• Äldre 27 Sep 11:01
    1509 visningar
    10 svar
    10
    1509

    Mycket bestämda 9-åriga pojkar; tips mottages tacksamt....

    Hej!

    Jag har ett otroligt jobbigt problem som jag hoppas att någon kan hjälpa mig med...?

    Under hela barnens uppväxt, så har jag behandlat dem som två individer och varit väldigt noga med hur jag tilltalar dem var och en. Jag har aldrig klätt dem lika (det är ett beslut JAG har tagit och lägger inga värderingar för de som gör tvärtom), även om jag köpt lika kläder vid samma tillfälle (för att det är något snyggt/praktiskt som jag vill att båda har t.ex.), så har de aldrig burit dem samtidigt.

    Vid några tillfällen nu när de blivit äldre, så har jag t.ex. köpt blå byxor på KappAhl till den ena och gröna byxor på H&M till den andra. Men varje gång jag gjort så, så är det BARA de blåa byxorna eller BARA de gröna byxorna som duger. Det ger upphov till enorma konflikter, som jag känner att jag inte orkar med.....

    Härom dagen, så köpte vi termobyxor; det fanns TRE färger att välja mellan. De valde samma..... Vinterjacka har de dock i olika färger. Även mössa och vantar är helt olika.

    Till problemet nu då...
    Vi har i TVÅ hela dagar varit på jakt efter bra höstskor att ha tills det är dags för vinterskorna (som redan är köpta och är för övrigt helt olika typer av skor....). Alltså ett par skor att använda högst ett par månader; de ska vara vettiga, men inte kosta skjortan....

    D hittade ett par som V också tyckte om. Då tyckte naturligtvis D att det var han som "hittat" skorna och ballade ur totalt; han VÄGRADE att V också skulle ha sådana skor. Till saken hör att det var riktigt bra Gore Tex-skor (sneakers-modell, Puma) till ett riktigt bra pris dessutom. Hur hanterar jag detta...? Jag tycker inte att det är upp till D att bestämma vilka skor V ska ha (vilket han ju indirekt gör med sitt beteende), även om jag naturligtvis förstår hur han tänker. Men ärligt talat verkar det ha blivit mer prestige över att "vinna" den här fajten, än vem som har vilka skor..... *suck* Det finns ju annat man kunde ha valt olika då; t.ex. termobyxorna...? Kläder överlag! (De vill oftast ha likadana byxor, luvtröjor etc när vi är och handlar). Orkar inte med sånt här och är i desperat behov av råd och tips!! V letade i andra butiker, men ville verkligen ha de där Puma-skorna.... Och jag tycker att ytterkläder är en sak; där är utbudet smalare och funktionen (som nu då; Gore Tex) är prio ett.

    Usch, vad avundsjuk jag blir på enlingföräldrar i sådana här lägen..... Hittar man ett par skor, så är allt frid och fröjd.....

    Någon....?

  • Svar på tråden Mycket bestämda 9-åriga pojkar; tips mottages tacksamt....
  • Äldre 27 Sep 11:18
    #1

    Handlar du med dom samtidigt?
    Jag skulle nog ta med en och en och handla om det var på det viset.

    Annars hade jag nog satt ner foten och sagt att de inte får bestämma alls. Jag menar, dom är 9 år, lika gammal som min dotter är, och hon skulle nog aldrig bete sig på det viset överhuvudtaget..

    Men som sagt, om du vill slippa konflikter, så får du nog stå på dig ett par gånger, eller helt enkelt handla med do mvar för sig.


  • Äldre 27 Sep 11:25
    #2

    Vi har nästan 5 mil (en väg) in till stan, vilket gör att jag försöker göra så mycket jag kan samtidigt när jag väl åker in. Och tar väl av enkelhet med bägge samtidigt... Försöker handla så mycket jag kan på nätet såklart! Men tyvärr finns inte riktigt allt...

    Nej, din dotter skulle kanske inte bete sig så överhuvudtaget. Har hon någon att bete sig på "det viset" mot då? Men kanske om hon hade en exakt lika gammal syster som hon "tävlat" med sedan hon föddes...? Sedan är det nog en viss skillnad på tjejer och killar också skulle jag tro...

    Men det får kanske bli så att jag hädanefter handlar med var och en. Dock hjälper det mig inte nu i denna specifika situation; "skadan" är ju redan skedd.....

  • Äldre 27 Sep 11:30
    #3

    Jo det är sant, jag har också några mil till närmsta stad där vi handlar kläder, men du har ingen vän eller sambo eller så som kan gå med andra pojken samtidigt som du går med den andra?
    Tror det hade underlättat faktiskt, så de kanske lär sig, också kanske de inser att de inte alls har samma smak till slut :)


  • Äldre 27 Sep 11:41
    #4

    Jag får helt enkelt försöka "offra" en helgdag till att handla. På vardagkvällar blir det lite sent om jag ska vänta tills maken kommer hem.

    Men....

    Det hjälper mig inte nu ändå.

