• Remia

    Pälsallergiker, men pappan skaffar djur

    Hej.
    Min son, 6 år, är pälsallergiker. Inte den svåra sorten. Det kliar i ögonen och näsan rinner när han besöker folk med djur.
    Han har inte haft jättebra kontakt med sin pappa, men det börjar bli bättre med det.
    Pappan har en annan familj nu och de har katt. Jag tänker att jag inte kan begära att katten ska bort. Min son får ta medicin innan besök osv. Det funkar bra.
    Men nu har pappan helt plötsligt skaffat en hund också.
    Hur blir det nu? Kan min son få värre allergi om han vistas där regelbundet, eller vad kan hända?
    Tycker det är lite dumt av pappan att skaffa fler djur när han har en son som är allergisk. De har som sagt inte haft jättebra kontakt och han kanske inte tänker sig för... Jag vet inte...

    Tacksam för lite råd här. Vill veta om jag kan utsätta sonen för detta eller inte.

    Mvh Remia

  • Svar på tråden Pälsallergiker, men pappan skaffar djur
  • Allergiexperten

    Hej! Det du beskriver är inte en ovanlig situation. Du skriver att din son har pälsdjursallergi vilket brukar betyda allergi mot katt, hund och häst. Lätta symtom är klåda i ögon och näsa, svåra symtom är hosta och andningsbesvär.
    Du skriver att sonen får medicin som fungerar bra innan besök. Troligtvis är det antihistamin som du ger och det är en bra medicin som dämpar allergisymtom. Det som kan hända när det blir mer allergen som din son utsätts för (alltså även hundallergen) är att symtomen kanske inte minskas trots att medicin ges.
     Om man ska ge något positivt besked är det att katter har samma allergen och hundar har olika. Vilket betyder om man är kattallergisk tål man inga katter medan man kan tåla en viss hundras men inte en annan.  
    Mitt råd är att se till att din son har medicin, berätta om din sons allergier för din sons far och poängtera att du tycker det är viktigt att sonen träffar sin pappa men är orolig över hur han kan reagera på hunden och be pappan ha lite kontroll över symtomen. Har du tur så kan det fungera bra, det är trots allt bra att kontakt med pappan nu finns. Se också till att medicin finns och att även pappan vet hur han ska hantera allergisymtom.
    lycka till hälsar Anitha  

Svar på tråden Pälsallergiker, men pappan skaffar djur