• FrökenLöken

    HBTQ-böcker för tvååringar

    Hopp.


     


    Skulle vilja ha lite tips på bra HBTQ-böcker för 1-2 åringar. Hittade några när jag googlade, men de flesta verkar peka på det just "HBTQ-tråden". Jag vill inte att boken ska handla om att Michelle har två mammor, utan om Michelle som går på skogspromenad och som har två mammor. Som är föräldrar i första hand, inte homoföräldrar.


    If you know what I mean.
    Någon, tips?
  • Svar på tråden HBTQ-böcker för tvååringar
  • Kaffegalningen

    I vem-serien finns ett lesbiskt par, vet inte alla böcker men de är med i Vem är var? i alla fall. Där säger de bara "kanins ena mamma" och "kanins andra mamma" utan att göra en stor grej.

    Lill-Zlatan och morbror raring är för något äldre barn och lite schabloniserad men är också en bok som inte skriver ut övertydligt att morbrodern är bög.

  • sina

    Vi har Jösta och Johan, och Junior börjar förskolan, samt Prinsessan Kristalla. Treåringen gillar Juniorböckerna... sådär. Kristalla är hon för liten för.

    Jag gillar tanken, och vill verkligen gilla böckerna, men... Juniorböckerna är fulla av dåliga nödrim, och rytmen är väl inte den bästa. Prinsessan Kristalla är ganska träig och styltig, och väldigt väldigt pk.

    Jag har inte läst alla Vem-böckerna, men Vem är var är den enda jag har stött på Kanins båda mammor i. I Vem sover inte dyker "Kanins mamma" upp, men inget om att det är Kanins egna mamma.

    Olika förlag har en hel rad bra böcker både ur hbtq-perspektiv och genusperspektiv. Lolly har två pappor, till exempel.

    Det finns en lista någonstans. Hänger du i gruppen för regnbågsföräldrar? Den kan finnas där. Jag ska luska lite.

  • Avatarforever
    fröken på Mårbacka skrev 2012-10-24 08:00:34 följande:
    Vi har Jösta och Johan, och Junior börjar förskolan, samt Prinsessan Kristalla. Treåringen gillar Juniorböckerna... sådär. Kristalla är hon för liten för.

    Jag gillar tanken, och vill verkligen gilla böckerna, men... Juniorböckerna är fulla av dåliga nödrim, och rytmen är väl inte den bästa. Prinsessan Kristalla är ganska träig och styltig, och väldigt väldigt pk.

    Jag har inte läst alla Vem-böckerna, men Vem är var är den enda jag har stött på Kanins båda mammor i. I Vem sover inte dyker "Kanins mamma" upp, men inget om att det är Kanins egna mamma.

    Olika förlag har en hel rad bra böcker både ur hbtq-perspektiv och genusperspektiv. Lolly har två pappor, till exempel.

    Det finns en lista någonstans. Hänger du i gruppen för regnbågsföräldrar? Den kan finnas där. Jag ska luska lite.
    Det är absolut inte nödrim i Jösta och Johan, det är en form av rim som kallas ljudrim, typ såna rim som är i låttexter. Själv älskar jag dem eftersom de är mycket mer spännande än rim av typen mor - ror, osv... Det blir nästan som en vers, poesi, när man läser! :)
    Men så finns det såklart dem som inte är vana vid sådana rim - och läser man dem inte i ett flöde så blir det kanske lite stakigt för barn att lyssna till. Men då följer det ju med ljudbok i boken som man kan sätta på! De barn jag läst för älskar boken, och de andra böckerna i serien! :)
  • FrökenLöken

    Tackar, tackar.


     


    "Måste ha monster" verkar kul. Rim är väldigt populärt här hemma, samt att det inte verkar som om det läggs någon vikt vid att det är två morsor, utan ja, det är två morsor, helt odramatiskt.


    Jag är inte med i någon regnbågsgrupp, jag är straight as an arrow (än så länge). Tänker att ungen min behöver något för att kompensera bristen på homosar i våra liv, så att hon kanske inte behöver utbrista att "näääh, inte kan jag pussa en flicka" när hon är fyra år Obestämd
  • Gaytjej

    Här kommer ett urklipp från senaste inlägget i Regnbågsbokstråden. Du har nog iofs fått tips om de flesta böcker som stod där redan.. och jag vet ju att det finns några fler av den typen du vill ha, men just nu står det still i huvudet när det gäller boktitlar..

    8<----

    Böcker om hur barn kan bli till

    Goldberg, Helena m fl: Slottet med de många rummen
    Summanen, Eddie: Familjeboken

    Böcker för små barn
    Jösta och Johan (www.sagoliktbokforlag.se/)
    Junior börjar förskolan (www.sagoliktbokforlag.se/)
    Min familj (www.olika.nu/)
    Pamela von Sabljar och Janette Bornmarker (Vilda förlag): Vilken är din favoritsak? ; Vad vill du bli när du blir stor? ;  Vad gillar du att göra?
    Stina Wirsén (Bonnier Carlsen): Vem är arg?  Stina Wirsén (Bonnier Carlsen): Oj!
    Max Velthuijs (Berghs): Grodan och kärleken
    Amalthe Sandahl (OLIKA Förlag): Det var en gång ... en ritbok!

    Böcker för större barn
    Lindenbaum, Pija: Lill-Zlatan och morbror raring
    Prinsessan Kristalla (www.sagoliktbokforlag.se/)

    Böcker för ungdomar
    Annika Ruth Persson: Du och jag Marie Curie
    Marika Kolterjahn: I väntan på liv 
    Sofia Nordin: Det händer nu 
    Ingrid Sandhagen: En av dem 
    Ingrid Sandhagen: Den jag är
    Johan Ungene: Astrid och hon, Liv
    Maja Hjertzell: Henrietta är min hemlighet
    Katja Timgren: Det jag inte säger


    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • sina
    Avatarforever skrev 2012-10-25 16:03:33 följande:
    Det är absolut inte nödrim i Jösta och Johan, det är en form av rim som kallas ljudrim, typ såna rim som är i låttexter. Själv älskar jag dem eftersom de är mycket mer spännande än rim av typen mor - ror, osv... Det blir nästan som en vers, poesi, när man läser! :)
    Men så finns det såklart dem som inte är vana vid sådana rim - och läser man dem inte i ett flöde så blir det kanske lite stakigt för barn att lyssna till. Men då följer det ju med ljudbok i boken som man kan sätta på! De barn jag läst för älskar boken, och de andra böckerna i serien! :)
    Ja, det kan ju självklart vara jag som är obildad, eller för omusikalisk, eller så är det en dialektfråga. Men ja, jag har reagerat på de i mitt tycke stolpiga rimmen.

    Ljudbok gillar jag inte riktigt. Jag älskar att läsa högt, och en stor del av poängen för mig är att umgås över en bok - ljudboken gör det så passivt på något vis. Men jag kanske ska testa, om inte annat i bilen.

    Vad gäller småbarnspoesi så gillar jag Anna-Clara Tidholms "Varför då", men det är en poesi. Och på tal om Tidholm så har hon skrivit en bok som heter "Min familj" som beskriver olika sorters familjer.


Svar på tråden HBTQ-böcker för tvååringar