• Äldre 17 Sep 22:18
    22546 visningar
    15 svar
    15
    22546

    Begravning av småbarn

    Hej! Den här tråden vänder sig till dig som förlorat ett litet barn och sedan haft begravningen i Svenska kyrkan. Just nu har kyrkan en särskild ordning för hur begravningsgudstjänsten för dödfödda/spädbarn är, men man håller på att göra om sina böcker och i det nya förslaget har man bara en gudstjänstordning, så det är liksom samma för alla. Förstås kan prästen säga lite olika saker ändå, och det finns olika böner så man kan välja den som passar (om det är en gammal som dött, olycka, barn osv). Min fråga är om du tycker det är bra om det bara finns en ordning, eller om det borde fortsätta vara en speciell för när spädbarns begravs? Jag själv blev jätteglad när jag förstod att det fanns en särskild ordning när vår dotter skulle begravas, att kyrkan liksom tänkt på just oss och gjort en gudstjänst med ord som passar för ett spädbarn - men andra föräldrar tycker precis tvärtom, att deras lilla barn borde få en precis likadan begravning som vem som helst, att en särskild ordning liksom betyder att barnet inte är lika mkt värd som en vuxen. Hur tänker du?


  • Svar på tråden Begravning av småbarn
  • Lindse­y Egot the only one
    Äldre 17 Sep 23:23
    #1

    Tycker att en begravningscermoni ska anpassas helt efter familjens önskemål. Sånger, dikter osv ska vara något som föräldrarna tycker om och inte vad kyrkan anser passa till just åldern. Idag är det det personliga avskedet som gäller. Många kyrkor är fortfarande väldigt restriktiva av vilka psalmer och sånger man får framföra.

    När vi begravde vår dotter skrev pastorn begravningstalet efter samtal med oss och plockade upp saker vi sade om vår dotter. Kan tänka mig att det hade funkat om spädbarn också. Egenheter osv. För det är ju en person som begravs inte bara en bebis i mängden även om prästen inte kände familjen eller barnet.
    Vår pastor ringde och sa på ett ungefär hur talet skulle vara och vi godkände det. Det blev mycket familjärt och inte så stelt.

  • Äldre 21 Sep 08:54
    #2

    Jag tycker att man ska få välja själv hur sitt barn ska begravas.
    När vår dotter begravdes så hade vi egna sånger och dikter, ingen psalm alls. Prästen la bara in ytterst lite om Gud och det passade oss perfekt.
     


  • Loriya­na
    Äldre 23 Sep 11:29
    #3

    När min brorsdotter dog så måste jag erkänna att prästen inte gjorde ett så bra jobb. Vår familj är aktiv i kyrkan och vi förväntade oss en personlig predikan, men den var inte genomtänkt alls. Blev rätt besviken. Men fick styrka av alla vänner och församlingsmedlemmar som stöttade oss. Tycker fortfarande det var ett misstag att ha öppen kista..blev för mycket att se henne ligga där. Men antar att det är upp till föräldrarna. Jag tror aldrig jag kommer komma över synen av henne liggandes i sin lilla vita kista med sin nalle bredvid sig.

  • Äldre 12 Sep 20:11
    #4

    Öppnar upp denna tråd igen..

    Vi är i färd med att begrava vår dödfödda son som dog någon gång i v.18-19.
    Finns det någon som har erfernhet av att begrava sitt barn, som enligt lagen inte är ett barn, eller för den delen även "äldre" dödfödda barn, och som vill dela med sig av sina erfernheter?

    Vi hade tänkt att han ska begravas tillsammans med sin farfar, som är död sedan många år.
    Det jag funderar över är vilka har ni haft med på begravningne? Hur lång tid från kistläggningen hade ni själva begravningen.. Hade ni någon gravsten? eller kors, eller kanske en vacker sten med ett hjärta på, (vilket vi funderar på.) Hur gick själva cermonin till- musik, blommor. osv...

