• Kurreburre

    Behöver hjälp!

    Barnlängtan behöver er hjälp! Vi va på ett inte allt för upplyftande möte med Socialstyrelsen häromdagen för att fråga varför de hela tiden avslår vår ansökan om statsbidrag, vilket vi måste få för att föreningen ska kunna fortsätta sitt arbete.

    Vi behöver inte övertyga dem om att vi har en funktionsnedsättning, vi frågade rätt ut och där var det inga problem. Nä det de hänger upp sig på är, pga deras okunskap och ointresse, är att de inte anser att vi har stora, stora svårigheter i vardagen pga vår funktionsnedsättning och sjukdom, nedsatt fertilitet/ofrivillig barnlöshet. Nu måste vi försöka göra allt vi kan för att skriva om och påvisa på olika sätt att de har fel och beviljar oss bidraget.

    Det hjälpte inte att komma dragandes med depression "för alla råkar ut för problem och riskerar o bli deprimerade och dessutom var det ju bara att gå till doktorn och bli frisk från en depression", enligt deras jurist.

    Och enligt deras utredare gilldes inte vår enkät, Meningen med livet, då kunde ju vem som helst svara på den. Eh, ja, det hade väl varit helt fel att bara låta personer som frivilligt är medlemmar i en organisation att svara på den, det hade ju inte blivit rättvist, man måste ju vända sig till hela patientgruppen. Och tillhör man inte den så kan man omöjligt svara på undersökningen, och varför skulle man ens vilja göra det. Och i vilket regelverk står det att en enkät endast är giltig om medlemmar i en förening svarar?!

    Det ni kan hjälpa oss med är att beskriva hur ni påverkas av er infertilitet i vardagen. Fysiska svårigheter, smärtor, komplikationer, det vardagliga livet och hur påverkas du, din ekonomi och ditt liv om du blir skuldsatt pga det här osv. Så att vi har så mycket fakta från er vår patientgrupp som möjligt. Antingen i kommentarer här eller till info@barnlangtan.com Vi behöver det snarast då ansökan ska vara klar och skickas senast den 12 september.

    Vi måste bara klara det här! Hjälp oss så att vi kan fortsätta att verka för ofrivilligt barnlösas rättigheter, ge stöd och förebyggande arbete.


