• Anonym
    Äldre 4 Sep 18:52
    37544 visningar
    178 svar
    178
    37544

    Åh va jag avskyr när det ringer på dörren!!!

    Jag bor i lägenhet i en mellanstor stad, känner inte så jättejättemycket folk här, men dom jag känner vet att jag inte öppnar ytterdörren om jag inte vet vem som kan tänkas ringa på.
       
    Under de senaste veckorna har det ringt på min dörr ett flertal gånger... Eftersom det är ganska lyhört och man hör vad som sker i trapphuset så hörs det om det är hos någon mer det rings på. Men det har det inte gjorts, bara på min dörr...
    Jag vet att det inte är någon jag känner eftersom dom antingen skulle ringt innan och sagt att dom kommer, eller hört av sig efteråt och sagt att dom ringt på.
    Jag kan inte låta bli att tycka det är otäckt! Va vill dom mig i mitt hem?!

    Häromdagen när det ringde på dörren så smög jag till ett fönster och väntade på att det skulle komma ut nån från porten, och det gjorde det. En kvinna jag aldrig sett stirrade upp mot mina fönster när hon gick förbi..

    Vill väl bara skriva av mig...Kanske är nån mer som är lika töntig som mig...? 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-04 22:39
    Har kommit en del förslag på vad alla dessa påringningar beror på...

    Att det är kronofogden är inte särskilt troligt då jag inte har några skulder, vad jag vet iaf. Och dom borde väl skickat nåt brev först innan dom börjar terrorisera?

    Jehovas, kan det ju va...Fast jag tycker det är konstigt om det bara är mig dom ringer på hos?! Likaså försäljare, tiggare, organisationer mm...Varför bara mig?
    Det är så lyhört så allt som sker i trapphuset hörs in i lägenheterna.. Om dom går i trappan så hörs det, ringer dom på hos nån¨på samma eller närliggande våningsplan så hörs det, även om dörrar öppnas så hörs det..

    Hyresvärd och hantverkare skulle höra av sig om dom behövde komma in.

    Hyresgästföreiningen...Knackar dom dörr hos folk som inte är medlemmar? Borde dom inte lämna meddelande i brevinkastet då?

    Majblomsförsäljare känns inaktuellt nu...i såfall är dom sent ute, eller i god tid...
    Jultidningsförsäljare skulle det kunna vara. MEN dom jag sett gå ut ur porten efter att det ringt på min dörr har varit för gamla för det...

    Radiotjänst har jag svårt att tro att det är...Betalar tv-licensen varje kvartal, så dom har inget att anmärka på..

    Jag har bott här i bra många år nu, så att det skulle vara folk som söker tidigare hyresgästen känns inte heller särskilt troligt...Varför börja söka den nu liksom?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-04 22:43
    Ja just det... Socialen har jag aldrig haft någon kontakt med, så jag förstår inte varför dom skulle söka upp mig i mitt hem?

    Polisen kan jag inte heller förstå vad dom skulle vilja mig...

    Om det skulle vara nån granne så förstår jag inte varför dom skulle gå ut genom porten varje gång liksom.. Dessutom är det ingen av dom jag sett som varit nån av grannarna...

    Blir tokig! Bara funderar och funderar...

  • Svar på tråden Åh va jag avskyr när det ringer på dörren!!!
  • Äldre 5 Sep 09:43

    Hett tips - öppna dörren så får du reda på vad/vem det är :)

  • Äldre 5 Sep 10:00
    Anonym (Solita) skrev 2012-09-05 09:40:19 följande:
    Öppna ALDRIG dörren för oanmälda besök.

    Den 13-åriga flickan i Täby är död för att hon gjorde just det..
    Vill man mig något får man ringa eller skicka brev först.

    vi vet ju inte vad som ligger bakom det mordet, det är väldigt ovanligt att man bara dödar någon sådär.
  • Äldre 5 Sep 10:01

    om du är rädd för något så skaffa ett dörröga så ser du precis vem det är.