    Love 25-08-2013 

  • Äldre 12 Sep 20:17
    #5

    Vi möttes upp vid den blivande graven. Tog ett farväl med prästen och mannen från begravningsbyrån som närvarande.
    Min man och begravningsentreprenören firade ner kistan och sen gick han och prästen så jag och min man fick en stund själva.
    Vi hade inget i kyrkan eller med anhöriga då Leon dog i magen.
    Vi har en sten i form av ett hjärta med duvor på. Ibland har någon lämnat en napp på stenen

  • Äldre 12 Sep 20:24
    #6
    Severus skrev 2013-09-12 20:17:37 följande:
    Vi möttes upp vid den blivande graven. Tog ett farväl med prästen och mannen från begravningsbyrån som närvarande.
    Min man och begravningsentreprenören firade ner kistan och sen gick han och prästen så jag och min man fick en stund själva.
    Vi hade inget i kyrkan eller med anhöriga då Leon dog i magen.
    Vi har en sten i form av ett hjärta med duvor på. Ibland har någon lämnat en napp på stenen

    Åh va fint! Är det en vanlig begravningssten som står upp eller en liggande?
  • Äldre 12 Sep 20:25
    #7

    Den står upp. Det är mycket snö på vintern i Norrland så vi valde en sten som kommer upp en bit.

  • Äldre 12 Sep 21:45
    #8

    Det var bra tänkt! Vi bor där/här också, Min son ska begravas i Luleå....

  • Äldre 12 Sep 22:14
    #9

    Ok. Älvsbyn här.
    Beklagar er förlust. Missade det innan
    Kram

  • Äldre 18 Sep 21:31
    #10

    Ni kan läsa om begravningen som vi hade för vår son i fredags, han föddes i v 40! Http://enannablom.blogg.se

  • Äldre 18 Sep 22:54
    #11
    edgeofglory skrev 2013-09-18 21:31:05 följande:
    Ni kan läsa om begravningen som vi hade för vår son i fredags, han föddes i v 40! enannablom.blogg.se

    Tack så mycket för att du delade med dig, av din berättelse om David, hans begravning verkade vara väldigt fin! Vart fick du tag i alla låtar? hade pianisten dessa??

    Stor kram till dig och ängeln David!! 
    Här är en vacker text jag hittade i ett klipp på youtube: 
     

    When your child was in heaven before I sent it your way


     Your baby was my special angel that I promised a perfect mom, so as I sat down and opened the mommy book, that precious little angel took just one look and said –God, I want that one to be my mommy.


     I looked with tears in my eyes- "sorry no can do that mommy she´s not for you",
    -"Why is that", the little angel asked, I replyed- "For that mommy her baby will not survive"
      the little angel looked up at me with tears in his eyes..


     "But please God for her, I would die",
    Beacuse I could tell the angel was so sensere, despite what I told him I sent him here.

  • Äldre 19 Sep 09:54
    #12

    eftersom jag gick till graviditetsv. 40 så var de mycket vi planerat, hade ju ingen tanke på att de skulle bli såhär. vi hade redan bokat dop då den skulle ske kring jul. vi skulle haft du är allt

  • Äldre 19 Sep 09:57
    #13

    och kärleksvisan på dopet så vi kände att vi ville ha dem med på begravningen. tears in heaven melodin gillade vi och tyckte den passade i slutet, han som gjort låten skrev den speciellt till sin egen son som han förlorade. prästen föreslog gabriellas sång.

  • Äldre 19 Sep 10:08
    #14
    edgeofglory skrev 2013-09-19 09:57:33 följande:
    och kärleksvisan på dopet så vi kände att vi ville ha dem med på begravningen. tears in heaven melodin gillade vi och tyckte den passade i slutet, han som gjort låten skrev den speciellt till sin egen son som han förlorade. prästen föreslog gabriellas sång.

    Det lät ju jätte fint, att han fick alla de kärleksfulla låtarna som ni planerat till honom. min lilla Love ska bland annat få Koppången, den spelades på min treårings dop och det känns extra fint att de kommer få "dela" den sången..

    Skänker en styrkekram till dig.  
  • Äldre 12 Dec 16:02
    #15

    Vi håller precis på med alla förberedelser runt begravningen av vår egen lille son med allt vad det innebär.
    Och vår pastor berättade om just det här med en "mall" gällande begravningen av väldigt små barn eller som i vårt fall, ett barn som bara med hjälp av maskiner levde i 16 timmar.. Tycker ändå att man har väldigt mycket bestämmanderätt ändå, vi ska bara ha med en psalm, egentligen två men en sjungs som solo av min brorson i kyrkan, sen blir det två egna låtar som vi själv valt...
    På Liams dop (på neo) spelade vi upp "Turistens klagan" av Cornelis Wresvijk och den ska vi ha på begravningen oxå, älskar ljudet av barnskratten. 
    Det kommer även att bli låte "Jag fick låna en ängel" av Shirley Clamp som bara är så passande då vi bara fick honom till lås för några timmar....

    "An angel in the book of life, wrote down our baby`s birth.
    She closed the book and whispered, too beautiful for earth....."

Svar på tråden Begravning av småbarn