• Anonym (Orolig)

    "leka doktor" - 2-3 åringar

    Hej

    I helgen kom jag och min väninna på våra döttrar med att leka doktor. Plötsligt kommer väninnans dotter ut springande naken och 5 min senare hittar vi dem i en säng i något som påminner om en gyn-undersökning.  Vi blev väldigt chockade, då ingen av oss var beredda på att sådana här lekar börjar så tidigt. Min dotter är 3 år och väninnans är knappt 2,5 år. Vi avbröt leken utan kommentarer och såg till att alla kläder kom på igen. Sen hade vi en lång diskussion mammor emellan hur man tacklar detta. Hur får man så små barn att förstå att det är ett privat område som man har för sig själv, utan att göra dem generade eller skuld belägga? I det längre perspektivet blir man ju också rädd för hur lätt det är för "sjuka vuxna" att komma nära små barn. 

    Någon timme senare satte jag mig med min dotter och sa att snippan var något privat som man har för sig själv och att man leker med kläderna på (bara för att på något sätt markera). 

    Finns det några allmänna råd eller tips i sådana här lägen?? 
    Vi känner oss helt rådlösa. 

    Tack på förhand

    PS. Vi ansåg oss ha barnen under uppsikt hela tiden, vi hörde dem hela tiden men det gick väldigt snabbt från att vara en "vi plåstrar om varandra - lek" till ovanstående. 
     

  • Svar på tråden "leka doktor" - 2-3 åringar
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Så här små barn är väldigt nyfikna och undersöker allt i sin omgivning inklusive varandra. I den här åldern är det ingen större skillnad vad de undersöker, öron eller snippa. Möjligtvis vet de mindre om snippan så därför är den intressant.
    Barn har ännu inte det moraliska värderingssystem som vi vuxna har och förstår därför inte att det är något speciellt med detta.
    Men jag tycker att ni har agerat alldeles rätt. Ni har talat om för barnen att man umgås med kläderna på och att detta är ett privat område. Det är alldeles nog i den här åldern. Sedan kan förstås ni på hemmaplan hjälpa dem med det de är nyfikna på. Kanske finns det någon bok att visa bilder, men detta är inte något överhängande.
    Det viktiga är att ni inte blir väldigt upprörda inför dem och överför era vuxna föreställningar på deras förehavanden. På sikt kommer ni förstås att få förklara hur barn kommer till etc men det är inte aktuellt nu.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden "leka doktor" - 2-3 åringar