  • Svar på tråden Behöver hjälp!
  • Make your own kind of music

    Det här känns viktigt.
    Vi har nu äntligen lyckats bli gravida på vårt totalt sett femte ivf-försök, och som vi bekostat själva.
    Fem år har vi längtat efter ett barn.
    Under dessa fem år har det varit mängder av stora besvikelser och oro som vi behövt gå igenom.
    Frustrationen över att kunna få ett efterlängtat barn, men inte ha råd.... Fruktansvärt tärande på psyket.
    Jag tror att jag har varit lätt deprimerad under hela den här tiden, för nu när jag är i vecka 14 är det många som på jobbet har sagt att jag verkar så mycket gladare. Och ja, det känns som att jag går omkring med lättare steg idag. Tror helt klart att all oro påverkat mitt humör i allra högsta grad och att det t.ex. har varit negativt för mig rent karriärsmässigt. Har gått från att vara en glad, positiv och ambitiös tjej till att känna mig mer och mer likgiltig. Har inte haft orken att ge 110% på jobbet, utan det har varit tufft nog att bara orka ta sig dit.
    Det är svårt att sammanfatta allt i ord.
    Men det jag har känt som är värst med vår infertilitet har inte varit något synligt. Något fysiskt som man kan ta på, utan värst är känslan av en enorm orättvisa och frustration över vår situation. Är såklart tacksam över att vi i vårt landsting får tre försök bekostade av landstinget. Men för oss har det inte räckt. Vi fick nu betala 60 000 kr för ett tre-pack på en privatklinik. Hade det inte tagit sig nu, så vet jag inte hur vi skulle kunna ta oss råd till fler försök. Det skulle bli svårt. Och det är så synd och orättvist när man vet att man kan få barn, men enbart genom ivf (pga blockerade äggledare, medfödd åkomma) och man behöver fortsätta försöka tills man får till det där fina embryot som vill stanna. Tre försök är egentligen inte så mycket när man tänker efter. Hur många av alla friska par lyckas bli gravida inom tre månader?
    Både jag och min man har känt oss väldigt ledsna och oroliga. Dels över om vi över huvud taget skulle lyckas någon gång (läkarna har dock hela tiden varit positiva) men också känt en enorm stress över den ekonomiska biten.
    Några större fysiska svårigheter kan jag inte påstå att infertiliteten inneburit för mig. Strax innan äggplock är man såklart svullen och känner sig väl inte direkt smidig, men jag har inte haft några större problem fysiskt. Utan det är mentalt som det varit kämpigt. Jag har helt enkelt verkligen fått kämpa vissa dagar. Känt mig ledsen och uppgiven över vår situation, men ändå tvingat iväg mig till jobbet och kämpat för att klara av att hålla mig närvarande och visat upp falska leenden när jag egentligen velat dra ett täcke över huvudet och bara ligga hemma och gråta. Många sådana kämpardagar har det blivit de senaste fem åren. Det absolut värsta är vetskapen att man faktiskt KAN bli gravid, men att man inte har råd. Det tar sin lilla tid att jobba ihop 35 000 - 60 000 kr beroende på om man vill göra ett enskilt försök eller slå till på ett tre-pack. Tanken på att pengar kan vara avgörande för om vi ska få barn eller inte.... fruktansvärt har det känts.
    Nu, när vi är på god väg att få vårt efterlängtade barn så är det inte lika svårt att fira av ett äkta leende Glad 

  • Yrja M
    Kurreburre skrev 2012-09-01 15:18:32 följande:
    Det hjälpte inte att komma dragandes med depression "för alla råkar ut för problem och riskerar o bli deprimerade och dessutom var det ju bara att gå till doktorn och bli frisk från en depression", enligt deras jurist.
    Så problemet med depression försvinner bara för att andra också kan råka ut för problem och bli deprimerade? Det känns faktiskt som ett feltänk..? Javisst kan jag gå till en läkare och få piller att knapra som minskar ångesten och depressionen, men känslan av att mitt liv är meningslöst är svår att få bort med ett läkarbesök.

    Min lust att kämpa för att jobba, göra karriär, betala skatt och "göra rätt för mig" i samhället försvann när jag insåg att samhället inte ställer upp för mig när jag behöver det. Känslan av att samhället inte tycker att det är värt att lägga pengar på att föra mina gener vidare, den går inte att förklara.


  • Kurreburre

    Tack för era redan skrivna ord! Men nu har vi underlättat lite, både för er och för oss.


    Vi har nu skapat och påbörjat ett dokument i Google Docs med olika rubriker där man kan beskriva vilka svårigheter man som ofrivilligt barnlös möter i vardagen. Om ni följer den här länken, https://docs.google.com/document/d/1OU0kzGANI9lfj7_jUY31OIWqGicdr_r3aozlHaOIrnw/edit, så är dokumentet offentligt och tillåtet för redigering. Bara fyll på så mycket ni vill och lägg gärna till fler rubriker om ni saknar någon. Sen sammanställer vi det.

     Vi hade blivit oerhört tacksamma om ni vill hjälpa oss att fylla i det här. Och sprid det gärna till fler!

    p.s Det här är såklart helt anonymt! Gör gärna en liten anteckning i form av ett streck längst ner upp i dokumentet om ni har fyllt i det så kan vi se hur många som har skrivit i det.
  • Mamma gås

    Hej hej!

    Jag fick ett tips av en tjej att denna tråden fanns. Det är så att jag å en tjej till skrev vår C-uppsats i våras, läser socionomprogrammet och vi skrev om IVF-processen - Parets upplevelse av vårdens bemötande, samt processens påverkan på parrelationen. 