    Jag hoppas du förstod min liknelse om din dotter hade haft en tvilling att fajtas med? Det är inte riktigt jämförbart att jämföra sin "ensamma" 9-åriga dotter med 9-åriga tvillingpojkar. Jag vet att mina söner, var och en för sig, är mycket lugnare och mer sansade än när de är ihop. Det är en inbördes konkurrens, och ständig "osynlig" fajt som kommer att följa dem livet ut. Men med tiden lär de sig att hantera det bättre.

    De har i grund och botten rätt olika smak; de har ju trots allt valt olika skor och färger osv. Men när det gäller just dessa skor, så kan jag också känna att det vore praktiskt att de bägge två hade sådana. Känns knasigt att kanske bara en ska ha torra fötter ifall V skulle välja ett par "vanliga" sneakers.

  • Äldre 27 Sep 11:47
    #5

    Jo, i problemet du har just nu, om jag själv hade haft tvillingar så hade jag nog köpt likadana åt dom i alla fall. Jag menar dom kan ju inte gå skolösa.

    Nej jag förstod vad du menade, men jag misstolka nog lite i ditt första inlägg. :) No hard feelings.


  • Äldre 27 Sep 11:59
    #6

    Precis....
    Jag ringde affären och lade undan ett par likadana, som
    jag tänkte köpa idag.

    Det får bli likadana skor, men jag känner ändå att jag på
    något vis vill ha lite tips om hur jag framöver hanterar den
    här typen av problem.... Ett tips är ju då att handla med dem
    var och en, som du sa. Rent spontant känner jag då att problemet istället
    kommer att uppstå när en av dem kommer hem med något
    som den andre helt plötsligt upptäcker att han ville haft istället
    för det han köpt...... Så... Problemet kommerr förmodligen uppstå
    i alla fall; bara vid ett annat tillfälle eftersom de handlar vid olika
    tillfällen....

    Hur jag än gör, så biter jag mig i svansen känns det som :-/

  • Äldre 27 Sep 12:22
    #7

    Känner igen problemet du har . Har också tvillingar, dock en av varje. Och jag håller med dig- den som inte har tvillingar själv kan någonsin förstå problem som uppstår med tvillingar. Jag brukar inte tjafsa om kläder, de får gärna ha lika om dem nu vill, bara de inte blandar ihop varandras skor/kläder. Huvudsaken är att de får kläder/skor av bra kvalité och tycker om det dem har på sig så brukar allting vara lättare.

  • Äldre 27 Sep 12:23
    #8

    Prata med dem när ni har en lugn och trevlig stund.
    Förklara att de från och med nu själva får bestämma vilka kläder och skor som ska inhandlas och att det då ibland kommer bli så att de ångrar sig, men att alternativet är att DU handlar precis allting och de inte får bestämma något alls.
    Säg att ni kommer att testa detta och om det inte funkar för en eller båda så kommer det omedelbart att bli så att du tar över - och om det inte passar så får de väl gå nakna   

  • Äldre 27 Sep 22:32
    #9
    Silverhaj76 skrev 2012-09-27 12:22:32 följande:
    Känner igen problemet du har . Har också tvillingar, dock en av varje. Och jag håller med dig- den som inte har tvillingar själv kan någonsin förstå problem som uppstår med tvillingar. Jag brukar inte tjafsa om kläder, de får gärna ha lika om dem nu vill, bara de inte blandar ihop varandras skor/kläder. Huvudsaken är att de får kläder/skor av bra kvalité och tycker om det dem har på sig så brukar allting vara lättare.

    Men TACK..... Skönt att någon känner igen sig!! Nej, det är knepigt att sätta sig in i en sådan här situation
    för den som inte har tvillingar. Svårt att förklara också; det kan lätt uppfattas som att man har dryga barn som
    inte kan uppföra sig. När det i grund och botten handlar om att hävda sin egen person på något vis..... Ibland går det dock överstyr..... *suck*

    Så länge de själva är nöjda, så de gärna ha lika för min del.  Det är bara det att jag aldrig klätt dem lika när
    jag fortfarande bestämde kläder/skor osv.  Problemet uppstod ju nu när den
    ena inte ville ha lika.... Fast just i detta fall med skor, tyckte jag ärligt talat att det inte spelade någon
    roll; likdana skor är ju inte helt ovanligt (eftersom utbudet ju är bra mycket mindre än kläder).

    Får se imorgon hur det blir när maken kommer hem och har köpt med sig ett par skor till åt V...... :-/
  • Äldre 27 Sep 22:34
    #10
    hymafr skrev 2012-09-27 12:23:33 följande:
    Prata med dem när ni har en lugn och trevlig stund.
    Förklara att de från och med nu själva får bestämma vilka kläder och skor som ska inhandlas och att det då ibland kommer bli så att de ångrar sig, men att alternativet är att DU handlar precis allting och de inte får bestämma något alls.
    Säg att ni kommer att testa detta och om det inte funkar för en eller båda så kommer det omedelbart att bli så att du tar över - och om det inte passar så får de väl gå nakna   

    STORT tack för tips!
Svar på tråden Mycket bestämda 9-åriga pojkar; tips mottages tacksamt....