• Anonym (ts)

    Är det verkligen farligt att röka hasch eller överregerar jag?

    Hur ligger det här till egentligen? Är det farligt att röka och bli hög. Jag har enda sen jag varit liten fått veta att "droger" är farliga, vad det nu än är för drog. Men sen kommer min sambo och säger "neeeeeej, det är inte farligt. Det kommer bli lagligt inom några år, för att det inte alls är farligt, du kommer se"

    Alltså, vi bråkar om det här hela tiden. jag vet inte om jag ska tro honom eller inte, så nu vänder jag mig hit. Är det farligt att bli hög? Eller är det ungefär samma sak som att röka cigaretter eller vattenpipa? 

    Om det nu är farligt, hur ska jag få honom att fatta att det är farligt?
    Vi har ett barn ihop nu, och det känns inte alls säkert att vi är nära honom när han säger att det itne alls är farligt.. 

  • Svar på tråden Är det verkligen farligt att röka hasch eller överregerar jag?
  • greenpower
    Mariana 580 skrev 2013-04-07 17:53:11 följande:
    Jag anser inte nödvändigtvis att det är lagen som det är fel på, kaffe och nikotin, samt alkohol skulle aldrig få bli lagligt i sverige(och många andra länder) om det kom i dag.

    resterna är det som sitter kvar- ja. men det räcker för att en anmälan skall göras och att du kan åka dit på en drograttfylla. om det är rätt eller fel? ingen aning, kan inte kemin.
    Att resterna sitter kvar upp till 6 månader, är fakta från egen erfarenhet innom min egen nära krets.

    hur ofta kan man säkerhetställa "lagom användning"?
    Vissa- inte alla, sköter det snyggt. Men samma gäller alkohol och div, andra berusningsämnen som används.

    Amfetamin är olagligt att använda som berusningsmedel - men finns i flertalet medeciner idag. samt att nya varianter med samma förmågor har framkommigt.
    Samma med morfin, osv.

    Hur som haver-
    Nu handlar det inte så mycket om hurvida lagen har fel eller ej- Lagen säger att hash är olagligt. och man begår ett brott när man köper-använder-kör bil-arbetar-tar hand om barn osv. men det ämnet i kroppen.

    Det är verkligheten, så¨alla risker som finns med att åka fast på det, vare sig det är rätt eller fel - ger konsekvenser idag. Är man villig att ta de konsekvenserna? ja ha så kul då. om inte- låt bli.

    om det blir lagligt nästa vecka - spelar ingen roll, det påverkar inte dagens situation.

    idag har vi en tendens att förbjuda bara för att, nått som aldrig har fungerat så varför insistera på nått som uppenbarligen inte har en chans att lyckas vet jag inte.
    Vi vet inget om saker som förbjuds idag och heller gör vi inget för at lära oss nått om dom.
    Hade vi sedan haft ett knarkkrig om vi inte hade haft lagar som förbjuder människor från att leva? nej, det hade vi inte så ligger felet hos människor som inte gör några fel eller hos dom som har startat och fullföljer blodig massmord?
     
    Nej det räcker inte och nej, det är inte fakta.

    Ja, alla droger har sina missbrukare, både lagliga och olagliga, ingen anledning att förbjuda och förstöra för hela samhället för vad en försvinande liten del av drogbrukare gör.
    Eller inte gör, tror du att man kan bestraffa folk till ett bättre liv?
     
    Ja? det finns amfetaminbaserade läkemedel, likaså opiatbaserade och cannabis baserade, jag missar här din poäng.
     
