• Anonym (Less.)

    Vilka krav?

    Vilka krav är rimliga att ställa på en barn som är 5,5 år?

    Fick höra igår att min bonus tycker att jag är elak och fick även höra av min man och hennes dagmamma att jag är ibland för hård.

    Men är det att vara hård och sträng om man försöker upprätthålla lite vett och etikett här hemma?
    Att man t ex försöker lära att man hälsar på folk om dom säger hej? Att man inte blir sur och vägrar säga hej då till folk som ska åka?
    Eller att man inte pratar med mat i munnen och försöker hålla den stängd när man tuggar osv osv¨.
    Speciellt då hon inte verkar ha några regler hemma hos sin mamma.

    Givetvis förstår jag att barn är barn och dom lätt glömmer av sig men när kan man börja ha dessa förväntningar?

  • Svar på tråden Vilka krav?
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Det finns inga objektiva kriterier för vilka krav man kan ställa på barn i olika åldrar och inte heller vilka krav barn ska ha eller inte.
    När det gäller vilka krav man ska ha är det en fråga om värderingar och dessa måste man som föräldrar eller vårdnadshavare vara någorlunda överens om. I annat fal utsätter man barnet för mycket motstridiga krav vilket kan förvirra.
    Där tycker jag att det låter som om du och ditt bonusbarns pappa behöver prata igenom detta.
    Sedan har det mycket större betydelse hur man förhåller sig till kraven, än vilka kraven egentligen är.
    Med lekfullhet, mjukhet och gott föredöme kan man få barn att ställa upp på väldigt mycket om man också har anpassat kraven efter deras åldersnivå.
    Detta är ju något man får pröva sig fram till .
    Om ditt bonusbarn uppfattar dig som elak när du ställer dina krav så finns det kanske anledning att fundera över hur du framför dem och hur väl förankrade de är med barnets pappa. Att ge sig in i en strid om vem som har rätt eller fel eller att skylla på att mamman har fel värderingar eller gör fel, kommer inte att hjälpa din relation till barnet.
    Som jag förstår det är det där du måste sätta ditt focus. Försök lär känna ditt bonusbarn bättre och se om du kan hitta förhållningssätt som gör att hon vill göra som du säger utan att tycka att du är sträng.
    Lycka till!
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Vilka krav?