• älskarminfamilj

    Vad kostar det att åka ambulans ?

    Någon som vet ?
    Varken jag eller sambon har körkort så vi har fått "sjuktaxi" beviljad, MEN förra gången så åkte jag in på tok för tidigt, fick en sovdos (som inte funka btw:) och kändes därför som jag var på förlossningen en hel evighet.

    DET misstaget tänker jag inte göra nu, tänker stanna hemma så länge som möjligt, men har en liiiiten känsla av att de kanske blir lite väl länge, envis som man är. Så börjar krystvärkarna eller nått sånt och jag blir tvungen att ringa ambulans. :)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-16 13:36
    hm.. måste förtydliga mig här då vissa verkar tro att jag smider onda planer på att sno skattebetalarnas pengar och åka ambulans in med flit för att tjäna nån extra krona.
    Så är INTE fallet alltså, utan hoppas att jag kommer kunna åka in i min sjuktaxi som för tillfället ÄR planerat. (Får jag krystvärkar så kommer jag dock INTE göra detta, utan ringer till ambulansen.)

  • Svar på tråden Vad kostar det att åka ambulans ?
  • slemtorsk i din bralla
    Tealhawk skrev 2012-09-17 15:11:39 följande:
    Äh, det kan gå hur som helst även om du väntar. Jag var öppen 5 cm när jag kom in men fick ändå vara på förlossningen i 14 timmar.
    Det jag eg tänkt säga var att det går inte speciellt mycket fortare med ambulans istället för sjuktaxi. Man sparar kanske 5-10 minuter på en sådan sträcka och det är mycket tveksamt att du hinner komma till slutskedet på 30 min från att det är 2-3 minuter mellan värkarna och/eller hanterbara med alvedon. Dessutom även om du ringer 112 och vill ha ambulans kommer de bara skicka en sjuktaxi ändå för det är inget akutfall.
    Det är ju sant.. oftast.. skillnaden är ju att taxi faktiskt kan säga när de väl kommer fram och ska hämta upp en att de inte tar med en...PLUS att det finns folk som bor så off som jag... då tar det MYCKET Längre för taxi att komma hit, det ifnns inga taxibilar på 7 mils raide efter kl 19 och på helger (och de 7 milen är när vägen är öppen vilket den inte är förrän sista juli 2013) men det ÄR ju ett extremfall är jag medveten om. Men bor man tex i en centralort, eller i en stad så är det ingen större skillnad nej så länge taxibilen tar med dig. Sen kan man bli betalningsskyldig för rekonden om man blöder ner eller kladdar ner taxibilen ifall det sätter fart i bilen men det är ju en annan femma.

  • slemtorsk i din bralla
    Pippilångstrump skrev 2012-09-17 15:15:27 följande:
    Jag tror det där med att bli nekad helt enkelt beror på att det inte finns ambulanser lediga, alternativt att de inte kan skicka sin sista ambulans.

    Jag har läst alla dina inlägg och jag är bra på att läsa vad folk menar och inte vad de kanske direkt skriver, det går att läsa mellan raderna och visst du har skrivit att din man har 2h hem om vägarna är bra, men det framgår inte helt klart att du kommer försöka vänta på honom och inget om att du kommer försöka få taxi, även om man kan förstå att alla nomalintelligenta personer menar precis så.

    Ang andning, tänk om alla faktiskt fick basen i det, det är bara basen jag har fått lära mig, men kunde ha fått lite mer, tex att man ökar upp frekvensen allt eftersom. Då hade det mest troligt gjort att man hade fått mindre medicinsk smärtlindring och detta hade gjort att man inte drog ut på förlossningen och behövde sätta in värkstimulerande dropp och så är man i en ond cirkel. Så jo, med mer andning hade nog tiden på förlossningen förkortats ner betydligt=billigare och mer lediga rum. 
    fast FÖRSÖKA få taxi... är ju helt uteslutet om det är helg eller vardag efter 19 för då har inte taxistationerna öppet här ute.. de har öppet 7-19 vardagar