  • Anonym
    Äldre 5 Sep 10:05

    man kan ju bli mördar fast att man har ett dörröga.
    Man kanske känner personen men det kanske vill komma in för att mörda dej.
    Vad vet man

  • Äldre 5 Sep 10:20
    Anonym skrev 2012-09-05 10:05:46 följande:
    man kan ju bli mördar fast att man har ett dörröga.
    Man kanske känner personen men det kanske vill komma in för att mörda dej.
    Vad vet man

    ja så kan det också vara, det finns sjuka människor överallt
  • Äldre 5 Sep 10:29

    men lilla vän..vad i ditt liv har fått dig att tycka att de andra gör av bara farten är så himla  jobbigt? Jag har själv varit likadan,aldrig öppna dörren om jag inte känner igen personen,aldrig svara i telefonen om jag inte känner igen numret..men då har det hänt mycket i mitt liv som kan förklara att jag fick det beteendet..övergrepp misshandel missbruk mm.

    Har du social fobi? Andra psykiska problem? Jag tycker det verkar så extremt att du undrar så mycket över vem det är,men ändå inte öppnar..att du har uteslutit typ alla tänkbara möjligheter på vem det kan vara men ändå tar inte nyfikenheten över.

    Att inte öppna ger dig mycket mer ångest än att öppna det kan jag lova,men det är ju inte bara att tänka så heller det vet jag ju. Kan ingen komma och vara hos dig och öppna åt dig och fråga vad människan vill?

    Blir också irriterad i ditt ställe. Ska man hålla på att ringa på sådär upprepade gånger hemma hos någon kan man väl fan lämna en lapp om vad det gäller om det nu är så viktigt..     

  • Äldre 5 Sep 10:35
    Anonym skrev 2012-09-04 18:52:53 följande:
    Jag bor i lägenhet i en mellanstor stad, känner inte så jättejättemycket folk här, men dom jag känner vet att jag inte öppnar ytterdörren om jag inte vet vem som kan tänkas ringa på.
       
    Under de senaste veckorna har det ringt på min dörr ett flertal gånger... Eftersom det är ganska lyhört och man hör vad som sker i trapphuset så hörs det om det är hos någon mer det rings på. Men det har det inte gjorts, bara på min dörr...
    Jag vet att det inte är någon jag känner eftersom dom antingen skulle ringt innan och sagt att dom kommer, eller hört av sig efteråt och sagt att dom ringt på.
    Jag kan inte låta bli att tycka det är otäckt! Va vill dom mig i mitt hem?!

    Häromdagen när det ringde på dörren så smög jag till ett fönster och väntade på att det skulle komma ut nån från porten, och det gjorde det. En kvinna jag aldrig sett stirrade upp mot mina fönster när hon gick förbi..

    Vill väl bara skriva av mig...Kanske är nån mer som är lika töntig som mig...? 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-04 22:39
    Har kommit en del förslag på vad alla dessa påringningar beror på...

    Att det är kronofogden är inte särskilt troligt då jag inte har några skulder, vad jag vet iaf. Och dom borde väl skickat nåt brev först innan dom börjar terrorisera?

    Jehovas, kan det ju va...Fast jag tycker det är konstigt om det bara är mig dom ringer på hos?! Likaså försäljare, tiggare, organisationer mm...Varför bara mig?
    Det är så lyhört så allt som sker i trapphuset hörs in i lägenheterna.. Om dom går i trappan så hörs det, ringer dom på hos nån¨på samma eller närliggande våningsplan så hörs det, även om dörrar öppnas så hörs det..

    Hyresvärd och hantverkare skulle höra av sig om dom behövde komma in.

    Hyresgästföreiningen...Knackar dom dörr hos folk som inte är medlemmar? Borde dom inte lämna meddelande i brevinkastet då?

    Majblomsförsäljare känns inaktuellt nu...i såfall är dom sent ute, eller i god tid...
    Jultidningsförsäljare skulle det kunna vara. MEN dom jag sett gå ut ur porten efter att det ringt på min dörr har varit för gamla för det...

    Radiotjänst har jag svårt att tro att det är...Betalar tv-licensen varje kvartal, så dom har inget att anmärka på..

