• AKS
    Äldre 4 Sep 15:47
    8860 visningar
    1 svar
    1
    8860

    Akut svar önskas om åldersgräns vid ägginsättning

    Hej!
    Vi behöver hjälp med att skriva ett  akut överklagande och det är inte lätt! Detta är vår historia:
    Vi undrar också om ni moderater har gjort den här lagen/rekommendationen om åldersgräns?
    Jag och min man har ett långtidsodlat ägg i  frysen och det går ut på onsdag den 5/9 dvs imorgon. Det ska då enligt lag kasseras. Vi vill överklaga detta beslut och har drygt en vecka på oss.
    Vi trodde att vi hade ett år till på oss innan ägget skulle kasseras, detta misstag mycket pga vi haft mycket med adoption av två barn och att man inte får (eller vill!) skaffa syskon innan två år har gått för de adopterade barnen.Vi har haft en tuff period med försäljning av våra företag och flyttat från storstan till lugnare ort för våra två älskade barn framförallt.
    Jag ringde rädd och gråtfärdig! till socialstyrelsen för att begära en förlängning av frystiden och där sade dom att nuförtiden är man alls inte så hård med detta mot förr, tvärtom skall det mycket till innan dom nekar. Vi blev rekommenderade att hellre skriva "för mycket" än för litet, Det skall tydligen till "synnerliga skäl".
    Jag berättade för den som svarade vår situation och praktiskt taget allt jag skrev i brevet till dem sedan.
    Hon svarade att bara detta var synnerliga skäl (adoption etc).Vi skrev om vår mångåriga kamp med IVF behandlingar sent missfall och slutligen adoption. Vi skrev t o m om varför vi nu uppnått vår ålder 45 och 46 år (vi har varit ett par i snart åtta år och försökt få barn lika länge!) pga att vi stannade troget i våra respektive förra förhållanden alldeles för länge. Vi båda trodde att det skulle bli barn men visade sig att våra ex absolut inte ville ha barn och bara dragit ut år efter år på detta med sina löften.Gissa hur panikslagen man är som kvinna?

    Vi blev uppringda av socialstyrelsen då dom meddelade att brevet kommit fram och att det såg "mycket bra ut för oss", svaret skulle skickas inom ett par dagar. Men svaret som kom löd:" Enligt 5 kap 4 § 1 st lagen om genetisk integritet mm får ett befruktat ägg förvaras i fryst tillstånd högst 5 år eller den längre tid som socialstyrelsen bestämt enl 5 kap 6§ samma lag. För förlängninbg av tidsfristen krävs synnerliga skäl.
    AKS har fyllt 46 år. Socialstyrelsen avslår därför ansökningen.
    Vi blev naturligtvis chockade, förtvivlade och mycket förvånade! Jag har ringt till 3 stora IVF kliniker och ingen visste att det fanns en åldersgräns för kvinnan att sätta in sitt eget ägg i sin egen kropp!
    Adoptionskliniken skickar inte ut påminnelser utan det gäller att själva ha koll att använda ägget inom 5 år!
    Dom som skrev socialstyrelsens brev under var en fd hovrättslagman och vår gynekolog! från IVF tiden!! (den gången vi fick sent missfall). Det fanns också en kvinnlig psykolog och en kvinnlig utredare med i detta. 
    Jag kan inte hitta den här lagen att man inte får använda sitt eget ägg  när man fyllt 45 år.

    Vi är offer i denna barnlöshet, vi har kännt maktlösheten förfölja oss hela tiden då kroppen inte vill fast jag hade topp ägg (som alltid gick att frysa! och min man hade toppen spermier) Och i adoptionsprocessen är man skräckslagen från dag ett att inte duga som föräldrar i deras ögon. Utredningen drar ut enormt på tiden med alla dessa papper och intervjuer samt från landet där det händer oförutsedda saker hela tiden.
    Vi vill bara få denna sista chans att använda vårt ägg, även om jag nu är så korkad att jag provar vid min ålder och chansen att lyckas är minimal. Men det är ju vårt befruktade ägg! Detta ägg som inte skulle bli något sa läkaren, blev mirakulöst färdigt i provröret och vi vill så gärna få sätta in det.