    ANg andning fick jag beröm för min andning när jag födde sist TROTS att jag jobbade emot värkarna (fast det berodde nog mer på att jag fick snedtändning av lustgasen) och jag använde mig av meditativ andning som jag lärt mig när jag gick på yoga några år tidigare, samma andning använder jag mig av när jag är hos tandläkare, när jag ska ta sprutor och sånt som jag tycker är obehagligt. Vet inte om det ens påminner om den andning man "ska" använda vid förlossning men det funkade bra och jag fick som sagt beröm för att jag "andades bra"..jag hade ju ingen smärtlindring förutom just lustgasen och jag tyckte faktiskt det var rätt överkomligt...sen att det hände andra grejer kring förlossningen som gjorde det hela skitjobbigt och väldigt negativt men det hade inget med själva smärtan att göra....
    Sen upplevde jag iaf då att många var kvar på BB på tok för länge trots att de faktiskt VILLE hem och pga att bb var fullt så kunde man ju inte flytta upp från förlossningen och dit. Jag låg kvar på förlossningen 12 timmar i väntan på rum och samtidigt var det kö utanför mer eller mindre. Kändes inget vidare. Väl uppe på bb ville jag åka hem ganska fort men fick vara kvar i 8 dagar eftersom amningen inte kom igång, att börja med ersättning  och "ge upp" var inte godkänt av barnmorskorna och jag vågade inte tjafsa emot...Denna gången ska jag hem så fort som möjligt, amningen är viktig men inte värt att stressa ihjäl sig för.
    NUUU gled vi in på andra ämnen men det hör ju ändå samman på något vis.


  • Scream2
    sötare skrev 2012-09-17 08:56:45 följande:
    Jag åkte ambulans båda mina förlossningar. Första gången mötte de oss på vägen. Jag tvingade min sambo att stanna bilen för att jag hade så ont å kunde inte sitta stilla. Tackar gudarna att de skickade en ambulans för ambulanspersonalen hjälpte mig att andas så att jag stod ut med med värkarna.
    Andra gången fick vi verkligen tjata oss till att de skulle komma med ambulans och det är jag verkligen glad för att vi gjorde för vi hann knappt komma innanför förlossningssalen förrens lilleman tittade ut.
    Ibland så kan det vara värt att ringa ambulans för ambulanspersonalen kan hjälpa kvinnan att hantera värkarna å stressen som en pappa kanske inte kan.
    Lycka till när det är dagas för det lilla pyret att titta ut :) 

    Tillåt mig GAPSKRATTA!!!!!!!

    Du hade TUR! Ställ frågan om hur många som jobbar i ambulans som gjort praktik på förlossningen...jag lovar!!!! Chansen att nån sån kommer är mindre än att nån som inte gjort praktik kommer....och har du tur har den i bästa fall fött barn själv eller varit pappa...  Jag nedvärderar inte mina kollegor, men det system som gör att vi inte får tillräcklig utbildning (jag HAR gjort praktik).
  • Scream2
    slemtorsk i din bralla skrev 2012-09-17 11:00:50 följande:
    nu får du ge dig kära du.. jag är inte "en brud" jag är en vuxen kvinna, förmodligen äldre än du skulle jag tro.

    Jag är heller ingen förespråkare av att åka ambulans och det är inget jag ÄMNAR att göra, men om min man är långt borta och det är "fel tid på dygnet" så vet jag att jag har rätt att göra det och det är en trygghet för mig.

    Sen blandar du in det faktum att jag har valt att bo på landet vilket är så lågt och dåligt argument att jag tror jag dör, säger du samma sak till de människor som dör pga ambulansen inte kommer fram i tid eftersom de "valt att bo" ute på landsbyggden?

    MIN barnmorska sa till mig att eftersom jag bor som jag gör så skriver hon in i min journal att jag ska få ambulans om det är så att min man inte är hemma så att jag kommer i tid till förlossningen. Givetvis lär han ju sätta sig i bilen och gasa hemåt så fort det bara går, jag ringer ju inte till HONOM när det är 3 min mellan verkarna heller. Du läser ju text här som fan läser bibeln och är den mest stingsliga person jag någonsin träffat på här inne.

    Lite jobbigt att ordna annan skjuts???? Det FINNS ingen annan skjuts-möjligtvis en granne som bor ca 3 km bort.. jag bor INTE i stan som du verkar ha fått om bakfoten.

