• Äldre 23 Sep 19:48
    29719 visningar
    11 svar
    11
    29719

    Hur får man någon omyndigförklarad?

    Jag vet inte hurvida det är möjligt eller ej, därför söker jag någon som vet lite mer än mig.
    Kan man få en person som är 22 år omyndigförklarad?
    Det är min bror, och jag skulle nog beskriva honom som väldigt ostabil.
    Han är inte utvecklingsstörd, men har ADHD och kan helt enkelt inte få ihop sin dag.
    Han klarar inte av att betala räkningar, sköta en lägenhet och planlägga saker och ting över huvud taget.
    Jag tror det är totalt kaos uppe i huvudet på honom, och jag tror att han mår otroligt dåligt på grund av detta.

    Han vägrar ta sina mediciner, och det förvärrar situationen. Han har noll sjukdomsinsikt och förstör sakta men säkert sitt eget liv och det är verklugen för¨dande att vittna. Min pappa tar i ögonblicket hand om precis allt, ekonomiska frågor, och allt annat runt omkring och han orkar inte mer.

    Finns det någon hjälp att få, för han skulle aldrig självmant söka hjälp.

    Tacksam för svar.
     

  • Svar på tråden Hur får man någon omyndigförklarad?
  • Anonym
    Äldre 23 Sep 20:00
    #1

    Med hjälp av ett läkarintyg kan han få en förvaltare, googla på det så hittar du en massa info. Men det krävs ett läkarintyg....

  • Anonym
    Äldre 23 Sep 20:01
    #2

    Varför vägrar han ta sina mediciner?

  • Äldre 23 Sep 20:17
    #3

    Jaa försöker med detta.
    Alltså han har ju läkarintyg över sin problematik, det vill säga ADHD..
    men inte på hur han inte klarar vardagen.

    Han vill inte ta sina mediciner för att han tycker inte att han behöver dem, han har
    en idé om att det är dåligt för honom. Men han har ingen sjukdomsinsikt, det är där
    problemet ligger.  

  • Anonym
    Äldre 23 Sep 20:58
    #4

    Det räcker inte med ett läkarintyg om diagnos, det krävs ett läkarutlåtande som är mycket mer avancerat,,,,

  • Äldre 8 Jun 04:33
    #5

    hej jag har 1 son som nyligen försökt ta livet av sig 17år genom medeciner+droger spelberoende med nu 18år--struntar i allt-vuxen psykiatri  blev kallad 1 gång till samtal till ny personal utan större kunskap givetvis blev han lurad direkt sonen har ADHD+STREsS  så han nära vibrerad i samband med ev droger -0 drogtester tages han skiter i skola ,jobb pratar om 2 miljoners bilar äger 0kr pendlar mellan snäll till fullständigt galen på 10 minuter medeciner fick han ju 0 st då personen han pratade med ej var läkare självmordsförsöket verkar social tjänst strunta i då 0 kallelse kommer privat är han både farlig samt galet svartsjuk på sin partner som nu lämnat honom.VAR BÖRJAR JAG SÖKA HJÄLP FÅR JAG INGEN OMGÅENDE ÖVERLEVER HAN ALLDRIG ÄR MYCKET STOLLT ÖVER SITT SJÄLVMORDSFÖRSÖK.jag har bara detta barn jag älskar jag och min nya partner går helt under på kuppen med givetvis.han själ våra bilar +båtar+pengar allt och bara skrattar när vi blir arga går det få han tvångs intagen???givetvis söker han ej frivilligt hjälp då skolan förser honom med stora mängder ghb mm tacksam för all hjälp och tips man kan få här mvh KAJ

  • 2013
    Äldre 8 Jun 05:14
    #6

    Ingen blir omyndigförklarad i dagens sverige.
    Din bror kan få en god man/förvaltare: www.domstol.se/Familj/God-man-och-forvaltare/
    Däremot verkar din bror behöva mer hjälp än så. Vad hände efter att han fick sin diagnos? Var det bara medicinering och tack och hej? Har han fått någon hjälp alls att försöka lära sig att strukturera vardagen?