    För man ett normalt liv med jobb fritid familj så är man inte en gangstawanabe som utsätter sig för risker man kan åka fast vid, en normal skötsam förälder kommer inte ens nära att åka fast.
    Vist risken finns, men så länge man sköter sig och inte promenerar in på polisstationen med en joint i mungippan så är risken lika avlägsen som min lottovinst jag hoppades på igår.
    sedan händer det inte nått speciellt även om man åker ditt, man får en böteslapp och får förnedra sig lite inför myndigheter, livet fortsätter direkt efter.
  • greenpower
    Anonym skrev 2013-04-07 18:04:32 följande:
    Har du någonsin använt cannabis så pass att du faktiskt blivit berusad? För i så fall hade jag inte behövt förklara för dig att du inte fungerar optimalt om man vinklar från en förälders håll. Självklart  kan cannabis vara positivt, men om du röker såpass att du blir berusad kan ditt barn få ta skada. Vilket är det enda jag har sagt hela tiden. Kanske tar barnet inte skada, men räcker ett kanske för att du ska utsätta ditt barn för scenariot? 

    Att det finns större problem betyder inte att andra problem ska förbises. Ett problem är fortfarande ett problem, och nu handlade tråden om cannabis inte om världskrig. Jag kan ge dig en lista på massor av andra problem vi har i världen men det kommer  inte ändra faktum att barn kan råka illa ut av föräldrar som inte är villiga att ge upp sitt berusningsmedel för att de skaffade barn.
    Du behöver absolut förklara vilket skada barn kan få av att se sitt cannabispåverkad förälder.
    Tycker det låter vagt att nämna några mystiska skador utan att vara mer specifik.

    Att det finns verkliga problem gör att man bör  koncentrera sig på dom verkliga påroblemen och inte hitta på egna bagateller att oja sig över.
    tråden handlade om en person som efterfrågade kunskap.
    skulle vi inte ha ett knarkkrig igång skulle frågan inte komma upp överhuvudtaget, drogen hade inte varit förbjuden, folk hade inte varit fullproppade med propaganda och ts hade kunnat mer om saken, att allt det hör ihop är nått många missar.
    Det är lätt att vifta bort högar med lik när man diskuterar barn som KAN ta nån form av mysistisk skada om föräldrar använder sig av cannabis.
     
    Ursäkta men föräldrar som inte är villiga att ge upp berusningsmedel? Jag hoppas verkligen det inte finns föräldrar som ger upp delar av sina liv endast för att dom har fått barn.
    Det är fullt tillåtet att vara förälder och fortfarande ha ett liv.
    dina _kanske" är inte ett problem, att folk däremot blir stämplade, avhumaniserade, att folk dör direkt och indirekt av den hållna politiken, det _är_ ett problem, av gigantiska proportioner.

     
  • Anonym
    greenpower skrev 2013-04-07 18:23:55 följande:
    Du behöver absolut förklara vilket skada barn kan få av att se sitt cannabispåverkad förälder.
    Tycker det låter vagt att nämna några mystiska skador utan att vara mer specifik. 
    "Om du har barn är det dock ganska oansvarigt av din man att röka i närheten av honom. Farligt eller ej så är det fortfarande olagligt. "
    Detta var vad jag skrev till att börja med. Jag medger att det var dåligt förklarat. Vad jag menade var att vare sig det är farligt inte så är det någon som forskat i drogens påverkan och gjort slutsatsen att det inte är bra att använda drogen för att samhället på något vis kan påverkas negativt. Vad JAG vet så är det inte DIREKT farligt, därav alla dessa "kanske", men alla vi som provat röka cannabis vet att vissa förmågor man har användning av när man tar hand om ett barn blir nedsatta vid användning av drogen. Om ditt barn skulle göra illa sig och du inte kan reagera tillräckligt snabbt eller på ett rationellt sätt. 

    Självklart pratade jag om en förälder som röker så pass mycket att han/hon blir riktigt berusad. Om vi antar att föräldern använder drogen på ett sätt som är knappt märkbart - då finns det väl ingenting att diskutera?
    greenpower skrev 2013-04-07 18:23:55 följande:
    Att det finns verkliga problem gör att man bör  koncentrera sig på dom verkliga påroblemen och inte hitta på egna bagateller att oja sig över.
    tråden handlade om en person som efterfrågade kunskap.
    skulle vi inte ha ett knarkkrig igång skulle frågan inte komma upp överhuvudtaget, drogen hade inte varit förbjuden, folk hade inte varit fullproppade med propaganda och ts hade kunnat mer om saken, att allt det hör ihop är nått många missar.
    Det är lätt att vifta bort högar med lik när man diskuterar barn som KAN ta nån form av mysistisk skada om föräldrar använder sig av cannabis.
     