    Det finns fler som får "ambulans" inskrivet i sina journaler utan att det för den skull innebär att det är livsfara för deras barn, som sagt här ute på landet är det ganska vanligt. Uppe i norrland får man till och med helikopterambulans om man bor ute på fjället och förlossningen sätter igång och bilen inte är hemma.

    Men du.. åk du till ditt jobb och rädda liv, att det kan innebära att rädda ett liv för att man börjar föda hemma på vardagsrumsgolvet slog kanske inte dig? Du är otrevlig, okunnig och otroligt låg i idtt argumenterande. Det du säger stämmer säkert i DIN ambulans eller DITT distrikt, men de ambulansförare/vårdare/sjuksköterskor jag har talat med (som jobbar både här, gästrikland, Uppsala, Umeå och skåneregionen) tycker att ditt argumenterande SUGER, visade tråden för en tjej som skäms för att vara kollega med någon som hänger ut hela yrkeskåren så negativt som du gör och jag förstår henne....

    SEN ÅTERIGEN...jag tänker inte ringa ambulansen så fort värkarna börjar,  utan det är en säkerhet jag har om det är efter taxibolaget stängt och min man jobbar. Min granne (som bor flera km bort i skogen) har tre barn och kan omöjligt ställa upp o köra mig och någon släkt och familj närmare än 20 mil bort har jag inte och varför skulle jag behöva redovisa mina familjeförhållanden för dig? Med mitt förra barn bodde jag i Mölndal, 5 min promenad från Mölndals lasarett men där fick jag inte föda pga jag hade lite förhöjt blodtryck (ingen havandeskapsförgiftning), min dåvarande man jobbade i frölunda och ÄNDÅ ansåg de på förlossningen att jag skulle ta ambulans in när värkarna satte i gång.......så man ser nog annorlunda på det hela här i kring.

    PS det gjorde jag inte för mannen var redan hemma när jag lade på luren till förlossningen den gången..

    Men du, lilla vännen...öhhhh...ena studen påstår du att jag säger du bor på landet och i nästa har jag fått om bakfoten att du bor i stan? VA?

    Jag har 10 mil till förlossningen...jag är i barnafödande ålder och INGEN, INGEN INGEN Har inskrivet i sin journal från BM att dom SKA FÅ åka ambulans. Den bedömningen gör SSK PÅ SOS!!!! Där och då utifrån hur mkt ambulanser det finns tillgänglig. Din förlossningsresa kan mkt väl bli en prio 3 och då kan det dröja längre för ambulans att komma än för din man! Förstår du? 

    Du väljer själv att redovisa dina familje och bostadsförhållanden...du väljer att fortsätta provocera med dina inlägg! 

    Jag är rak på sak, kunnig och insatt i ämnet. Möjligen är det för såna som dig provocerande och okunnigt men det är väl för att det nån stans i maggropen ger dig ett stygn av osäkerhet...tänk om nån dör när jag åker där....tänk om....  Sånt är livet, det är hårt och orättvist! Och därför är det provocerande, och nåt säger mig...att det du skiver är lite överdrivet...för att få sätta mig på plats...det var ett gott försök. Men det gick inte!
  • Scream2
    Etta01 skrev 2012-09-17 13:39:33 följande:
    Har nu inte läst hela tråden, men eftersom jag jobbat på ambulansen vet jag att den används väldigt mycket som "taxi", på bekostnad av andra patienter, kanske allvarligt sjuka barn, personer med potentiellt dödliga hjärtinfarkter osv, som då ambulansen är upptagen med "taxiärenden", kanske får vänta för länge på "sin tur" då man blir tvungen att vänta på närmaste lediga ambulans.

    En ambulansresa kostar ingenting för patienten, men kostar skattebetalarna ca 8000,-

    Ring så klart ambulans om ni behöver det, men snälla, skippa "taxiresorna" om det går.
    Det beror ju på hur lång resan är

    Det är ju alltid en fast kostnad att ha en ambulans i drift, vare sig den står i garage eller inte. Sen tillkommer ju kostnad för slitage och rullade mil samt övertid mm för personal.
    Men delar man alla kostnader med antal mil den rullar så tror jag siffran där jag jobbar ligger runt 1000 kr per mil.   
  • Scream2
    Etta01 skrev 2012-09-17 13:50:48 följande:
    Billigt för skattebetalarna, kanske inte billigt för dem vars anhöriga fick vänta för länge på ambulansen och kanske inte klarade sig. Det är ett enormt tryck på de få bilar som finns, så tänk på dem som kanske blir utan för att man själv kanske är "bekväm" eller snål. Nästa gång kanske det är ens egen mamma eller son som får vänta för länge.