  • Äldre 11 Aug 09:39
    #7

    Min bror född 56 å jag 50 - fick fullmakter var och och en för sig då vår far dog 1998, till vår mors konton som jag haft förmånen ( hjälpt) då hon inte fixat eller fixar varken räkningar inkl uttag kontokort .

    Allt med hennes tillstånd

    Nu anklagar min bror mig för "stöld" mot mammas vilja, han har tagit med henne till

    banken och tagit bort mig som fullmaktshavare.

    Kan han göra så?

    Han är varken min eller mammas förmyndare. Mamma är nyss fyllda 90 men inte alls omyndig förklarad.

    Harmhan rätt att själv hantera mammas pengar nu???

    Jag struntar i fullmakter men vill se vilka papper hon fått skriva på! Mor äger en bostadsrätt , kan min bror ta bort mig från det framtida arvet?

    Jag nås på 0707 250230 alt gerdanludin@gmail.com.

    Tack på förhand/ mvh Gerd

  • Äldre 11 Aug 12:32
    #8
    Gerd Lundin skrev 2015-08-11 09:39:19 följande:

    Min bror född 56 å jag 50 - fick fullmakter var och och en för sig då vår far dog 1998, till vår mors konton som jag haft förmånen ( hjälpt) då hon inte fixat eller fixar varken räkningar inkl uttag kontokort .

    Allt med hennes tillstånd

    Nu anklagar min bror mig för "stöld" mot mammas vilja, han har tagit med henne till

    banken och tagit bort mig som fullmaktshavare.

    Kan han göra så?

    Han är varken min eller mammas förmyndare. Mamma är nyss fyllda 90 men inte alls omyndig förklarad.

    Harmhan rätt att själv hantera mammas pengar nu???

    Jag struntar i fullmakter men vill se vilka papper hon fått skriva på! Mor äger en bostadsrätt , kan min bror ta bort mig från det framtida arvet?

    Jag nås på 0707 250230 alt gerdanludin@gmail.com.

    Tack på förhand/ mvh Gerd


    Kolla med din mor. Då hon är myndig bestämmer hon själv om sina tillgångar.

    Din bror kan inte ta bort dig från ditt arv men din mor kan göra, genom testamente, att han får mera.
  • Äldre 10 May 08:12
    #9

    JAG UNDRAR HUR OCH VEM SOM SÖKER FÖRVALTARE till en,jag har blivit dömd  för många år sen.nu behöver veta var jag kall vändamej,vem som ljuger för mej.stressigt det gäller att få ett boende permanent.mvh maylise.

  • Äldre 10 May 08:30
    #10
    maylise skrev 2017-05-10 08:12:47 följande:

    JAG UNDRAR HUR OCH VEM SOM SÖKER FÖRVALTARE till en,jag har blivit dömd  för många år sen.nu behöver veta var jag kall vändamej,vem som ljuger för mej.stressigt det gäller att få ett boende permanent.mvh maylise.


    Kontakta domstolen för att få en kopia på beslutet.

    Dit kan du också vända dig för att få reda på hur du ska gå till väga för att få reda på hur du kan gå vidare.


  • Anonym (gertr­ud)
    Äldre 15 May 21:18
    #11

    Man kan inte omyndigförklara någon längre. Tur är väl det. Däremot kan folk få god man eller förvaltare som sköter deras angelägenheter. God man är som en assistent/biträde som hjälper till med juridiska, ekonomiska och praktiska spörsmål. Förvaltare tar hand om det samma men agerar självständigt. En förvaltare utses av en domstol så det är dit du ska vända dig för att få det åt din bror. Testa pitcha iden men god man istället. Det ansöker man om själv. Kanske han skulle gilla det själv. Slippa tänka på sånt.

Svar på tråden Hur får man någon omyndigförklarad?