• krisse

    Klädval viktigt??

    Hej!

    Jag har en son som är 8 1/2 år som är väldigt petig när det gäller kläder. Dvs han går helst i mjukisbyxor JÄMT! Jag och min sambo tycker att det är helt ok när han är i skolan och med kompisar osv. Samtidigt försöker vi förmedla till honom att när man går på fest/kalas o dylikt är det trevligt och artigt mot den som har bjudit att man klär upp sig lite. Oftast leder detta till bråk, gråt och högljudda protester från sonen. Vi försöker med alla möjliga metoder för att han ändå ska tycka att det är ok som t ex välja finkläder som ändå är så bekväma som möjligt eller låta honom vara med att välja dessa kläder i affären (fast det brukar inte vara så populärt att vara med och shoppa ändå).

    Min fråga är hur man ska göra vid såna här tillfällen? Ska vi fortsätta vara konsekventa och krångla på honom kläder han tycker att obekväma för att klä upp sig för någon annan, eller ska vi låta honom själv bestämma vad han ska ta på sig? Vi tycker att det nån stans hör till "social uppfostran" att kunna följa klädkoder osv.

  • Svar på tråden Klädval viktigt??
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Jag tycker att ni ska fortsätta ungefär som ni har gjort. Låt honom hållas med sina mjukisbyxor även på kalas, men se till att de är snygga och rena.
    En 8 årig kille lever ofta fortfarande i sitt eget paradis där det är han som vet vad han vill och inte behöver anpassa sig efter omgivningen. På ett plan är det ju också en självständighet. Tids nog kommer omgivningen, som inte behöver vara föräldrarna, att påverka den inställningen. Skolkamraterna blir viktiga förebilder, med mycket enhetliga klädkoder och ofta exclusiva sådana och då kommer säkert hans mjukisbyxor att bli mindre populära. 
    Om man som förälder ska försöka lära ut sina klädkoder  till barn på ett medvetet och lite kontrollerande sätt så leder det ofta just till motstånd och kamp som de sedan håller fast vid.
    De flesta barn hittar som vuxna sin stil att klä sig som passar just dem och som ofta också blir ett uttryck för personligheten.
    Ju mindre upprörda ni blir över hans klädval desto lättare kommer han att ändra det själv och kanske till och med fråga er vad som passar.
    Lycka till!
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Klädval viktigt??