    Men du, skriv inte sådär, för då är man provocerande och får sitt inlägg bortplockat här ska man gå på i ullstrumpor för det är ju för guds skull havande kvinnor som kan bli upprörda....
  • Scream2
    Pippilångstrump skrev 2012-09-17 14:56:12 följande:
    Slemtorsk och Scream: Ni kanske kan vara lite trevligare mot varandra? Ni båda två skriver väldigt aggressivt.

    Slemtorsk: Du förklarade tydligare nu på sidan 12, men innan har det inte riktigt låtit som att du ringer hem din man som första försök, ringer en taxi och försöker få den såfort som möjligt och då också en tid när den har tänkt komma och som sista alternativt ringer en ambulans om mannen inte hinner komma hem och taxin är i närheten och värkarbetet börjar bli allt för intensivt.

    Till alla i tråden som säger att TS ska åka in så fort som möjligt, har ni tänk på vilket resursslöseri det är? Mest troligt kommer hon använda mer smärtlindring när det finns tillgängligt, boka ett förlossningsrum eller om det är för tidigt ett rum på BB, låsa upp personal i onödan, men kanske främst ett förlossningsrum.

    I Göteborg är det i periodvis väldigt ont om just förlossningsrum, så hur bra är det? Vill du bli nekad och tvingas åka till Varberg/borås? Och då riskera att föda i bilen? Som jag skrev innan, när mitt andra barn föddes bodde vi i GBG, 5-10min till östra och vi var bara inne i 30 min, hade aldrig hunnit till annat sjukhus eller som jag bor numera till förlossningen då det är en timme bort. (De sa att jag kan komma in, om jag är orolig, men kan också stanna hemma någon timme till. Väl på förlossningen så frågade jag varför värkarna försvagades när jag rörde på mig? Fick en blick som sa, å nej en till som kommer in för tidigt, henne får vi skicka hem igen)

    Allt är inte så svart eller vitt, utan lite sunt förnuft måste användas, för att säga att någon ska åka in på första tecken kan alltså få betydligt dyrare konsekvenser då det kan sluta med ambulansfärd för någon annan, överbelamrade förlossningssalar och kanske tom död för någon annan/bebis. 
    Men jag blir så jäkla förbannad på hur folk kan resonera!!!!! Ni anar nog inte hur frusterande det är att köra taxi när man hör på radion att nån fått hjärtstopp i kommunen man lämnade för 15 min sen...och närmsta ambulans är 20 min bort...eller jo, vi är ju närmare...
  • Scream2
    sos avgör vem som får ambulans!!!!!!! och isåfall vilken prioritet det blir!!!!!!
  • Pippilångstrump
    Scream2 skrev 2012-09-17 18:05:54 följande:
    Men jag blir så jäkla förbannad på hur folk kan resonera!!!!! Ni anar nog inte hur frusterande det är att köra taxi när man hör på radion att nån fått hjärtstopp i kommunen man lämnade för 15 min sen...och närmsta ambulans är 20 min bort...eller jo, vi är ju närmare...
    Jo, jag förstår det precis. Och jag tycker inte heller man ska använda ambulans som taxi. Men du vinner inget på att vara så upprörd och skriva så argt.

    Men hur ofta känner du att du agerar taxi? Förutom när det är ordinerat mellan sjukhus tex? Är det för att SOS inte kan bedöma eller är det för att patienterna överdriver?

    Personligen är jag ytterst restriktiv med att ringa SOS och således också att åka ambulans. Tex får man alltid rådet då någon har en insulinkänning att man ska ringa efter ambulans. Det har jag enbart gjort då det varit omöjligt att hämma hemma. 
Svar på tråden Vad kostar det att åka ambulans ?