• tessan­03
    Äldre 9 Sep 12:50
    990 visningar
    1 svar
    1
    990

    Nyligen fått diagnos

    Jag har några frågor om förkylningsastma.

    Jag är en tjej på 26 år som nyligen fått diagnosen förkylningsastma (för snart två veckor sedan). Jag fick bricanyl att ta vid behov, högst 1-2 inhalationer, 3-4 ggr per dygn. (0.5mg/dos)
    Problemet är bara att bricanylen som ska tas vid behov känns som mer kontinuerlig användning, eftersom att jag får använda bricanylen varje dag och inte bara en gång.
    Detta ska jag dessutom använda vid förkylningar, men problemet är att jag aldrig riktigt blir fri från den ena förkylningen innan jag får nästa..(det brukar gå mellan 3-10 dagar mellan förkylningarna) och så har det pågått sen strax före jul.
    Värre blir det över sommaren, men resten av året är också riktigt tungt.        

    Jag har flera vänner som har astma av olika slag och som säger att om man behöver sin vidbehovsmedicin mer än 3-4 gånger på en vecka så är man undermedicinerad, är det så? Ska jag gå tillbaka till läkaren och berätta detta eller fortsätta medicinera som jag gör, (2 inhalationer 3-4ggr/dygn).

    Nästa fundering är, ska jag ta bricanylen när jag känner att det börjar bli svårt att andas (när jag hör att det börjar väsa lite om andningen) eller ska jag vänta till jag får riktigt svårt att andas?? Förebygger jag ett riktigt anfall genom att ta bricanylen precis när jag hör att det börjar väsa om andningen?? 

    Fick inte så mycket information av läkaren och eftersom att jag hade nästan 40 graders feber när hon ringde upp mig så var min tanke bara...SOVA!!!
    Sen funderar jag på en annan sak.......två mornar på raken (på dessa två veckor) har jag har vaknat tidigt på morgonen och haft svårt att andas det har väst om andningen och jag har haft ont i halsen, jag tog då 2 inhalationer och kunde efter en stund somna om igen, är detta vanligt??

    Vore väldigt tacksam för svar.. 

  • Svar på tråden Nyligen fått diagnos
  • Äldre 9 Sep 21:26
    #1

    Hej! Förkylningsastma brukar man ställa som diagnos på små barn och inte vuxna. Det du beskriver låter som astma som bör medicineras med cortisonmedicin. Jag tycker att du ska ta kontakt med din läkare igen och be om en behandlingsplan för dig. Besvär från luftvägarna mer än 3-4 gånger per vecka brukar tyda på underbehandlad astma och bör medicineras med cortisonmedicin och luftrörsvidgande medicin när symtom finns (alltså hosta och svårt att andas). Om man endast tar symtomlindrande medicin (alltså luftrörsvidgande) så finns astman ändå kvar och ger återkommande sjukdomsperioder med besvär från andningsvägarna vilket du beskriver som ena förkylningen efter den andra.
    Bricanyl bör du ta vid hosta och svårt att andas, vänta inte tills det piper och du får svårt att andas eftersom du då är ganska så svullen i luftvägarna och det tar längre tid innan du kan andas normalt. Vid förkylning är man i stort sett alltid svullen i luftvägarna men svårt att andas och pip hör inte till en vanlig förkylning så Bricanyl du fått är bra att ta vid dessa tillfällen. Avslutningsvis tycker jag du ska ta kontakt med en läkare som skrev ut medicinen och få en förklaring till vad som gäller för just dig. Vänliga hälsningar Anitha  

Svar på tråden Nyligen fått diagnos