    Man måste börja någonstans, att diskutera tills vidare-användningen av drogen är inte irrelevant.
    greenpower skrev 2013-04-07 18:23:55 följande:
    Ursäkta men föräldrar som inte är villiga att ge upp berusningsmedel? Jag hoppas verkligen det inte finns föräldrar som ger upp delar av sina liv endast för att dom har fått barn.
    Det är fullt tillåtet att vara förälder och fortfarande ha ett liv.
    dina _kanske" är inte ett problem, att folk däremot blir stämplade, avhumaniserade, att folk dör direkt och indirekt av den hållna politiken, det _är_ ett problem, av gigantiska proportioner.

     
    Ger upp berusningsmedel när det är en fråga om barnets bästa, såklart. Återigen tror jag att du förstod detta. Och jag säger inte att drogpolitiken inte är ett problem, jag säger inte heller att mina "kanske" inte är problem. Om det var ditt barn som blev utsatt pga någons droganvändande, hade du fortfarande sagt att det inte var ett problem?
  • greenpower
    Anonym skrev 2013-04-07 18:39:42 följande:
    Detta var vad jag skrev till att börja med. Jag medger att det var dåligt förklarat. Vad jag menade var att vare sig det är farligt inte så är det någon som forskat i drogens påverkan och gjort slutsatsen att det inte är bra att använda drogen för att samhället på något vis kan påverkas negativt. Vad JAG vet så är det inte DIREKT farligt, därav alla dessa "kanske", men alla vi som provat röka cannabis vet att vissa förmågor man har användning av när man tar hand om ett barn blir nedsatta vid användning av drogen. Om ditt barn skulle göra illa sig och du inte kan reagera tillräckligt snabbt eller på ett rationellt sätt. 

    Självklart pratade jag om en förälder som röker så pass mycket att han/hon blir riktigt berusad. Om vi antar att föräldern använder drogen på ett sätt som är knappt märkbart - då finns det väl ingenting att diskutera?

    Man måste börja någonstans, att diskutera tills vidare-användningen av drogen är inte irrelevant.


    Ger upp berusningsmedel när det är en fråga om barnets bästa, såklart. Återigen tror jag att du förstod detta. Och jag säger inte att drogpolitiken inte är ett problem, jag säger inte heller att mina "kanske" inte är problem. Om det var ditt barn som blev utsatt pga någons droganvändande, hade du fortfarande sagt att det inte var ett problem?
    Nej, ingen har forskat på saken heller, ska du försöka slingra dig några inlägg till eller gör du slag i saken och tar reda på hur farsen började?
    Moralmafian använder sig av samma argument mot alkohol, OM nått händer så har man försämrade reflexer (vilket man inte har på cannabis men sak samma) och kan inte agera rationellt.
    bullskit säger jag bara, man blir inte handlingsförlamad eller hjärndöd för att man berusar sig, man KAN berusa sig så pass men jag tar för givet här att dom allra flesta föräldrar inte gör det inför sina barn.
    Jag kan säga som så, jag har flertal barn varav en är över tio, jag har då aldrig haft nått behov av att akut uppsöka vården.
     
    Man måste börja nånstans, det gör man inte i slutet av ämnet under tiden man beklagar sig över symptomen egetskapade problem skapar.
     
    Barnens hälsa är inte i fara oavsett vilken drog föräldrar använder sig av.
    Finns ingen anledning att ge upp livet man förde innan barn.
     
    Utsatt pga någons droganvändandet, jag vet inte vad du försöker säga här, utsatt för vad?
     