    Vet inte om det kan vara till nån hjälp men jag kan mejla den till adressen du skrivit och sen kom jag direkt att tänka på en bok som beskrev hur det påverkar individen i det dagliga livet. Även studier/avhandling som beskriver hur det påverkar paret och individen. Ska försöka komma på vad boken heter å skicka med det oxå, OM du tror att det kan vara till intresse?

    Jag har själv genomgått fyra IVF:er de två senaste åren så jag kanske kan bidra med något jag oxå.

    Det som är ett problem i frågan om ofrivillig barnlöshet och den psykiska påverkan är just att det inte bedrivs så mkt forskning kring det. Forskningen som bedrivs handlar om den medicinska delen och det är därför svårt att få fram hur det egentligen påverkar gemene man i det vardagliga livet.

    MEN psykisk ohälsa och depression är starkt kopplat till detta problem, vilket även framgick i de studier vi har kopplat till vår uppsats. 

             

  • Kurreburre
    Mamma gås skrev 2012-09-03 09:48:25 följande:
    Hej hej!

    Jag fick ett tips av en tjej att denna tråden fanns. Det är så att jag å en tjej till skrev vår C-uppsats i våras, läser socionomprogrammet och vi skrev om IVF-processen - Parets upplevelse av vårdens bemötande, samt processens påverkan på parrelationen. 

    Vet inte om det kan vara till nån hjälp men jag kan mejla den till adressen du skrivit och sen kom jag direkt att tänka på en bok som beskrev hur det påverkar individen i det dagliga livet. Även studier/avhandling som beskriver hur det påverkar paret och individen. Ska försöka komma på vad boken heter å skicka med det oxå, OM du tror att det kan vara till intresse?

    Jag har själv genomgått fyra IVF:er de två senaste åren så jag kanske kan bidra med något jag oxå.

    Det som är ett problem i frågan om ofrivillig barnlöshet och den psykiska påverkan är just att det inte bedrivs så mkt forskning kring det. Forskningen som bedrivs handlar om den medicinska delen och det är därför svårt att få fram hur det egentligen påverkar gemene man i det vardagliga livet.

    MEN psykisk ohälsa och depression är starkt kopplat till detta problem, vilket även framgick i de studier vi har kopplat till vår uppsats. 

             
    Jättegärna! :)
  • Kurreburre
    Mamma gås skrev 2012-09-03 09:48:25 följande:
    Hej hej!

    Jag fick ett tips av en tjej att denna tråden fanns. Det är så att jag å en tjej till skrev vår C-uppsats i våras, läser socionomprogrammet och vi skrev om IVF-processen - Parets upplevelse av vårdens bemötande, samt processens påverkan på parrelationen. 

    Vet inte om det kan vara till nån hjälp men jag kan mejla den till adressen du skrivit och sen kom jag direkt att tänka på en bok som beskrev hur det påverkar individen i det dagliga livet. Även studier/avhandling som beskriver hur det påverkar paret och individen. Ska försöka komma på vad boken heter å skicka med det oxå, OM du tror att det kan vara till intresse?

    Jag har själv genomgått fyra IVF:er de två senaste åren så jag kanske kan bidra med något jag oxå.

    Det som är ett problem i frågan om ofrivillig barnlöshet och den psykiska påverkan är just att det inte bedrivs så mkt forskning kring det. Forskningen som bedrivs handlar om den medicinska delen och det är därför svårt att få fram hur det egentligen påverkar gemene man i det vardagliga livet.

    MEN psykisk ohälsa och depression är starkt kopplat till detta problem, vilket även framgick i de studier vi har kopplat till vår uppsats. 

             
    Mamma Gås: Har du skickat er uppsatts? Skicka den gärna direkt till oss så fort du kan, senast på fredag den här veckan.
  • Mamma gås

    Hej igen Solig

    Den är skickad till mejladressen som finns i trådstarten men jag skickade den även till din adress nu så är vi helt säkra på att den kommer fram utan problem Flört 

Svar på tråden Behöver hjälp!