• Anonym (rikti­gt ledsen­)
    Äldre 1 Oct 20:50
    8041 visningar
    15 svar
    15
    8041

    Kan någon hjälpa mig ang lägenhet när man har betalningsanmärkning?

    Jag har sökt i fem år, jag och min pojkvän bor hos min mamma nu. Båda har jobb men INGEN vill låta oss bo i deras lägenheter för jag har en betalningsanmärkning som är betald och allt. Jag är så himla ledsen, skönt att bo hos mamma men efter 4 år i ett förhållande är det dags att flytta ihop. Jag vet att betanmärkningen är ett stort misstag som jag får stå för men man kan väl inte bli "hemlös" för det?

  • Svar på tråden Kan någon hjälpa mig ang lägenhet när man har betalningsanmärkning?
  • Äldre 1 Oct 20:52
    #1

    Tre år efter betald skuld försvinner pricken

  • Äldre 1 Oct 20:53
    #2

    När fick du din anmärkning? Har ni funderat på att hyra i andra hand?

  • Anonym
    Äldre 1 Oct 20:54
    #3

    Har du ingen som kan gå i borgen för dig?

  • Anonym (rikti­gt ledsen­) Trådstartaren
    Äldre 1 Oct 20:55
    #4
    Totti skrev 2012-10-01 20:53:33 följande:
    När fick du din anmärkning? Har ni funderat på att hyra i andra hand?
    Hjälper det att hyra i andra hand? jag ska kolla på blocket lite, trodde dom också ville ha prickfria..
  • Anonym (bor själv)
    Äldre 1 Oct 21:01
    #5

    En borgenär räcker och du kan förklara pricken. Så ska de inte vara några problem om de inte är en hyresskuld. De beror också på vilken stad man bor i.
    Jag har betalningsanmärkningar Kom tyvärr i en ekonomisk sitts som var svår att ta sig ur. Är ute från den nu som tur är. Men de är jobbigt. De är dumma anmärkningar jag har men de försvinner om tre år. Och de gäller nu att se till att aldrig hamna där igen.
    Förstår din förtvivlan. Men har han också anmärkning? De räcker att en av står på hyreskontraktet.

  • Äldre 1 Oct 21:04
    #6

    Som andra påpekat så försvinner ju pricken efter 3 år. Inte alla som hyr ut i andra hand tar upplysning. Kan ju vara ett alternativ. Som anonym(bor själv) skrev- räcker med att en står på hyreskontraktet

  • Anonym
    Äldre 2 Oct 07:28
    #7

    Jobbar på fogden och det är många hyresvärdar, både kommunal och privata, som ringer och kollar om en person har hyresrelterade skulder såsom hyra, el, gamla avhysningar.... Har personen inte det kan de ändå bli godkända som hyresgäst.

  • Äldre 2 Oct 07:36
    #8
    Severus skrev 2012-10-01 20:52:38 följande:
    Tre år efter betald skuld försvinner pricken
    Tre år efter att skulden uppkom så försvinner pricken
    Så om jag får en prick den 12 / 4 2009 så är den borta den 12 / 4 2012 helt oavsett om skulden är betald eller ej
    Däremot så kan de bli så att den som jag är skyldig pengar söker om hos kf, skulden förnyas hos kf, då får man en ny prick. Likadant så får man en ny prick, för samma skuld, om kf gör en koll på ens ekonomi
    Men grundregeln är att en prick är borta efter tre år. Ibland exakt på datumet, ibland går de efter månad. Så en prick som uppstod i månad 04  2011 försvinner när månad 04 startar 2014
  • Äldre 2 Oct 07:38
    #9

    När man i ditt fall har ett skuldsaldo som är noll så brukar man kunna ha en dialog med hyresvärdarna om detta
    Det verkar inte som du har haft detta utan sökt i "blindo"

    Ring KFM och be att få ett utrdag där det visar att ditt saldo är noll och att det inte funnits några nya transaktioner på dig
    Ha sedan detta med dig när du pratar med hyresvärdar och söker lägenhet.

  • Äldre 2 Oct 07:39
    #10

    Men pojkvännen kan väl stå på kontraktet själv?

  • Äldre 2 Oct 12:01
    #11

    mamita64
    Tack för att du rättade mig:)

  • Anonym
    Äldre 2 Oct 12:06
    #12

    Din pojkvän kan söka lägenhet själv så kan ni båda bo där, då ni flyttar in gemensamt så räknas det ändå som bådas bostad. 
    På så sätt påverkar inte din prick hyresvärden
     

  • Äldre 2 Oct 12:33
    #13
    Severus skrev 2012-10-02 12:01:36 följande:
    mamita64
    Tack för att du rättade mig:)
    Asch då ;) det är så många som tror att det är så som du skrev. jag hamnade i en diskussion här på Fl en gång och tröttnade på att ingen trodde mej, så jag ringde UC och frågade hur det fungerar. Sen ringde jag KF i vårt län och frågade och där hävdade de envist att skulden skulle vara betald först. När jag då frågade om UC ( som ju är de som delar ut prickar ) hade fel, så sa de att nej det hade de ju inte, men det var ändå fel att en prick försvann om skulden inte var betald. Men då menar du ju att UC har fel, sa jag, Nä , UC har rätt men det stämmer inte att pricken försvinner. Till slut blev samtalet så konstigt att jag avslutade det.

    Till Ts i min kommun och i grannkommunen är det som så att bostadsbolaget har enmånadskontrakt
    det kan man få om man har anmärkningar tex. Sköter man första månaden så får man ett nytt kontrakt för nästa månad, sköter man den så får man ett nytt osv..... Efter en tid, ca ett halvår, så får man ett vanligt kontrakt.
    ( då ska anmärkningen inte gälla hyresskuld, utan annat )
  • Anonym (hyres­värd)
    Äldre 2 Oct 12:58
    #14

    Skulle ni inte kunna ha en borgenär?

    Jag är hyresvärd. Jag har tagit in hyresgäst med betalningsanmärkning OM de har en borgenär och om de har fast arbete. Det bör ju inte vara helt omöljigt för er att få tag på en lägenhet, men det är klart att det beror kanske på vilken stad och vilken hyresnivå ni söker.

  • Äldre 2 Nov 20:45
    #15

    Hej

    Är du hyresvärd i sthlm????

Svar på tråden Kan någon hjälpa mig ang lägenhet när man har betalningsanmärkning?