• lansma­n84567
    Äldre 23 Sep 13:03
    922 visningar
    1 svar
    1
    922

    våran 1åring kräks med flit!

    hjälp!

    vi har en dotter som fyller 1 år nästa vecka. Hon är en riktig envis  lite busunge.

    Nu har vi ett stort problem. Det hela började med att hon stoppade ner ett finger i halsen så hon fick kjälningar samtidigt så skrattade hon & sökte vår uppmärksamhet .hon höll på med detta i ett par dagar och jag känner mej nästan lite skyldig eftersom att jag skrattade lite åt henne i början för det såg så roligt ut. så jag antar att hon tyckte det var ännu roligare när hon fick uppmärksamheten. Nu kommer det värsta. I går kväll började hon stoppa ner hela handen  halsen så tillsut så kräktes hon rakt ut! 2 gånger hände detta & hon bara garvade efteråt. Vi blev självklart livrädda & säger till henne på skarpen med NEJ men då skrattar hon ännu mer & fortsätter. jag är jätteorlig att detta ska fortsätta. Tänk om det händer tex i Bilen eller på stan.vad ska vi göra för att hon ska sluta med detta? ? har aldrig  hört om detta innan& är jätteorolig.
      

  • Svar på tråden våran 1åring kräks med flit!
  • Äldre 5 Oct 13:45
    #1

    Hej!
    Det du ska göra är att se till att detta med att stoppa händer och fingrar i munnen för att kräkas inte blir en vana. Med en 1-åring är den bästa metoden att hindra henne handgripligen. Hon gör det ju för att få uppmärksamhet och då är det ju alltid en vuxen med.
    Prata inte så mycket om det, visa inte förskräckta miner och förebrå henne inte för det blir också en slags uppmärksamhet som kan få henne att fortsätta.
    Ta henne i stället i knät, ta bort handen från ansiktet och munnen och avled henne med något annat som är roligt för henne. Gör så varenda gång det händer och gör samtidigt så lite väsen av det som möjligt så kommer detta beteende snart att försvinna .
    Lycka till!
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden våran 1åring kräks med flit!