• Lollipop91

    Kommer jag föda i hallen eller inte?!

    Hej! Lång historia kort.. Jag väntar barn i feb. Och var igår hos bm och pratade..
    Min första förlossning gick ganska snabbt, jag blev i gångsatt med propess och från det att jag fick den i mig till att son är född tog det  4h.. varv det tog en kvart ifrån vattnet gick tills krystvärkarna och tre värkar senare är han ute.. 

    Så tillbaka till igår, då pratade jag med min bm och hon tyckte inte alls att det var ett snabbt förlopp utan att det är "normalt" då frågade jag henne om det kommer gå fortare med nr 2. Då sa hon att troligtvis inte eftersom jag är så tjock. (Hon sa så ordagrant, och visst jag är tjock men vad har det med saken att göra..?) Min Bm sa iallafall att jag ska härda ut värkarna så länge som möjligt och om det går ska jag inte åka in förens vattnet gått! Jag "tar bara plats om jag kommer in förtidigt".. 

    Men sen sa en annan bm som gjorde ultraljudet att eftersom det gick fort förra så ska du åka in direkt när du får känningar för det går snabbare med andra.. 

    Jag är förvirrad, arg och rädd. Jag vill inte föda ungen i hallen men sen vill jag ju inte ta plats för att jag är nojjig att det kommer gå fortare.. Några erfarenheter som kan hjälpa mig? 

  • Svar på tråden Kommer jag föda i hallen eller inte?!
  • Simbiz

    Jag skulle åka in när jag fick kraftiga värkar. Dem kollar ju upp dig när du kommer till förlossningen om du inte är öpppen så mycket får du ju åka hem.

  • Themis

    Åk in, en släkting till mig fick verkligen snabba.

    Hon började på 4 tim, sen 2 tim, sen 1 tim och sen 20 minuter....mannen hann knappt parkera bilen.


    Cave quid dicis, quando, et cui.
  • Spartacus

    jävligt proffsig bm hörrö?

    hon kanske bör skaffa sig ett jobb där hon inte tvingas vara empatisk?

    nu till saken! min första förlossning tog 6 h.

    till saken hör att ajg efter epidural stannade upp och det dröjde ut extra tills droppen
    gick igenom och krystvärkarna kom igång. krystvärkarna tog då typ 20 min.

    jag misstäknte starkt att jag tillhör den snabba skaran så med mitt andra barn nämnde jag detta
    men hon tyckte mina teorier var hämtade i luften typ och ville inte alls ta in min rädsla att föda hemma med en 2-åring i lägenheten...

    jaja. så kom då 2:an. jag vaknade efter 7 nån gång, och det var sjukt starkt direkt. mannen drog på mig kläderna.på gården kändes det som ungen var på väg ut. väl på förlossningen tittade en barnmorska på mig och visade direkt in mig till förlossningen. öppen 9 cm, nä 10 är det visst. -vill du krysta? -nä... eller jo! nu vill jag!

    inskriven 8, född 8:17.

    LITA PÅ DIN INSTINKT!                   

  • Lollipop91
    Simbiz skrev 2012-09-29 20:52:21 följande:
    Jag skulle åka in när jag fick kraftiga värkar. Dem kollar ju upp dig när du kommer till förlossningen om du inte är öpppen så mycket får du ju åka hem.
    Men så det gör inget att det gick så fort med sonen?
  • Lollipop91
    Themis skrev 2012-09-29 20:58:08 följande:
    Åk in, en släkting till mig fick verkligen snabba.

    Hon började på 4 tim, sen 2 tim, sen 1 tim och sen 20 minuter....mannen hann knappt parkera bilen.
    Shit, 2h, 1h och 20 min?! Galet.. 
  • Lollipop91
    Spartacus skrev 2012-09-29 20:59:13 följande:
    jävligt proffsig bm hörrö?

    hon kanske bör skaffa sig ett jobb där hon inte tvingas vara empatisk?

    nu till saken! min första förlossning tog 6 h.

    till saken hör att ajg efter epidural stannade upp och det dröjde ut extra tills droppen
    gick igenom och krystvärkarna kom igång. krystvärkarna tog då typ 20 min.

    jag misstäknte starkt att jag tillhör den snabba skaran så med mitt andra barn nämnde jag detta
    men hon tyckte mina teorier var hämtade i luften typ och ville inte alls ta in min rädsla att föda hemma med en 2-åring i lägenheten...

    jaja. så kom då 2:an. jag vaknade efter 7 nån gång, och det var sjukt starkt direkt. mannen drog på mig kläderna.på gården kändes det som ungen var på väg ut. väl på förlossningen tittade en barnmorska på mig och visade direkt in mig till förlossningen. öppen 9 cm, nä 10 är det visst. -vill du krysta? -nä... eller jo! nu vill jag!

    inskriven 8, född 8:17.

    LITA PÅ DIN INSTINKT!                   
    Ja, men så var hon förra grav. också men jag fick inte byta heller.. Det gick undan för dig! Men är det så rent statistiskt att nr 2 går fortare trots med igångsättning, eller vet du något om det?
  • MiniStumpan

    Med första barnet hann jag vara på BB i 19 minuter så inför andra barnet var vi beredda på att det kunde gå fort. Så med nummer två ringde jag till BB efter 1 dygns outhärdliga men oregelbundna ( var 10e minut) Värkar. De vill inte att jag kommer in. Jag "vill ju inte heller vara ivägen" så jag härdar ut i samma takt i ytterligare ett dygn hemma. Efter två jobbiga, sömnlösa dygn går så äntligen vattnet och 7 minuter senare var våran son född på badrumsgolvet....Så mitt tips är att man ska fasiken inte känna att man är till besvär. Åk in om man känner att man vill åka in. De får skicka hem en igen annars om de ser att det inte ens är pågång. Lycka till :)

  • LinnV

    Vilken otrevlig bm!

    Min första tog 6 timmar från första känning, när jag väntade 2.an sa bm att jag skulle åka in direkt jag kände något. Men väntade hemma iaf, hann bara vara inne i 30 min innan han föddes, tog 2,5 timmar totalt.. nu väntar jag 3.an och måste åka in vid minsta känning för att slippa föda hemma säger hon!

    Bättre att åka in om man är orolig eller nervös, det värsta som kan hända är att du får åka hem igen..

  • evil eye

    Min första tog 5 timmar och min andra kom på knappt 90 minuter. Åk in när du känner att det är dags, det kan gå fort!

Svar på tråden Kommer jag föda i hallen eller inte?!