig struntar väl hon i, mer eller mindre (snälla mamman som bara tjatar).

    Hon har även tidigare haft problem med att hon bajsat på sig vilket gav sig för ett halvår eller mer. Nu när hon börjat skolan har det återigen börjat om med det med. Hon har även problem med magen, kan jag ju säga, och det blir ibland bråttom. Men även där nonchalerar hon signalerna. Tror att hon skulle hinna gott och väl om hon gick när hon blev bajsnödig, såvida det inte är löst vill säga.

    Snälla hjälp oss med detta för vår dotters skull! 

  • Svar på tråden Min snart sjuåriga dotter kissar på sig nästan varje dag!
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Du undrar om det är en maktkamp mellan er och dottern när det gäller att hon kissar på sig och även misslyckas med bajsandet.
    Jag skulle vilja svara ja på den frågan. Det är mycket sällan något fysiskt problem som ligger till grund för detta. Däremot är det ofta barn som inte har så lätt att känna av sina egna signaler. När sedan mamma och pappa i bästa välmening ska hjälpa till uppstår den omedvetna kampen.
    Barn bestämmer nämligen själva när de ska bajsa och kissa. Ingen förälder kan ta makten över detta. Något som ni ju också märkt. Som förälder reagerar man olika och blir arg eller ledsen, men ger inte upp kampen.
    Jag skulle vilja säga att det svåraste är att ge upp prestigen kring detta.
    Lämna över till barnet att ta hand om kläder och att byta. Bråka inte, underlätta ansvarsövertagandet.
    Om det inte går på egen hand kan ni få stöd på BUP. 
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

  • Anonym (Orolig mamma)

    Hej!

    Jag har grubblat länge över ditt svar nu och poletten har nog äntligen ramlat ner. Men jag förstår ändå inte hur det kan bli en maktkamp över något som får så tråkiga konsekvenser. Och att hon gör det omedvetet. Men psykets vägar är ju krokiga ;). Det hon vinner på det är ju uppmärksamhet, även om det är en negativ sådan. 

    Jag ska verkligen ta till mig det du skrivit och så får vi se om det blir någon bättring. Ska ta ett snack med gubben också. Det som är konstigt är väl att de på fritids och skola gör exakt som du säger och det händer där ändå. Men beteendet kanske följer med dit, så att säga.

    Uppskattar varmt ditt svar!         

Svar på tråden Min snart sjuåriga dotter kissar på sig nästan varje dag!