Inlägg från: Rådjur |Visa alla inlägg
  • Rådjur

    Att ogilla sitt hår - nån mer ?

    Gah, jag tycks aldrig bli nöjd med hur mitt hår ser ut alltså ... Känns som om jag har försökt ALLT! Kör just nu balsammetoden & är relativt snäll mot håret (förutom ett par färgade partier), men jag har märkt att hur jag än gör så bara förstörs det på 1 sekund...
    Kan tycka att det ser bra ut när jag precis fixat det på något sätt, men så fort jag går ut och det blåser/är fuktigt så blir det risigt och strävt eller fult.
    Största problemet är väl att jag har vågigt/lockigt, men önskar det var mer rakt ...

    Finns här någon mer som har problem med att trivas med sitt hår ? 

    Några fler lockhåriga/våghåriga som är missnöjda ?

    Vad har ni gjort för att bli mer nöjda ?

    Känner typ för att raka av mig allt just nu bara Tungan ute             

  • Svar på tråden Att ogilla sitt hår - nån mer ?
  • Rådjur
    Glädje58 skrev 2012-09-13 19:13:08 följande:
    Gör det och känn efter hur det känns. 

    Tack för det mycket stöttande svaret & för att du svarade på mina frågor. Obestämd
    Att raka av mig håret tycker jag är något som kräver lite eftertanke, men där kanske vi tänker olika. 
  • Rådjur
    Duckan skrev 2012-09-13 19:21:34 följande:
    Japp, lock-vågig med mycket strävt hår som ser slitet ut jämt och inte är lent och blankt för fem öre. När jag fönar det är det bättre. Självtorka ogillar jag starkt, men försöker för att ej sluta på det för mycket.

    Jag har typ precis samma!!! Jag har inte sånadär tunna, silkiga hårstrån... mitt hår är astorrt oavsett hur mkt jag "vårdar" det Obestämd Upplever dock att hårfönen ger mig ÄNNU strävare hår, medan självtorkning gör det lenare
  • Rådjur
    Glädje58 skrev 2012-09-13 19:27:39 följande:
    Det är lätt sukta efter saker och ting, men när man väl får som man vill är det inte säkert att det var så bra.

    Så i mitt alldeles för korta svar tidigare så menade jag att du nu är missnöjd med håret och har lust att raka bort allt. Men jag tror att om du skulle göra det, så skulle du göra allt för att få tillbaka det som det var innan.

    Så mitt svar var inget tips på hur du skulle förändra dig. Bara att du skulle få bort tanken att det vore bättre att raka bort det helt och hållet.

    Denna kommentar var dock lite roligare att läsa Tungan ute Tack för tankeställaren iaf! Vet att jag inte skulle må bra om jag skördade bort håret, skulle känna mig manlig som satan och helt utblottad. Ska försöka tänka på det när jag är som mest missnöjd!
  • Rådjur
    lindaha skrev 2012-09-13 19:36:30 följande:
    Gå till frisören och rak permanenta håret då? 
    Önskar jag var en lika bra problemlösare som du. Glad
    Glädje58 skrev 2012-09-13 19:34:59 följande:
    Vad är balsammetoden?

    Balsammetoden är en tvättmetod då man utesluter ämnen som kan byggas upp i håret (silikon, mineralolja är exempel) & som man behöver schampo för att avlägsna. Istället tvättar man håret med balsam utan dessa ämnen, detta pga. att många lockhåriga upplever att schampo torkar ut håret för mkt! En bra sida att läsa mera på är www.lockig.se
    emelielj skrev 2012-09-13 19:43:35 följande:
    Använder du produkter, och vilka i så fall?

    Jag har också jättesvårt för att vara nöjd med håret och har det bara utsläppt (och extremt f
    Jag använder typ inga produkter förutom olja i topparna ibland, leave in balsam & hårspray vid väldigt väl valda tillfällen! Jag känner typ också sådär just nu - jag trivs bäst med utsläppt hår, men den risiga känslan jag får är asjobbig, så jag har mest uppsatt.
    Duckan skrev 2012-09-13 19:52:41 följande:
    Fortsätt paddla, vill inte låta grinig, men om jag sover med fläta kan jag inte ha det utsläppt sen. Inte utan att vara skitful i barret.
    Haha jag har samma just nu! Gick bra när jag hade långt hår - men nu när jag har axellångt är det katastrof om jag sovit med fläta

        

      
  • Rådjur
    stingrocka skrev 2012-09-13 20:03:21 följande:

    Hur länge har du hållit på med balsammetoden?  Gör du rätt, finns en sida som heter lockig.se  Har du varit inne där o kollat. 


    Föna håret, måste du det? Det sliter ju enormt mycket..



