• Äldre 11 Sep 11:59
    3290 visningar
    7 svar
    7
    3290

    Nötallergi...

    Min son på 8,5år är överkänslig mot valnöt, caschewnöt, hasselnöt. Dessa vet vi om. Han får nässelutslag och det kliar i munnen och i halsen. Dock har det aldrig gått på andningen. På tors ka han lämna blodprov så vi får veta exakt vad han är allergisk mot.

    Han tål kakor och liknande där det står kan finnas spår av nötter. MEN vet inte alls om han FÅR äta sånt eller om han bör utesluta helt sånt som kan innehålla spår av nötter.

    Så ska han utesluta allt som kan innehålla nötter eller fungerar det så länge han inte får några känningar? 

    /K 

  • Svar på tråden Nötallergi...
  • Äldre 17 Sep 08:43
    #2

    På valnöt (serverat av skolköket i våras!) och hasselnöt (var några år sedan) har han börjat må illa och kräkts. Dessa gånger har vi besökt vårdcentral för att få kortisontabletter då även nässelutslagen varit hemska. 

    Står det rent på kakpaketen hassel eller valnöt så har jag aldrig låtit han äta det. Han kmr bli glad att han får äta det där det står spår av nötter och som han inte reagerat på. Äter han det han inte tål brukar han känna av det i princip direkt det kommer i kontakt m tungan om det inte blandats väl i kakan. Valnötskakan skolan bjöd på, där hann hann kläcka i sig halva kakan innan han kände av det och fråga personal om det fanns nötter i kakan! Konstigt nog sa rektorn 2v tidigare att vi inte fick skicka med nötter till skolan då så mga barn är nötallergiker! Ändå bjuder skolan på det.    

    Finns det möjlighet att allergin kommer växa bort eller kommer han troligtvis ha den resten av livet?

    Tack för att du tagit dig tid att svara.....

    /Kristina     

  • Äldre 3 Oct 12:18
    #3

    Fick papper från hälsocentralen idag.

    Det står bara att provet bekräftar överkänslighet mot en blandning av nötter. MEN får man inte veta vilka nötter när man tar blodprov för att kolla upp nötallergi? Vill ju inte precis behöva prova mig fram vilka han tål. Han får ju ändå rejäla nässelutslag om han får i sig fel nöt. Vill veta hur det är med tex Mandel...

    /Kristina

  • Äldre 5 Oct 21:31
    #5

    hmm jag bad att få veta vilka nötter då jag redan visste han är överkänslig. Antar det blev någon miss någonstans. Får ringa på måndag och be om en utökad analys!

    Tack så väldigt mkt för ditt svar!

    /K  

  • Äldre 15 Oct 08:27
    #6

    Tack vare dig ska jag nu få en utökad analys. :D

    Sköterskan jag prata med fatta inte alls vad jag prata om och inte sparade de något blod. MEN han sa att han skulle försöka hitta någon smartare männniska på vårdcentralen och ringa upp mig. 10min senare ringer han och en läkare hade ringt labb och mycket riktigt de hade kvar blod och det räckte för att kolla vilka nötter han inte tål.

    Så nu väntar vi bara på svaret. :) Vet vem sköerskan är och han har jobbat i många år och är väldigt duktig, men hade inte jag vetat att man an be om utökad analys hade jag ju litat på honom när han först sa att det inte gick. :)

    /K

  • Äldre 31 Oct 21:41
    #7

    Nu är jag lite fundersam. Fick just svaret på det senaste allergitestet. Kraftig överhänslighet mot hasselnöt och även en överkänslighet mot kokosnöt och paranöt, dock mildare. Ej allergisk mot mandel och jordnöt.

    MEN han har ju fått kraftiga reaktioner på cashewnöt och valnöt varför står det inget om detta? Kollar man inte alla nötter? Hade jag inte vetat att han inte tål valnöt och cashewnöt hade jag ju trott han tål dessa då de inte nämns.

    /K

Svar på tråden Nötallergi...