    Hur kan man göra så här mot människor?Det var också det första jag frågade när jag ringde upp socialstyrelsen.Så omänskligt och kränkande, inte en förklaring bara AKS har fyllt 46, klart och adjö!Vi tillåts byta kön, att hjärndöda människor får donera organ till andra, att ta ryggmärg eller ett hjärta och ge bort till någon, för oss är självklart och fantastiskt bra! Men det är inte lagligt för en kvinna att sätta in sin och sin mans ägg i sin egen kropp efter 45 år.Är jag omyndigförklarad?
    Kan jag alltså inte själv klara av att besluta om jag/vi kan klara en ev graviditet, förlossning och att ta hand om detta barn? Ska jag troligt bli sjuk och dö före barnet fyllt 18 år? (då vore jag 65 år) 
    Samhället går ut med att vi kan arbeta till vi blir 70 år, så friska är vi, allt fler tränar och äter bra. Sjukvården/forskning/medicinerna blir bara bättre. Det har aldrig varit så många 100 åringar som nu!
    Ska detta vara rättvist så ska man stoppa rökare/överviktiga/psykiskt sjuka mfl från att skaffa barn?
    Ändå måste nu några människor som vet mycket bättre än jag /vi bestämma över vårt förstånd. Socislstyrelsen visste inte heller varför nämnden beslutar så här , troligen "för barnets skull?" Dom får inte veta varför eller hur diskussionen gått! Hon sa också att det varit en vikarie som tagit emot mitt samtal första gången och då "glömt" fråga efter min ålder"! Vad spelar det för roll för dem att förlänga ett par månader, ett halvår åt oss två när chansen är så minimal ändå.
    Vi är ett vältränat par som inte röker, äter väldigt bra och nyttigt , är jätte intresserade av hälsa, kläder,resor etc. Jag fick höra både av akupunktören och min psykolog (inför adoptionsintyget) att jag inte har en normal åldrandeprocess!
    Både kropp, utseende (och tydligen äggen!) är mycket yngre och psykologen undrade vad det beror på.
    Jag fick ens inte testa "ålders-synthet" nu hos optkern då tjejen där sa: oj, vi får gå in igen och göra det jag trodde du var mycket yngre. varför skriver jag detta?? Jo för att alla är olika och jag är övertygad om att de flesta kvinnor själva kan klara av att bestämma huruvida hon klarar av att föda barn vid 46 år eller inte.
    Min mormors mor var 47 år när hon födde sitt sista barn och hon är världens mysigaste och friskaste människa, glad o pigg! (säkerligen glad att vara född tror jag!) Min kompis nära vän fick barn förra året vid 46 på naturlig väg och hon ser mycket yngre ut än vad hon är och tydligen inuti med! (första barnet kom vid 43 också på naturlig väg) Det visar sig nu ändå att väldigt få väljer att skaffa barn efter 45.;  så vad är det som ska regleras här? Vad är problemet? Och varför är vi välkomna i nästan varenda land utom Sverige om vi vill göra IVF eller äggdonation etc (med varning att "det kan bli svårt med bara IVF men vi hjälper gärna till"!)
    Det blev ett jättelångt inlägg som "första gångare" här med både mina egna åsiketr om detta, känslor och fakta om vårt "fall" ! Hoppas hoppas att någon kan hjälpa oss att skriva eller  ge tips om en överklagan eller någon som gått igenom samma sak?
    Kramar till alla som kämpar!
    ps fått veta idag att det bara är en rekommendation om åldersgräns
    AKS

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-20 13:15
    Är det verkligen inte någon politiker som kan svara på detta? Vilka kommer på att bestämma generellt över kvinnors liv när dom tillåts skaffa barn och inte? kan nog vara intressant för många väljare hur ni står i den frågan?
    m v h AKS

  • Svar på tråden Akut svar önskas om åldersgräns vid ägginsättning
  • AKS
    Äldre 6 Sep 21:55
    #1

    ps jätteglad om någon från moderaterna kan och vill svara på detta. Det gäller även åldersgräns vid adoption där Sverige i nuläget gör så att de äldre barnen inte blir adopterade (till sverige i allafall).
    De blir till 90% gatubartn, faller in in kriminalitet etc som ni själva informerat oss vid adoptionskurserna.

    Vi fick höra från en adoptionsförmedling att många adoptionsländer undrar om Sverige är lämplig att ta emot barn, med diskriminering mot de äldre barnen (som det automatiskt blir) och att vi inte har respekt för alla åldrar.
    Länderna har alltid haft en fantastiskt bra lösning: Man ska rimligtvis kunna ha fött barnet själv!
    DVS ett par på 50 år borde kunna adoptera en eller syskon från ca 8 år och uppåt osv.
    Vad är egentligen problemet? Det föds för lite barn i Sverige=ojämnt mot åldringar mm.
    Förklaring: Yngre par får adoptera små barn och äldre par (över 42) får inte adoptera alls i Sverige!
    Det bröts många kontrakt , mitt i en låång adoptionsprocess kom en rekommendation om åldersgräns
    Efter att ha betalt stora pengar gått igenom alla möjliga genomgångar om lämplighet,. psykolog intyg . hälsointyg  mm mm. Otroligt nog kan staten bryta ett sådant "kontrakt" och bara upprätta en ny lag eller rekommendation! Är det verkligen lagligt? Och framförallt är det fruktansvärt omänskligt mot paren.
    Och till sist barnkonventione, är det inte så att alla barn har rätt till föräldrar om det är möjligt? Och det vore det ju..

Svar på tråden Akut svar önskas om åldersgräns vid ägginsättning