    Jag har hållit på med den typ 2-3 månader, är "stammis" på lockig.se nästan eftersom jag började köra balsammetoden när sidan startades och jag hade långt hår. (hade sen ett uppehåll och tvättade med schampo, tills nu alltså) Är säker på att jag använder rätt produkter dvs., men skulle va kul att hitta bra stylingprodukter, vet att dom har en hel lista där med produkter som är "godkända"

    Jag fönar ytterst sällan faktiskt, jag gör det typ bara när håret vikt sig på ngt konstigt sätt så det ser helt fult ut, annars låter jag det självtorka  
  • Rådjur
    Glädje58 skrev 2012-09-13 20:12:51 följande:
    Jag har själv fett hår. Men sen jag började massera hårbotten med olja så har det blivit torrt. När det blir för torrt så måste jag göra ett uppehåll med oljan. Min teori är att när man tillför olja så upphör den naturliga produktionen av fett.

    Att du har olja på topparna, kan det göra att de är så risiga tror du? 

    Woah, låter vettigt, skulle bli glad om min hårbotten blev lite torrare faktiskt ... går sjukt snabbt tills det börjar bli fett! Vilken olja använder du & hur gör du det ? (förmodar att du tvättar ur oljan efter massagen)

    Mjo alltså det är möjligt att topparna blir "krispiga" av oljan, men dom brukar även bli det om jag bara är utomhus och håret blåser omkring, haha, så jag vet inte riktigt vad som torkar ut håret så mkt ... känns som luften gör det
    stingrocka skrev 2012-09-13 20:19:58 följande:

    Mitt hår blir bäst om det får självtorka med mycket godkänt hårgelé i..då blir lockarna hårda. När håret är torrt kramar jag det (självtorkar) så lockarna blir mjuka. 


    Dagen efter tar jag lite vatten i händerna och kramar upp lockarna igen, för det är ju fortfarande gelé i och då blir det inte frizzigt..


    Tycker också det blivit skillnad sen jag började med mikrofiberhandduk..



    Tack! Jag ska testa detta så får vi se vad som händer! Tänkte dock testa Klick (Jaa glidmedlet för alla som inte vet) idag efter hårtvätt, den godkända varianten förstås! Har du testat det nån gång ?
    Det är många på lockig.se som kör på det och verkar gilla det väldigt mkt så jag tänkte "why not"  
           
  • Rådjur
    stingrocka skrev 2012-09-13 20:31:56 följande:
    Jo, jag har också testat klick, märkte inte jätteskillnad. Däremot vanlig kokosolja är superbra för torrt hår!!

    Kokosolja har jag aldrig testat faktiskt - men har velat testa det länge! Ska se om jag hittar ngt bra märke
    Glädje58 skrev 2012-09-13 20:34:07 följande:
    Jag har lite olika massageoljor. Se till att den är vegetabilisk. I princip skulle du säkert kunna använda rapsolja eller solrosolja.

    Mitt syfte med massagen av hårbotten var att stimulera hårväxten. Det dröjde nog flera veckor innan jag märkte att håret började bli torrare. Just nu är det så torrt och känns slitet, så jag gör några veckors uppehåll. 
    Ahh okej! Jag vill också ha längre hår (har just nu till axlarna) men lite torrare hårbotten låter mest lockande asså Guld i mun

      
  • Rådjur
    frågvis skrev 2012-09-14 13:44:37 följande:
    Det klassiska är väl att man önskar sig det man inte har Mina vänner som har lockigt hår säger alla att de vill ha hår som mig.

    Volympuder hjälper inte alls. Har lagt ner tusentals kronor på locktänker, volymtänger osv men efter en knapp timme har håret rätat ut sig igen. Det är så trist. Frisören säger att jag har typisk asiatisk hårkvalitet. Märkligt då det inte finns ett uns av asiat i mig
    Men det är väl så det är, och det får man acceptera. Tråkigt bara när man är så urled på sitt hår och önskar variation. 

    Åh - vi kan byta hår om du vill, jag hade vart SÅ glad om jag haft ditt!! Men "djävulshornen" i pannan skippar jag tror jag xD
    Du asså - detta kanske låter lite konstigt, men jag har en såndär huvudmassage-sak hemma (ser ut som en spretig klo) som man masserar hårbotten med - och när jag använder den så får jag alltid SJUK volym i hårbotten efteråt! Kanske skulle hålla ännu bättre om man hårsprejade rötterna. 
    Kanske kan vara värt att testa - eftersom du samtidigt tappar hår, tänkte jag, hårbottenmassage ska ju va bra mot det!  
Svar på tråden Att ogilla sitt hår - nån mer ?