• Dulcinea

    Någon annan som känner sig så utanför?

    Vi förlorade vår dotter för nästan ett år sedan i v. 42. Vi har inte fått någon förklaring till vad som hände då läkarna inte har hittat några fel. Hon var mitt första barn och min sambo har barn sedan tidigare. Hela det här året har varit så fruktansvärt svårt och vi kämpar fortfarande med vår sorg efter vår älskade flicka. Hjärta

    Försöker såklart bli gravid igen och blev också det i april men fick missfall. Väntar nu på att bli gravid igen...

    Undrar om det är fler i min situation som känner som jag, att man känner sig så fruktansvärt utanför t.ex. med sina kollegor, där de flesta har både ett och två barn och som allt verkar flyta på hur bra som helst för?! Många av mina kollegor har barn och många av dem är yngre än mig. Det känns som att man är den enda i världen som råkat ut för att förlora ett barn och fortfarande väntar, det verkar ju som att det oftast går bra och ibland kan man bli så frustrerad och känna att världen är så fruktansvärt orättvis!

    Sorgen har så många olika moment på något sätt, förutom att man är så fruktansvärt ledsen så har man även sin längtan efter änglasyskon och ledsamhet för att man fortfarande inte har ett barn hos sig när man har gått igenom en hel graviditet och sen den här bitterheten och känslan av utanförskap bland vänner och kollegor...någon som känner likadant?

    Kram {#emotions_dlg.flower}

  • Svar på tråden Någon annan som känner sig så utanför?
  • Lisen08

    Beklagar förlusten av er dotter <3


    Tror att det flesta av oss förstår hur du känner. Man lever liksom i en egen värld, en värld som ingen annan som inte drabbats, förstår sig på.


    <3

  • STJ

    Känner igen mig. Ibland känns det som om jag är från en annan planet liksom. Och att ingen riktigt förstår. Och det där med att det flyter på för alla andra, absolut.

    Fast vi har ett barn sen innan vårt barn som dog, och har fått ett barn efter så känns det inte inte som om jag riktigt är med i "föräldraklubben". Man är så formad av det som hänt, så trasig liksom.

    Kram på dig!    

  • Hejåhå

    Jag märker också att folk tar avstånd. Det är jobbigt att känna att man måste hålla upp en fasad för att de ska vilja träffa oss.

  • STJ
    Hejåhå skrev 2012-10-04 10:50:03 följande:
    Jag märker också att folk tar avstånd. Det är jobbigt att känna att man måste hålla upp en fasad för att de ska vilja träffa oss.

    Ja, visst är det konstigt. Och orättvist kan jag tycka, att vi ska behöva hålla uppe en fasad för andras skull.

    Blir också ledsen när jag exempelvis pratar med min mamma om att brorsan aldrig vill prata om vårt barn osv. Får alltid till svar att "det är så svårt för honom..." bla bla bla. Känns som att alla andra bara håller varandra om ryggen och försvarar varandra med att det är ju svårt att prata om och jobbig för dom. Ibland har jag bara lust att skrika att jag faktiskt skiter i hur jobbigt det är för dom, det var MITT barn som dog. Och jag behöver prata. Kan man inte bita ihop för mig skull då? Eller bara skicka ett sms med lite omtanke...det gör såååå mkt tycket jag.
  • EEEmamma

    Tystnaden är den som är jobbigast , ingen törs prata om våra änglabarn förutom de som varit med om samma sak själva.

  • Dulcinea

    Hej och tack alla för era svar. Någon som fortfarande försöker bli med barn efter förlusten, precis som vi? Massa kramar till er alla

  • Lisen08

    Vi ska försöka nu igen, via IVF. Är inte alls redo, men tiden börjar rinna ut för min del.

    En känsla jag tycker är jobbig är att vissa blir obekväma av att jag är i närheten. Dom vill liksom inte bli ensamma med mig för då vet dom inte vad dom ska säga.
    Varför är sorg så tabu?

  • Dulcinea
    Lisen08 skrev 2012-11-26 15:49:28 följande:
    Vi ska försöka nu igen, via IVF. Är inte alls redo, men tiden börjar rinna ut för min del.

    En känsla jag tycker är jobbig är att vissa blir obekväma av att jag är i närheten. Dom vill liksom inte bli ensamma med mig för då vet dom inte vad dom ska säga.
    Varför är sorg så tabu?
    Jag har nog haft tur där, har inte träffat på männískor som reagerar på det sättet. Alla vänner och kollegor har bara varit stöttande, förutom några få då som inte vågade ta kontakt med mig när det hände. Sen är det ju alltid svårt när man ska berätta för folk man inte känner så väl, de blir ju chockade och vet inte riktigt vad de ska säga men det kan jag förstå, man hade nog reagerat likadant själv. 

    Det jag kan tycka är jobbigast är när folk inte kan hantera det så de försöker prata bort det eller trivialisera, det är nog det värsta. Men som tur är har det inte hänt oss så många ggr. 

    Jag tror att sorg är tabu för att folk är så rädda för att något sådant här ska hända dem. Jag tror att vi alla är det egentligen och vill inte prata om sånt som skrämmer oss kanske, som sorg eller döden.. För oss som varit med om det här är ju sorg och döden inte tabu längre och kommer aldrig att vara det. 

    Jag hoppas verkligen att det går bra för er med IVF-försöket. Själv tänkte jag börja testa ÄL-stickor...

        
Svar på tråden Någon annan som känner sig så utanför?