    Jag har bott här i bra många år nu, så att det skulle vara folk som söker tidigare hyresgästen känns inte heller särskilt troligt...Varför börja söka den nu liksom?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-04 22:43
    Ja just det... Socialen har jag aldrig haft någon kontakt med, så jag förstår inte varför dom skulle söka upp mig i mitt hem?

    Polisen kan jag inte heller förstå vad dom skulle vilja mig...

    Om det skulle vara nån granne så förstår jag inte varför dom skulle gå ut genom porten varje gång liksom.. Dessutom är det ingen av dom jag sett som varit nån av grannarna...

    Blir tokig! Bara funderar och funderar...
    Det kan mycket väl vara någon från Hyresgästföreningen som försöker få dig att bli medlem. Jag hade flyttat från en lägenhet till en lite större i samma trapphus och då kom de och ringde på hos mig eftersom jag inte var medlem. Jag hade då bott där i flera år.
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • Äldre 5 Sep 10:38

    Tänk att det kan vara folk som vill kolla upp om du är hemma och sen göra inbrott. Så gör många på landet. Åker runt i bilar och sen om dom ser att ingen är hemma så slår dom till. (fast vet inte hur det är vanligt i lägenhet)

    Du sa att ena gången var en kvinna med en resväska.. Det kan jag tänka mig att de är en försäljare.. om den hade saker i väska som den skulle visa för dig. Dom kanske får ett par namn och adresser att åka till..Sen kollade hon upp för att försäkra sig att du inte var hemma kanske..

  • Anonym
    Äldre 5 Sep 10:38

    Ja är som dig, öppnar inte gärna om jag inte vet vem det är. Har titthål som tur är så jag ser ju alltid vem som ringer på. I min förra lägenhet hade jag inte det och en dag ringde det på dörren. Jag vill minnas att dom ringde på ett par gånger och sen hörde jag nån säga (det var väldigt lyhört som hos dig) "det är ingen hemma". Dom verkade inte ringa på hos nån mer eftersom jag skulle ha hört det. Tittade ut genom fönstret när dom gick och det var två äldre damer i långa gråa kappor. Antar att det var jehovas.

    En annan gång öppnade jag faktiskt när dom (Jehovas) ringde på och dom tröck nån information i handen på mig fast jag sa att jag inte var intresserad. När dom gick tittade jag i titthålet (det var en annan lägenhet då) och såg att dom tittade jättemycket på namnskylten som satt på väggen, som att dom ville memorera och komma tillbaka. Som tur var flyttade jag till en annan stad nån månad senare så jag slapp nåt mer besök.

  • Äldre 5 Sep 10:54

    Det kan ju vara vad som helst egentligen, vet du att det är samma personer som ringer på jämnt eller kan det vara olika?

    Bor du i ett farligt område och det ringer på på konstiga tider så hade jag nog inte öppnat.

    Jag tittar alltid genom ett litet kikhål vi har på dörren innan jag öppnar, för jag hatar när släktingar hälsar på helt från det blå, så då öppnar jag inte. Men är det folk jag inte känner så öppnar jag alltid. För då är det mest folk som vill låna socker, eller sånna som säger att de tror att min katt kanske vill in eller att den är så himla go den där katten du har. En gång fick jag en julklapp till min hund. Och sen ibland är det väl försäljare/tiggare men oftast så ser man ungefär vad det gäller innan.

    Jag gjorde misstaget att öppna dörren klockan tre på natten en gång och det gör jag inte om igen. Det var en tjej som ville låna telefonen. Och hon var hur full som helst, och när hon ringer så pratar hon med sin kille i flera minuter innan jag avbryter för jag trodde hon skulle ringa en taxi eller nån som kunde hämta henne bara vilket hon inte gjorde. Det slutar med att hon försöker sno min telefon, och jag får jaga henne ut på gatan. Tills hon helt plötsligt säger godnatt och går in genom en grannes dörr...det visar sig att hon var min granne!! :O

Svar på tråden Åh va jag avskyr när det ringer på dörren!!!