  • Anonym
    greenpower skrev 2013-04-07 18:56:20 följande:
    Nej, ingen har forskat på saken heller, ska du försöka slingra dig några inlägg till eller gör du slag i saken och tar reda på hur farsen började?
    Moralmafian använder sig av samma argument mot alkohol, OM nått händer så har man försämrade reflexer (vilket man inte har på cannabis men sak samma) och kan inte agera rationellt.
    bullskit säger jag bara, man blir inte handlingsförlamad eller hjärndöd för att man berusar sig, man KAN berusa sig så pass men jag tar för givet här att dom allra flesta föräldrar inte gör det inför sina barn.
    Jag kan säga som så, jag har flertal barn varav en är över tio, jag har då aldrig haft nått behov av att akut uppsöka vården.
     
    Man måste börja nånstans, det gör man inte i slutet av ämnet under tiden man beklagar sig över symptomen egetskapade problem skapar.
     
    Barnens hälsa är inte i fara oavsett vilken drog föräldrar använder sig av.
    Finns ingen anledning att ge upp livet man förde innan barn.
     
    Utsatt pga någons droganvändandet, jag vet inte vad du försöker säga här, utsatt för vad?
     
    Att argumentera med dig är som att argumentera med en religiös person om Gud. "Din åsikt är fel" är inte ett hållbart argument.

    Jag tror helt ärligt att jag ger upp nu, eftersom att du inte nappar på mina försök att reda ut detta. Det där var anledningen till "hur farsen började", det var just därför jag tog upp det. Jag kan i alla fall konstatera att du och jag inte på något vis har samma tankegångar eller moral för den delen. Och om du har flera barn och aldrig haft ett behov av att uppsöka akut vård är jag innerligt glad för din skull, när jag själv har behövt göra det ett flertal gånger då mina barn slagit i huvudet i bordskanter och fallit av lekställningar. Det är aldrig roligt. 
     
    Att du tror att barnets hälsa inte är i fara vilken drog föräldern än använder dödade mitt hopp om att vår diskussion skulle leda någonvart. Vem som helst som har någon sorts uppfattning om hur världen ser ut vet att detta inte stämmer. Hur många föräldrar misshandlar sina barn under drogpåverkan? Ge dig nu, det där är patetiskt.

    Och jag har tröttnat på att upprepa mig, du får gärna läsa om allt jag skrivit så slipper du fråga fler gånger. 
  • greenpower
    Anonym skrev 2013-04-07 19:05:23 följande:
    Att argumentera med dig är som att argumentera med en religiös person om Gud. "Din åsikt är fel" är inte ett hållbart argument.

    Jag tror helt ärligt att jag ger upp nu, eftersom att du inte nappar på mina försök att reda ut detta. Det där var anledningen till "hur farsen började", det var just därför jag tog upp det. Jag kan i alla fall konstatera att du och jag inte på något vis har samma tankegångar eller moral för den delen. Och om du har flera barn och aldrig haft ett behov av att uppsöka akut vård är jag innerligt glad för din skull, när jag själv har behövt göra det ett flertal gånger då mina barn slagit i huvudet i bordskanter och fallit av lekställningar. Det är aldrig roligt. 
     
    Att du tror att barnets hälsa inte är i fara vilken drog föräldern än använder dödade mitt hopp om att vår diskussion skulle leda någonvart. Vem som helst som har någon sorts uppfattning om hur världen ser ut vet att detta inte stämmer. Hur många föräldrar misshandlar sina barn under drogpåverkan? Ge dig nu, det där är patetiskt.

    Och jag har tröttnat på att upprepa mig, du får gärna läsa om allt jag skrivit så slipper du fråga fler gånger. 
    Jag ställde dig en fråga du nu har undvikit 7-8 inlägg, är det för att du saknar svar eller googlar du frenetiskt?
    Men jag har tröttnat på ditt slingrande, vill du komma hur knarkkriget startade så googla på "konspirationen mot hampa"
     
    Du reder heller inte ut nånting, du låter mer som om du läste från socialstyrelsens propagandahäfte där om och kanske är dom största anti argument.

