• YasminMabel

Typisk svensk mat?

Vore kul att se vad ni anser vara typisk svensk mat. Befinner mig utomlands och väldigt många undrar
    hur typisk svensk mat ser ut. Mitt standardsvar brukar ofta vara
    - Potatismos med köttbullar i brunsås och lingonsylt. 

En riktig klassiker men det finns ju så mycket mer. Anses potatisgratäng vara svenskt? Inte mycket
    som slår en riktigt vällagad potatisgratäng. Skrattande

En annan fråga också: Vad serverar ni helst till fest/middag?

Fram med era förslag.......Flört  

x
  • Svar på tråden Typisk svensk mat?
  • kiriaki

falukorv och stuvade makaroner! bor i usa och hade kunnat doda nagon for lite falukorv haha Oskyldig

knackebrod.. leverpastej, kaviar.. fast det ar ju mer frukostgrejer :)

festmiddag skulle jag nog gora potatisgratang, ox/flaskfile med hemmagjord pepparsas (gjord pa gradde, caj p's grillolja och lite soja/kottbuljong och svartpeppar) med en sallad med lite fetaost till. MUMS!

• Frida Be

Wallenbergare med potatismos ärter och lingon

Fläsk med löksås och potatis

Stek med sås och potatis

Biffrydberg

Isterband med dillstuvad potatis

Stekt strömming

Falukorv

• Frida Be

Vi bor också utomlands och brukar bjuda in nya vänner och bekanta på wallenbergare som typisk svensk mat. Tycker det är lite roligare än köttbullar.

• lillajag02

Potatis, köttbullar, brunsås och lingonsylt är väl det som de flesta förknippar med svensk mat. För min del, som kommer från Norrland anser jag att palt (pitepalt) är det mest svenska men surströmming är på hedersam andraplats.

• Mimmi77

Filmjölk och välling är det endakan komma på att jag inte sett någon annanstans i världen.
    Pytt i panna och köttbullar ligger väl i topp annars men det kan man ju få i olika variationer i många länder. Italienska köttbullar är ju vanligt.
    Pytt i panna heter " gamla kläder" (skämt) på spanska. Ni som sett sällskaps resan fattar.....

• annca

Isterband med rödbetor och kokt potatis.
    Kroppkakor,
    Biff a'la Lindström.
    Rårakor med stekfläsk.

Och allt sådant som serveras med lingonsylt...

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • BuoBä

Den sötsura smaken i dillkött ska vara väldigt svensk tydligen.

Många utlänningar jag har träffat tycker att det är märkligt att vi äter lingonsylt till mat eftersom den är söt, men tex mango chutney är ju också lite sött så helt unika är vi inte på den punkten.

• annzah

Smörgåsbord är ju typiskt svenskt. I och med Ikea så äter ju var och varannan människa köttbullar på "vårt" vis nu så det är ju inte så spännande.

Potatisgratäng är franskt, men det är väl vanligt i Sverige så varför inte, likaså tacos som definitivt inte är svenskt men det känns nästan svenskt ;)

Raggmunk med fläsk känns väldigt svenskt, liksom kålpudding / kåldolmar.

Och typ stek med brunsås, potatis, kokta grönsaker och gelé.

• annca

Bruna bönor på svenskt vis, men sirap och ättika!

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • YasminMabel
    åååhhh vad hungrig jag blir när jag läser allt ni skriver! 

Tack Skäms 
Svar på tråden Typisk svensk mat?