    Nej, jag kan tänka mig att det är inte roligt att brista så pass att barnen skadar sig rejält på hemmaplan, men, vänta nu lite, du använder ju inga droger skriver du om det nu var du, ser ingen skillnad alls mellan anonyma inlägg här, så var hade du dina superreflexer som skulle hindra sådana situationer från att uppstå?

    Men nu svänger du ifrån ämnet, hur fan kom misshandel ini bilden?
    Jag skrev att barnens hälsa inte är i fara och det kvittar nästan vilken drog som används, drogbruk då inte att gå ifrån drogbruk raka vägen till att spöa upp sina barn.

     
  • Anonym
    greenpower skrev 2013-04-07 19:14:57 följande:
    Jag ställde dig en fråga du nu har undvikit 7-8 inlägg, är det för att du saknar svar eller googlar du frenetiskt?
    Men jag har tröttnat på ditt slingrande, vill du komma hur knarkkriget startade så googla på "konspirationen mot hampa"
     
    Du reder heller inte ut nånting, du låter mer som om du läste från socialstyrelsens propagandahäfte där om och kanske är dom största anti argument.

    Nej, jag kan tänka mig att det är inte roligt att brista så pass att barnen skadar sig rejält på hemmaplan, men, vänta nu lite, du använder ju inga droger skriver du om det nu var du, ser ingen skillnad alls mellan anonyma inlägg här, så var hade du dina superreflexer som skulle hindra sådana situationer från att uppstå?

    Men nu svänger du ifrån ämnet, hur fan kom misshandel ini bilden?
    Jag skrev att barnens hälsa inte är i fara och det kvittar nästan vilken drog som används, drogbruk då inte att gå ifrån drogbruk raka vägen till att spöa upp sina barn.

     
    Jag vet inte vilken fråga du menar att jag skulle ha undvikit. 
    Jag är inte anti-cannabis.
    Jag har sagt att jag använt cannabis.
    Drogbruk -> påverkan på sinnet -> saker händer, bra eller dåliga. Jag hoppas verkligen du är medveten om detta. 
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-04-07 19:05:23 följande:
    Att argumentera med dig är som att argumentera med en religiös person om Gud. "Din åsikt är fel" är inte ett hållbart argument.

    Jag tror helt ärligt att jag ger upp nu, eftersom att du inte nappar på mina försök att reda ut detta. Det där var anledningen till "hur farsen började", det var just därför jag tog upp det. Jag kan i alla fall konstatera att du och jag inte på något vis har samma tankegångar eller moral för den delen. Och om du har flera barn och aldrig haft ett behov av att uppsöka akut vård är jag innerligt glad för din skull, när jag själv har behövt göra det ett flertal gånger då mina barn slagit i huvudet i bordskanter och fallit av lekställningar. Det är aldrig roligt. 
     
    Att du tror att barnets hälsa inte är i fara vilken drog föräldern än använder dödade mitt hopp om att vår diskussion skulle leda någonvart. Vem som helst som har någon sorts uppfattning om hur världen ser ut vet att detta inte stämmer. Hur många föräldrar misshandlar sina barn under drogpåverkan? Ge dig nu, det där är patetiskt.

    Och jag har tröttnat på att upprepa mig, du får gärna läsa om allt jag skrivit så slipper du fråga fler gånger. 
    Men berätta då vad din åsikt istället och vad den baserar sig på.
    Visst kan man säga det är olagligt, men finns ingen vettig anledning till detta.
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-04-07 19:23:18 följande:
    Jag vet inte vilken fråga du menar att jag skulle ha undvikit. 
    Jag är inte anti-cannabis.
    Jag har sagt att jag använt cannabis.
    Drogbruk -> påverkan på sinnet -> saker händer, bra eller dåliga. Jag hoppas verkligen du är medveten om detta. 
    Med cannabis händer inte så mycket saker med, utan det är upp till en själv.
Svar på tråden Är det verkligen farligt att röka hasch eller överregerar jag?